Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

AMTB promoveaza transportul intermodal

Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti (AMTB) si-a intrat oficial in paine, prin publicarea in Monitorul Oficial a legii 8/2012, care aproba OG 21/2011. Obiectivele stabilite sunt ambitioase, in conditiile in care se doreste regandirea sistemului de transport public la nivelul metropolei si prioritizarea tipurilor de transport mai ecologice si economice. In acest context, se are in vedere un transport intermodal, in care calatorul sa poata face rapid transferul de la un mijloc de transport la altul, astfel incat sa fie incurajat sa renunte la autoturism din considerente de rentabilitate si timp. Pana la jumatatea acestui an se va face integrarea tarifara la nivelul RATB si Metrorex si operatorii privati care fac transport in judetul Ilfov sunt invitati sa se alinieze. Iar pana la sfarsitul lui 2012 se doreste licitarea traseelor din zona metropolitana. Criteriile nu au fost inca stabilite, dar cu siguranta vor diferi de cele obisnuite la atribuirile de trasee regulate.

 
Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti are un timp destul de scurt la dispozitie pentru reorganizarea transportului din jurul Capitalei, dar directorul general al AMTB, Adrian Crit, este decis sa nu taraganeze lucrurile. Intr-o prima faza vor fi purtate discutii cu toti primarii localitatilor din judetul Ilfov si cu reprezentantii Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in vederea integrarii tuturor operatorilor privati, ai RATB si ai Metrorex, in noul sistem.
Programul general de transport presupune prioritizarea modurilor de transport mai ecologice si mai eficiente. Astfel, s-a discutat si cu reprezentantii CFR Calatori si CFR Infrastructura  in vederea dezvoltarii inelului de transport feroviar din jurul Capitalei. Iar pana la jumatatea acestui an directorul AMTB este increzator ca vor fi rezolvate toate problemelor legate de adaptarea infrastructurii feroviare.
Se vor da subventii
Pana expira programul de transport in 2013, directorul general AMTB si-a planificat sa fie deja organizata licitatia pentru traseele din zona metropolitana. „Transportul local implica peste tot o diferenta de tarif. De altfel, vom discuta cu consiliile locale sa-si prevada bani in bugetul de cheltuieli pentru transportul cetatenilor, asa cum este si normal. Bucurestiul suporta o parte din costul transportului calatorilor si acest lucru a inceput sa fie facut si in alte localitati din jurul Capitalei. Transportul public trebuie subventionat, pentru ca include acea componenta sociala: se acorda reduceri pentru anumite categorii sociale, pentru donatorii de sange etc. In plus, transportul public este apreciat de populatie atunci cand are un interval de succedare mic. Ceea ce se intampla la momentul de fata in Ilfov nu este un transport public, pentru ca vehiculele circula doar la orele de varf si oricum nu prea sunt mijloace de transport pe traseu, sub pretextul ca nu exista cerere. Atunci cand circuli toata ziua, chiar daca autobuzele nu sunt tot timpul pline, este normal sa apara pierderi, iar acestea trebuie subventionate“, a explicat directorul AMTB.
Modelul aplicat in momentul de fata intre consiliile locale si RATB pentru traseele pe care operatorul bucurestean are contract presupune ca pasagerii platesc pretul normal al calatoriei, iar consiliul local acopera diferenta de costuri pana la cheltuielile pe care RATB le are pe cursele respective. „Totul este transparent, atat la costuri, cat si la venituri. De altfel, sistemul on-line de taxare are un rol important aici, pentru ca se poate verifica oricand numarul calatorilor si incasarile efectuate. Iar in zona metropolitana AMTB se va ocupa si de tot ce inseamna sistem de monitorizare a traficului atat cu operatorii privati, cat si cu RATB, Metrorex si CFR Calatori. AMTB va gestiona veniturile, iar subventia va fi acordata cota-parte conform numarului de calatorii efectuate de fiecare operator de transport. Tocmai de aceea este necesara implementarea sistemului automat de taxare si la operatorii privati“, a mai precizat Adrian Crit.
Integrarea tarifara este unul dintre principalele beneficii ale noului sistem de transport al metropolei, iar pentru operatorii privati in particular, acestia vor beneficia de subventii. Un alt avantaj este acela ca, avand titluri de calatorie integrata, calatorii vor circula cu toate mijloacele de transport, avand un singur suport de plata. Ei vor plati mai putin pentru un abonament integrat comparativ cu cat platesc acum pe toate segmentele de transport cumulat.
 Pentru o transparenta totala si o buna gestionare a fluxului de venituri si a distribuirii lor, AMTB se va ocupa de implementarea sistemului automat de taxare, care exista in prezent la RATB si Metrorex, probabil putin updatat. Acest lucru trebuie facut cat mai repede, astfel incat sa se poata face si o estimare a fluxurilor de calatori inainte de a organiza licitatia. Transparenta veniturilor operatorilor este necesara, drept pentru care montarea aparatelor de taxat fiscale e obligatorie, este de parere directorul AMTB.
Criterii speciale de atribuire a traseelor
Cererea de transport va fi elementul-cheie in organizarea transportului metropolitan si o atentie deosebita va fi acordata adaptarii capacitatii. „Vom urma strict prevederile din regulamentul european 1370/2007, astfel ca vom lua in calcul strict nevoia de transport, suplimentata cu anumite conditii de confort. Practic, vor fi alte criterii de atribuire decat cele cunoscute si utilizate pana acum la transportul judetean. Imi doresc insa ca licitatiile sa se faca pe perioada mare (chiar si 10-12 ani), pentru ca cei care vor veni sa opereze traseele respective vor fi nevoiti sa faca investitii in vehicule moderne, eficiente din punct de vedere energetic, si trebuie sa aiba timp sa-si amortizeze investitia. Altfel, transportul local nu va fi profitabil pentru acel operator. Am vazut gradul de amortizare a vehiculelor si la RATB, si in cadrul altor operatori de transport local, iar un vehicul se amortizeaza complet in aproximativ 10 ani. Este important sa fie vehicule care sa vina in folosul calatorilor“, a explicat directorul AMTB.
Si RATB va putea participa la licitatia de trasee in zona metropolitana, numai ca Regia are oricum un numar limitat de vehicule. Mai ales ca au fost scoase din exploatare vechile autobuze DAF si Rocar, care nici nu aveau podea complet coborata si pentru care cheltuielile de intretinere nu se mai justificau. „Exista zone unde transportul trebuie si poate fi facut cu vehicule de capacitate medie, pentru a scadea costurile de operare. Practic, toti operatorii privati pot participa la licitatie, depinde de capacitatea financiara a fiecaruia. Pe langa RATB, sunt vehicule care apartin unor primarii si efectueaza transport local, in interiorul localitatii. Depasirea granitelor orasului va atrage dupa sine sanctiuni.“ Controlul ar trebui sa revina tot AMTB.
Si operatorii privati vor putea veni cu autobuze urbane la licitatie si acestea chiar se vor solicita pentru anumite trasee, in functie de necesitate si de fluxul de calatori. Adrian Crit nu a vrut sa intre mai mult in detalii privind criteriile de punctaj pentru licitatie, dar toate acestea urmeaza sa fie discutate cu factorii implicati inainte de a se stabili conditiile. Cert este ca se vor incheia contracte de transport cu toti cei care vor castiga trasee la licitatie, iar pentru nerespectarea prevederilor se vor aplica sanctiuni. Incheierea contractelor de transport pentru traseele zonei metropolitane se va face de catre AMTB.
Investitii in infrastructura
Programul de transport si modul de organizare a  acestuia urmeaza sa fie propuse pentru zona metropolitana si va fi supus dezbaterii publice pe site-ul AMTB, la rubrica Transparenta decizionala. Vorbind de centura feroviara, investitia in infrastructura feroviara va fi facuta de MTI si consiliile locale, iar aici sunt incluse si investitiile in punctele de imbarcare. „Pentru inceput vom avea poate niste halte noi, iar pe masura ce va creste numarul de calatori cu trenul se va pune problema investitiilor in gari si in alte dotari suplimentare. In ceea ce priveste trenurile, ne-am gandit la Desiro (cunoscut ca Sageata albastra), in conditiile in care nu toata calea ferata din jurul Bucurestiului este electrificata, iar cererea de transport nu va fi suficient de mare la inceput pentru a justifica un consum de combustibil mare pentru un tren cu multe vagoane. Desiro este la ora actuala cea mai buna solutie  pentru transportul local si este si eficient din punct de vedere energetic. Garniturile respective urmeaza sa fie relocate din flota actuala“, a precizat Crit.
Integrarea tuturor modurilor de transport ar putea atrage si fonduri de la comunitatea europeana pentru transport intermodal. Si chiar trebuie create terminale intermodale unde schimbul de calatori de la un mijloc de transport la altul sa se faca foarte rapid. AMTB poate obtine fonduri pentru parcari, pentru cresterea mobilitatii, infrastructura, statii inter-modale, iar operatorii de transport ar putea aplica pentru achizitia de vehicule electrice.
Patronatele vor sa se liciteze si traseele din Bucuresti
Strategia Autoritatii Metropolitane este apreciata pozitiv de catre reprezentantii asociatiilor patronale, care sunt de acord atat cu introducerea autobuzelor urbane si cu optimizarea capacitatii de transport la fluxurile existente, cat si cu atribuirea traseelor pe perioade mai mari de timp, de minimum 10 ani. Problema ridicata de reprezentantii transportatorilor este insa aceea ca in paralel cu scoaterea la licitatie a traseelor dintre Bucuresti si judetul Ilfov ar trebui scoase si traseele din interiorul Capitalei, operate de Regia de Transport (RATB). „Am inteles de la directorul general AMTB ca si noi am putea primi subventie pentru traseele Bucuresti-Ilfov. Noi suntem de acord sa nu primim subventie, dar sa se scoata la licitatie toate traseele, inclusiv cele din Bucuresti, pentru care acum RATB primeste o subventie de 20 de milioane de lei/luna. Daca s-ar licita traseul liniei 368, de exemplu, din Drumul Taberei, si ar fi castigat de un operator privat, atunci acesta ar respecta intocmai caietul de sarcini si orarul de functionare si nu ar mai incasa nici subventii de la stat. Cu conditia ca traseul sa fie atribuit pe cel putin 10 ani, pentru a se putea amortiza investitia in autobuzele urbane“, a explicat Vasile Stefanescu, presedintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR).
Acesta este de acord cu faptul ca investitia intr-o flota de autobuze urbane care sa poata prelua transportul public din Bucuresti este foarte mare si nimeni nu si-ar permite sa cumpere vehiculele, iar apoi sa piarda licitatia. Dar are si o propunere: operatorii privati sa depuna inainte de licitatie o garantie. In cazul in care castiga licitatia, acestia vor avea obligatia ca in termen de sase luni sa intre pe trasee, cu autobuzele cu care au licitat (timp in care traseele raman acoperite de operatorul de dinainte, in speta RATB). Iar daca nu se incadreaza in termenul de sase luni, atunci pierd garantia. Pana la stabilirea datei de organizare a licitatiilor, cel putin pentru Bucuresti-Ilfov, si a criteriilor avute in vedere, primul pas este elaborarea programului de transport. In acest sens, COTAR va trimite pana la 15 februarie o propunere de program catre AMTB, Autoritatea propunandu-si ca pana la sfarsitul lui aprilie sa fie gata si varianta finala.                        

Articole similare