Aproape jumatate din proiectele cu finantare europeana, in valoarea totala de circa opt miliarde de euro, pe care Guvernul Romaniei si le-a asumat ca prioritare in negocierile cu FMI, s-au oprit sau au avansat foarte incet in primele doua luni din 2012, desi partea romana se angajase sa ridice gradul de executie aproape de 50%.
Si, desi noul ministru al transporturilor si infrastructurii este prea… nou in functie pentru a putea fi tras la raspundere, nu putem totusi sa nu tinem cont de parerea sa referitoare la numarul mic – cel mai mic din Europa – de kilometri de autostrada raportat la mia de locuitori pe care il are Romania.
Iar aceasta parere spune ca tara noastra nu are autostrazi pentru ca n-am fost in stare sa cream un portofoliu de proiecte inainte de aderare si sa acceleram, dupa 2007, modul in care sunt evaluate aceste proiecte la Bruxelles si implementate. Dar Alexandru Nazare lucreaza deja la portofoliul pentru 2014-2020, astfel incat, atunci cand incepe urmatoarea programare financiara, acesta sa fie gata.
Optimismul noului ministru ar putea sa-i molipseasca si pe amatorii de vacante pe litoralul romanesc, carora li se promite ca Autostrada Soarelui va fi data complet – deci nu pe portiuni, si nici cu o singura banda pe sens! – in folosinta in vara, dar si pe transportatorii numerosi care isi gasesc de lucru in Portul Constanta.
O veste buna este si acceptarea includerii in noua retea TENT a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu Mures-Iasi-Ungheni, tara noastra dublandu-si astfel reteaua rutiera TEN-T si beneficiind de o axa vest-est care sustine direct dezvoltarea economica a acestor zone, leaga Ungaria de Moldova si Ucraina si scurteaza ruta europeana est-vest la nivel de autostrada cu peste 300 km.
Inceputul de nou mandat nu a fost lipsit nici de vizite pe santiere – de data aceasta a fost vizata varianta de ocolire a municipiului Iasi – nici de indemnurile deja binecunoscute adresate constructorului de a respecta termenele, pentru ca resurse bugetare exista.
In acest context, care nu se poate sa nu aiba legatura si cu anul electoral in care ne aflam, observam ca revine si optimismul furnizorilor de masini si utilaje specializate. Si nu stim daca are legatura neaparat cu acest optimism, dar Bucurestiul gazduieste, pentru prima data si la interval de numai o luna, doua expozitii dedicate echipamentelor de constructii. Competitia e buna, spun potentialii clienti, desi tot ei apreciaza ca tarifele sunt cam mari si ici, si colo, iar serviciile nu se ridica neaparat la nivelul investitiei nici ici, nici colo.
Indiferent cat de mare sau, dimpotriva, de mic, va fi numarul expozantilor, noi vom incerca sa ne facem, cu ajutorul lor, o imagine de ansamblu cat mai corecta a pietei de profil si va vom impartasi parerile specialistilor in urmatoarele doua numere ale suplimentului, in paralel cu informatiile despre Intermat.
Dar, daca despre piata iti poti face o parere si atunci cand numarul participantilor e mic, in ceea ce priveste viitorul celor doua expozitii de profil este inca prea devreme sa ne pronuntam, indiferent de prima impresie pe care acestea ar face-o. Ceea ce conteaza, cred, este faptul ca se incearca si la noi ceva si ca, in discutiile pe care le avem adesea cu ziaristi straini sau cu manageri straini de companii producatoare de masini si utilaje, vom putea raspunde si altfel decat "nu mai e decat un targ de transport, la Arad, dar si acesta mic" la intrebarea "ce expozitii de profil se organizeaza in Romania, la care sa merite sa participi?"