Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ANAF ”nationalizeaza” afacerile transportatorilor prin impozitarea retroactiva a diurnei soferilor

Circa o suta de transportatori s-au intalnit inainte de Craciun la Bucuresti pentru a initia discutii cu conducerea ANAF si a Ministerului Finantelor privind recentele cazuri de recalculare a diurnelor acordate de cateva firme de transport soferilor din transportul international. Autoritatile fiscale considera ca plata unei diurne de peste o mie de euro, in conditiile in care salariul platit soferului este de 8-10 milioane, nu poate ramane neobservata de ANAF, care interpreteaza diurna ca pe un salariu ascuns, pentru care angajatorul datoreaza impozit si asigurari sociale. Reprezentantii asociatiilor patronale contraataca si spun ca practica de 25 de ani in domeniu nu poate fi considerata ilegala fara consultari temeinice in acest sens. Si, mai mult decat atat, recalcularea diurnei nu se poate face retroactiv.
 

Prima runda de negocieri s-a soldat fara niciun raspuns concret din partea ANAF, care a intrerupt discutiile la amenintarea cu greva generala.
Juristi specializati in Dreptul muncii, solicitati de APTE 2002 sa ofere un punct de vedere asupra motivarii ANAF, au explicat ca, ”din punct de vedere juridic, exista notiunile de loc de munca fix si nefix. Cat priveste soferii, legislatia muncii a stabilit in 2011 ca cei aflati intr-o astfel de situatie au un loc de munca mobil si firma este obligata sa le plateasca o indemnizatie de mobilitate. Indemnizatia de mobilitate este diferita de delegatie, deoarece una nu se exclude pe cealalta. De exemplu, poate sa scrie pe cartea de munca ca aria lui de lucru este in cinci judete, dar daca se duce in al saselea judet deja nu mai este in aria lui, ci in delegatie. Insa, legea fiscala interpreteaza diferit de codul muncii cuvantul <<delegat>>. Codul muncii priveste faptul ca soferii sunt, de fapt, la locul lor de munca, in cabina camionului, astfel ca nu sunt delegati. Iar legislatia fiscala si cea din transporturi, cand spune delegat se refera la calatorie, deplasare. Iar diurna nu recompenseaza nimic, nu este un spor la salariu, ci este acordat[ pentru a acoperi costurile salariatului pentru masa, transport si cazare, deci este un cost. Or in toata lumea se impoziteaza venitul, nu costul.”
In plus, majoritatea contractelor de munca contin diurna, deci angajatorul are obligatia sa o plateasca, existand cazuri in care instantele de judecata i-au obligat pe angajatori sa acorde diurnele datorate soferilor.

Negocierile continua marti, 23 decembrie.

Reprezentantii asociatiilor patronale din transporturi au declarat azi in cadrul unei conferinte de presa ca ANAF a suspendat controalele la firmele de transport pe problema diurnei pana se vor incheia negocierile cu transportatorii.
Directorii unor companii de transport cred, insa, ca toata tevatura facuta de Ministerul de Finante, cu sprijinul ANAF, are un singur scop: ca transportatorii sa se sperie de posibilitatea recalcularii diurnei ca venit de natura salariala pe ultimii cinci ani, masura care ar duce la falimentarea tuturor firmelor de transport, si sa accepte ca de la 1 ianuarie sa plateasca soferii cu salarii si nu cu diurne, scutite de impozite si CAS.
 

Articole similare

Ad