În România, ziua de Black Friday a devenit cel mai important moment al comerțului online, depășind vânzările digitale din retailul tradițional, potrivit analizei Ebury, relatată de Bogdan Chiriță, Head of E-Commerce, Ebury România. Consumatorii se pregătesc din timp cu liste și bugete. Piața românească are însă o particularitate, cel mai mare retailer din țară stabilește o dată proprie, mai devreme decât cea internațională, determinând restul pieței să îi urmeze ritmul sau să îl ignore, și totodată să țină cont și de Black Friday-ul internațional din 28 noiembrie.
Ediția timpurie de Black Friday a adus rezultate record pentru cel mai mare retailer online din România, cu vânzări de 194 milioane euro (peste 986 milioane lei), cu 10% mai mult față de anul trecut. Au fost înregistrați 702.000 de clienți și 3,5 milioane de produse comandate, iar aproape o treime dintre acestea au provenit de la cei peste 15.000 de comercianți parteneri – cel mai mare număr de până acum.
Această performanță confirmă încrederea tot mai mare a consumatorilor în comerțul online și importanța tot mai mare a marketplace-urilor și a soluțiilor moderne de plată, precum Buy Now, Pay Later.
Deși perceput ca un eveniment pentru consumatori, Black Friday reprezintă și pentru exportatorii B2B o oportunitate strategică de a atrage cererea internațională în perioada în care partenerii își pregătesc stocurile pentru sezonul de Crăciun.
Potrivit unor estimări de piață, comerțul electronic din România este prognozat să crească cu 11,5% în 2025, după ce în 2024 a atins 11,5 miliarde euro, adică 3,42% din PIB. România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est ca valoare a e-commerce-ului, iar accesul la internet a urcat la 94,57% în 2024. Totuși, volatilitatea valutară complică vânzările transfrontaliere, mai ales de Black Friday, când volumele cresc. Multe IMM-uri nu își protejează riscul pasiv, ceea ce poate transforma fluctuațiile de curs în pierderi ce anulează câștigurile comerciale.
IMM-urile au astăzi acces la instrumente de protecție a riscului, similare celor folosite de marile corporații. Ebury pune la dispoziție o platformă completă pentru plăți globale și management al riscului valutar, cu peste 130 de valute, conturi multi-valută și soluții internaționale de plăți. În plus, oferă o aplicație mobilă care permite acces în timp real, la plăți, conversii FX și administrarea conturilor „on the go”. Pentru companii, planificarea financiară este la fel de importantă ca strategia comercială, iar gestionarea riscului valutar devine esențială pentru protejarea marjelor și susținerea creșterii internaționale. Într-un context global competitiv, diferența dintre o creștere sustenabilă și o expansiune riscantă este dată de capacitatea firmelor de a-și proteja marjele și de a construi un model solid și rezilient de internaționalizare.












