„Europenizarea“ camioanelor americane continua, in cazul Cascadia, cu lansarea de modele cu cabine mai mici, mai aerodinamice si mai economice. Freightliner Trucks, divizie a Daimler Trucks America de Nord (DTNA), cu sediul in Portland, Oregon, a prezentat in cadrul expozitiei de vehicule comerciale de la Atlanta, Georgia (SUA), noul Cascadia, cel mai bine vandut camion pentru distante lungi din America de Nord, aflat acum la cea de-a 75-a aniversare. Alaturi de noile produse, Daimler a evidentiat si noile servicii menite sa creasca disponibilitatea camioanelor si sa scada costurile de exploatare.
Cascadia reprezinta cel mai bun model Freightliner din punct de vedere al experientei de condus, al eficientei consumului, calitatii, conectivitatii si disponibilitatii. Freightliner a lansat la Atlanta Cascadia cu cabine cu acoperis „mediu” pentru curse regionale, transport de marfuri vrac sau cu platforma plata. Este vorba de cabine de dormit XT cu acoperis de 48”, 60” si 72”, pe platforme BBC de 116” si 126”. Acestea sunt disponibile cu doua niveluri de pachete aerodinamice, Aero si AeroX, eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si care contribuie la reducerea nivelului zgomotului in timpul rularii.
In interiorul cabinei toate modulele electrice sunt usor accesibile, iar tabloul de bord este ergonomic, cu un ecran de afisaj conceput pentru sofer. Toate luminile interioare si exterioare sunt pe LED-uri, usor de intretinut. Economia de combustibil este imbunatatita comparativ cu modelele anterioare, rezultate evidentiate de testele riguroase desfasurate in tunelul eolian propriu al DTNA si de milioanele de kilometri de testare in conditii reale. Optional, este disponibila varianta Loft Driver in configuratia XT cu acoperis intermediar de 72", care include o masa cu doua locuri si scaune fata in fata ce pot fi pliate pentru a obtine un pat in mai putin de 15 secunde.
Comenzi in crestere si previziuni optimiste
Freightliner Trucks ocupa in iunie 2017 prima pozitie din NAFTA, cu o cota de piata de 40,1%, in crestere fata de 2016. „In America de Nord detinem o cota foarte solida, de 40,4%. Daca pentru Europa aceasta cifra poate fi multumitoare, pentru America inseamna ca 60% din posibilii clienti inca nu cumpara camioanele noastre. Iar asta inseamna ca inca exista loc de extindere“, apreciaza Martin Daum, CEO Freightliner Trucks, completand: „in NAFTA am observat o usoara scadere la inceputul lui 2017 (-5%), iar previziunile pentru iulie erau tot de scadere. In SUA, dupa un 2015 extrem de puternic, in 2016 piata s-a contractat, iar acum este in crestere. Cel mai probabil vom incheia anul la acelasi nivel cu 2016.“
Daum a punctat ca in Brazilia compania pe care o reprezinta si-a recastigat pozitia fruntasa (29,5%), iar in Europa, desi ocupa prima pozitie in iunie, cu o cota de piata de 21%, trendul este de scadere fata de 2016. „Europa este surprinzator de solida daca privim fiecare tara din punct de vedere politic si financiar. Ca urmare, ne asteptam ca si anul acesta sa fie bun.“
In Japonia, Freightliner Trucks detine 19,1% din piata (pozitia a treia), insa, potrivit lui Martin Daum, compania va trebui sa „puna mai multa presiune pe adaptarea produselor pentru piata locala“, mai ales ca tendinta este de scadere, comparativ cu 2016. Cu toate acestea, Japonia ramane o piata stabila, pe care producatorul, la inceput de an, spera sa acumuleze anul acesta un plus de 5%, insa la jumatatea anului previziunea s-a modificat la atingerea aceluiasi nivel de anul trecut.
Martin Daum a precizat ca o echipa dedicata se ocupa tot mai atent de India, unde producatorul ocupa cea de-a patra pozitie, cu o cota de 8,4%. „In India, in aprilie s-a schimbat legislatia, cerandu-se acum mai multa tehnologie avansata. Chiar daca aceasta nu va fi la acelasi nivel cu cea din America de Nord sau Europa, este imbucurator ca exista loc de extindere. Ne-am propus, in strategia viitoare, sa cumulam 10% din piata, astfel incat sa urcam inca o pozitie.“
Brazilia se afla intr-o situatie economica si politica dificila, insa previziunile erau de usoara crestere de la an la an. „Daca la inceputul lui 2017 se previzionase o usoara majorare, la jumatate de an previziunile indicau o mica scadere. In Brazilia avem o piata de 45.000-50.000 de unitati pe an, insa daca observam dimensiunea si nevoia pietei ne asteptam ca pe termen lung media sa urce la 100.000 de unitati“, a mai spus Daum, amintind ca in Indonezia se asteapta anul acesta la o crestere semnificativa. De asemenea, el vede in Rusia potentialul de a deveni cea mai mare piata din Europa, castigand batalia cu Germania. „Date fiind marimea tarii si varsta flotelor, observam o cerere imensa in viitor. Ne vedem extrem de bine pozitionati in Rusia prin import de camioane, asamblare de vanuri si parteneriat cu Kamaz pentru furnizare de componente.“
Per total, vanzarile in prima jumatate a lui 2017 au scazut cu 2%, fata de perioada similara a anului trecut, de la 214.000 de unitati la 210.000. In aceeasi perioada de timp, comenzile au crescut cu 24%, de la 192.000 la 238.000 de unitati, deci se asteapta ca pe intreg 2017 cresterea sa fie usoara, comparativ cu cele 415.000 de unitati vandute in 2016. „Ne dorim o crestere a cotei de piata, insa nu prin agresivitate, ci mai degraba prin produse si servicii mai bune.“
In opinia lui Daum, clientii nu difera cu nimic in SUA sau in alte parti de cei din Europa. „Mereu a existat o competitie intre diferitele moduri de transport: maritim, feroviar, rutier sau prin conducte. In fiecare tara, intre 65 si 70% din transporturi sunt rutiere, un procent surprinzator de constant. Doar in tarile in care nu exista deloc transport de marfa pe cale ferata, precum Turcia si Mexic, volumul ce revine camioanelor explodeaza.“
Solutii complete de actionare
Freightliner Trucks ofera o gama variata de transmisii, de la cele automatizate de productie proprie la cea automata Allison 4700 Rugged Duty Series (RDS), disponibila acum pentru modelele 114SD si 122SD, care ofera doua trepte de inversare a vitezei, optiuni sporite pentru montarea de prize de putere si rezistenta necesara pentru aplicatii severe. Printre noile accesorii disponibile amintim farurile cu LED pe modelele M2 106 si M2 112, pentru imbunatatirea vizibilitatii pe timp de noapte si reducerea costurilor de mentenanta, sistemul Bendix de monitorizare a presiunii in anvelope si pachetul realizat in colaborare cu Fontaine Modification, care face ca modelul 122SD sa fie disponibil si in varianta cu plafon mai jos cu circa 100”, incarcat, facandu-l ideal pentru aplicatiile care necesita spatiu de dormit. Intre optiunile noi mentionam si scaunele LifeGuard RollTek. In cazul putin probabil al unei rasturnari, airbagurile laterale se umfla, centura de siguranta se strange, iar scaunele cu suspensie pneumatica se comprima in pozitia cea mai de jos pentru a oferi o protectie suplimentara soferului.
Toate cele trei camioane specializate prezentate in standul Freightliner Trucks la Expozitia NACV au fost echipate cu motoare Mercedes-Benz, produse in SUA sub brandul propriu Detroit™ (DD5™ M2 106 – oferit in variantele de 210 si 230 CP – DD8™ M2 106 – un motor de 7,7 l, cu 6 cilindri in linie, care ofera o putere de 260-375 CP si un cuplu de 660-1.050 lb.-ft – si DD13®, care ofera flexibilitate unor optiuni multiple de putere si cuplu, respectiv o economie de combustibil imbunatatita si intervale mai lungi de intretinere. Construit pentru tractari extreme, DD16 este cel mai puternic motor produs de Detroit, oferind pana la 600 CP si un cuplu de 2050 lb.-ft.
Propulsoarele Detroit™ din gama medie au fost prezentate pentru prima data in America de Nord, drept modele ce ofera cele mai bune intervale de intretinere, de pana la 45.000 mile si durata de folosinta de pana la 400.000 de mile.
95% din vehiculele Cascadia sunt echipate cu cutie automatizata
Serviciile oferite de tehnicienii Detroit au ajuns azi sa fie livrate standard, de la diagnoza completa pentru clienti, pana la o serie de caracteristici innoite si un nou nivel al disponibitatii (Uptime). Detroit este important pentru Freightliner mai ales prin prisma succesului din ultimii ani al transmisiei DT 12 (denumirea americana a transmisiei Mercedes-Benz PowerShift). In prezent, 95% din modelele Cascadia sunt echipate cu transmisie automatizata dezvoltata de Mercedes pentru Europa, imbogatita cu toate sistemele electronice cunoscute si pe Batranul Continent: Intelligent Powertrain Management (IPM4), tehnologia de croaziera predictiva Detroit (PPC) care utilizeaza GPS-ul impreuna cu hartile digitizate preincarcate pentru a anticipa modificarile de topografie, maximizand astfel eficienta consumului. Una dintre caracteristicile majore vizeaza optimizarea trecerii dintr-o treapta superioara intr-una inferioara, respectiv de a utiliza corespunzator frana de motor.
Sistemul integrat de propulsie Detroit ™ (IDP) – combinatia motor Mercedes-Benz si transmisie PowerShift si axe proprii produse in America sub brandul Detroit – este combinatia cea mai eficienta din punct de vedere al consumului de combustibil oferita pentru toate modelele Cascadia, precum si pe Western Star 5700XE.
In ultimul an Detroit a facut demonstratii in toata America prin care sa arate caracteristicile de siguranta pe care le ofera Daimler atat in Europa, cat si in America, unde posesorii de flote au fost convinsi de beneficii: eficienta, timp de functionare mai bun, siguranta si performanta.
60% din toate camioanele vandute de Daimler in SUA includ pachet Detroit Assurance 4.0, procentul fiind asteptat sa creasca. Pachetul include un sistem radar care detecteaza cand camionul se apropie prea mult de un vehicul si activeaza sistemul de asistenta la franare activa (ABA) – „singurul sistem de pe piata care ofera asta“ – pentru a atenua eventualele coliziuni, precum si caracteristica de blocare inertiala a retractorului centurii de siguranta care va bloca centura cand simte un eveniment de franare brusca. Sistemul radar include, de asemenea, un sistem adaptiv de control al vitezei de croaziera, pentru a mentine o distanta sigura si continua. Optional pachetul include o camera pentru urmarirea pozitiei vehiculului in cadrul marcajelor de pe sosea.
Detroit Connect Annalytics colecteaza de la Detroit Assurance datele privind siguranta, incluzand aici atenuarea franarii la posibile coliziuni, avertizarea privind parasirea benzilor de circulatie, incalcarile limitelor privind distanta si viteza. Datele de performanta privind eficienta de combustibil analizate includ turatia motorului, timpul de mers in gol, controlul vitezei de croaziera, puterea motorului, performanta integrata a sistemului de propulsie si interactiunea soferului. Raportul de siguranta ajuta flota sa inteleaga cand poate obtine beneficiu soferul de pe urma unui training suplimentar. Apoi, prin analiza eficientei consumului, clientii primesc o expertiza inginereasca in-house aplicata datelor vehiculului in timp real, pentru o ruta individuala sau pentru intreaga performanta a flotei, putandu-se folosi aceste informatii pentru instruirea soferilor.
Raportarea va fi oferita gratuit, timp de cinci ani, odata cu achizitionarea Detroit Assurance pe noul Cascadia si, de asemenea, oferita retroactiv, gratuit, pentru toate noile modele Cascadia cu Detroit Assurance fabricate inainte de octombrie 2017.