Martie este luna în care sărbătorim femeile, iar anul acesta am ales o poveste de antreprenoriat din Galați, a cărei protagonistă este Gicuța Bulgaru. Și chiar dacă transportul s-a încheiat pentru fosta proprietară a Sogitour, 15 ani de muncă în acest domeniu, cu bune și cu rele, pot reprezenta pentru mulți o lecție de viață. În noua activitate, aceea de expert contabil, Gicuța Bulgaru a păstrat legătura cu multe societăți din domeniu, pe care le consiliază din noua poziție și nu uită că prima firmă pentru care a ținut contabilitatea a fost propria companie de transport.
Gicuța Bulgaru, proprietara firmei Sogitour, din Galați, a decis să înceapă o activitate în transporturi în 2002. Mai mult forțată de împrejurări – întrucât rămăsese șomeră – viitoarea proprietară a firmei de transport public a analizat oportunitățile oferite de către Autoritatea Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) tinerilor întreprinzători care erau interesați să investească în crearea de locuri de muncă și s-a decis să se reprofileze în acest domeniu.
Gicuța Bulgaru a pornit de la zero și, printr-un credit luat prin AJOFM, a cumpărat primul microbuz second-hand, un VW LT adus din Germania, cu care a început să opereze pe curse ocazionale. În paralel cu înființarea companiei și cu demersurile de achiziție a microbuzului, tânăra administrator a făcut școala de șoferi pentru obținerea permisului de conducere categoria „D” (luat din prima încercare), astfel încât să poate intra efectiv în pâine, la bordul propriului microbuz.
„Primii ani au fost o luptă pentru a găsi curse. Am transportat grupuri de studenți, de turiști, enoriași etc., pe care i-am dus în tot felul de excursii prin țară. La început, pasagerii erau reticenți să se urce la bordul unei mașini conduse de o femeie. Ulterior însă au căpătat încredere și au devenit chiar clienți fideli. Nici nu mai voiau să meargă cu altcineva”, își aduce aminte cu nostalgie Gicuța Bulgaru de începuturile activității antreprenoriale, recunoscând că a avut o doză de nebunie la momentul respectiv.
Oportunitatea efectuării transportului în Galați
Pe măsură ce au mai fost cumpărate mașini a crescut proporțional și numărul de șoferi angajați.
După primul an în care au fost operate exclusiv curse ocazionale, Sogitour a subcontractat un traseu de transport urban cu microbuze în Galați și de atunci a început „aventura urbană”. (La momentul respectiv liniile operate de compania municipală Transurb erau suplimentate de trasee cu microbuze.)
După mai mulți ani de dezvoltare, în 2010, Sogitour a participat la licitația pentru obținerea unui traseu de transport public în Galați, pe care l-a și câștigat; ajunsese la 45 de angajați. Au fost necesare 15 microbuze pentru traseul de 13 km licitat, care era efectuat cu 10 vehicule titulare plus 5 rezerve.
Pentru a susține investiția în mașini noi, achiziționate în leasing, s-a mărit și acționariatul companiei. Din păcate, flota de microbuze Ford Transit noi cumpărată la acel moment nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor și a necesitat reparații chiar din primul an. Costurilor mari de operare – generate de ratele de leasing plus reparații – li s-a adăugat și redevența plătită municipalității, a cărei valoare nu era deloc de neglijat. De asemenea, rentabilitatea activității a fost afectată și de politica Transurb, care modifică frecvența capacităților de transport și orarele în funcție de propriile interese, fără consultarea operatorilor privați, beneficiind în același timp și de subvenții generoase din partea Primăriei. Prețul de doar 1 leu pe bilet era destul de mic, însă toți transportatorii privați au fost nevoiți să meargă cu acest tarif până în 2011, când a fost majorat la 1,5 lei. Pe de altă parte, călătorii se îmbulzeau să circule cu microbuzele – mult mai confortabile și mai curate decât autobuzele operatorului public.
„Îmi amintesc că la momentul organizării licitației din 2010 toți transportatorii eram entuziasmați și speram că vom avea un cadru corect de desfășurare a activității, care să ne ofere premisele pentru a ne dezvolta. De altfel, toți operatorii privați din Galați au investit atunci 10 milioane de euro în vehicule noi, în timp ce autobuzele companiei municipale erau într-o stare deplorabilă.”
Contractul de delegare a gestiunii a fost încheiat cu autoritățile locale pe o perioadă de 5 ani, cu o prelungire de 1 an. Iar municipalitatea nu și-a dorit o nouă licitație cu operatorii privați.
În același timp, nici pe segmentul curselor ocazionale activitatea nu a crescut prea mult, zona Galațiului nefiind foarte dezvoltată pe transportul de pasageri și neavând nici o miză turistică.
Administratorul trebuie să fie mereu implicat
Una dintre cele mai mari probleme în activitatea de transport a fost mereu controlul încasărilor. Iar aici Gicuța Bulgaru a fost în permanență aproape de șoferi, pentru a-i motiva să fie cinstiți și să tragă pentru firmă. „Șoferului trebuie să îi arăți că ești implicat și că îți cunoști bine meseria, pentru ca să-și respecte locul de muncă și angajatorul. De mai multe ori am mers pe traseu din poziția de șofer, la diferite ore, pentru a verifica valoarea medie a încasărilor – pe vremea aceea nu erau obligatorii casele de marcat fiscale și, oricum, nu aș fi avut certitudinea că treceau toate încasările pe casă. Iar despre sistem de numărare a pasagerilor nici nu se punea problema.”
În prezent, toate autobuzele sunt dotate cu case de marcat fiscale, astfel că nu se mai pune problema nefiscalizării.
Unde s-a pus punct
În ciuda investițiilor făcute, transportul cu microbuze a fost oprit, printr-o decizie politică, în mai 2016, iar toți operatorii privați – mai puțin unul, care are și alte activități conexe – și-au închis activitatea. Angajații tuturor companiilor falimentare au fost concediați. O parte dintre conducătorii auto s-au angajat la Transurb, unii au plecat să muncească peste hotare, iar alții, dintre cei care au rămas în Galați, s-au reprofilat, întrucât nu au mai găsit de lucru ca șoferi.
Soarta Sogitour a fost aceeași: falimentul. „Am încercat cu cele 15 mașini pe care le aveam să facem altceva, însă oferta de transport era cu mult peste cerere, întrucât toți rămăseserăm pe dreapta, astfel că nu se putea găsi nimic. Nu am vrut să atac segmente de transport din alte regiuni ale țării, pentru că ar fi fost aproape imposibil să concurez cu operatorii locali, care aveau deja vechime în domeniu. Prin urmare, după aproape 15 ani, am fost nevoită să schimb macazul. Mi s-a rupt sufletul, mai ales că știam că se poate face treabă în transport. Dar nu am avut de ales: mașinile le-am vândut pe te miri ce, întrucât mulți alții făceau același lucru, iar una peste alta am închis afacerea pe pierdere. Dar nu îmi pare rău, pentru că mi-a plăcut mult să lucrez în transporturi. Acum dețin o firmă de expertiză contabilă, cu care lucrez și pentru companii de transport. Într-un fel, sunt mult mai liniștită.”
Firma de contabilitate colaborează în prezent cu 7 companii de transport marfă și persoane, care activează atât pe piața națională, cât și comunitară. Principalele provocări sunt tratamentele fiscale intracomunitare, noutățile fiscale în materie de TVA și transpunerea legislației europene în cea națională, ultima aflată în continuă schimbare.
Greu de supraviețuit în pandemie
Chiar dacă soarta firmei Sogitour nu ar fi fost falimentul, Gicuța Bulgaru nu știe dacă ar fi reușit să treacă peste pandemie. Companiile de transport persoane pentru care oferă expertiză contabilă se află acum într-o situație extrem de dificilă, iar măsurile de ajutor oferite de către stat sunt firave.
„Am ajutat multe firme să își pregătească dosarele pentru obținerea granturilor pentru capital de lucru. Niciuna nu a primit până acum niciun ban. O parte dintre transportatorii care au ieșit – la fel ca și mine – din transportul urban din Galați au încercat să se reprofileze la internațional. Au investit în autocare, iar acum stau cu ele trase pe dreapta și nu întrevăd nicio soluție pentru a reuși să reziste în business. În afară de cei care mai au convenții sau coletărie, toți sunt în mare suferință”, a subliniat Gicuța Bulgaru. Expertul contabil apreciază că în această perioadă de supraviețuire, în care business-ul are un rol strategic, principalele provocări sunt date de lipsa predictibilității, păstrarea angajaților și achitarea ratelor de leasing și credit contractate înainte de pandemie. Peste toate, lacunele legislative atârnă greu.
Experiența de aproape 15 ani în transporturi este și în prezent utilă. Serviciile de contabilitate nu sunt doar un instrument financiar obligatoriu cerut de lege, ci și un mediu de informare, care, aplicat eficient, duce la economie de timp și de costuri. De altfel, eficiența unei firme de contabilitate este strâns legată de rentabilitatea celor pentru care lucrează.