
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a anunțat că susține majorarea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Iar, începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet.
Creșterea subvenției în primii doi ani este cheia recâștigării încrederii consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – decizie care a avut un efect devastator asupra pieței auto din România. Potrivit datelor ACEA (Asociației Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a plasat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește dezvoltarea pieței vehiculelor electrice, cu o scădere de 32,2% a înmatriculărilor.
România a depășit țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%). În schimb, alte state membre au arătat că subvenția bine calibrată poate produce rezultate pozitive semnificative. Belgia a generat creșteri ale vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Republica Cehă de 63,5% și Ungaria de 47,7%. Chiar și Malta, o piață mult mai mică, a raportat o creștere impresionantă de 90,5%, subliniind încă o dată importanța unor politici eficiente pentru vehiculele electrice.
În același timp, CE a analizat introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și a stimula cererea de vehicule electrice (VE). Vicepreședintele Comisiei Europene, Teresa Ribera, a subliniat importanța unei abordări coordonate pentru a evita fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre.
În ceea ce privește obiectivele de vânzări pentru vehiculele electrice și reglementările asociate, Teresa Ribera a declarat că termenul limită de 2035 pentru eliminarea treptată a motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a subliniat disponibilitatea sa de a ajusta țintele anuale și amenzile pentru nerespectarea acestora. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehiculele electrice și favorizează concurența din afara Uniunii.
În aceeași ordine de idei, Stéphane Séjourné, Vicepreședintele Executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidențiat în discursul său necesitatea urgentă de a moderniza infrastructura industrială a Europei pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale. Măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât și reglementări pentru a limita avantajele competitorilor din afara UE, în special ale producătorilor chinezi.
Aceste inițiative de susținere a electromobilității au fost prezentate și anul trecut la Forumul Mobilității Sustenabile și Accesibile, unde APIA a subliniat importanța unui plan comun la nivel european pentru subvenționarea vehiculelor electrice. Propunerea a fost susținută și de Prim-ministrul Marcel Ciolacu, care a recunoscut necesitatea unei abordări coordonate pentru redresarea pieței auto și accelerarea tranziției către mobilitatea verde.
De asemenea, Forumul a precizat că sprijinirea electromobilității nu este doar o provocare națională, ci o responsabilitate comună a statelor membre UE, care trebuie să acționeze împreună pentru a menține competitivitatea Europei pe scena globală.
APIA salută decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din programul Rabla, o inițiativă pe care asociația o susține de mai bine de un an și jumătate. Această măsură este un pas important pentru reducerea emisiilor poluante și alinierea acestora la tendințele globale din sectorul auto, însă această decizie nu va scoate complet mașinile diesel de pe piață. Consumatorii care doresc astfel de vehicule le pot cumpăra, dar fără subvenție din partea statului român în cadrul programului Rabla. În plus, marii producători auto au început deja să elimine treptat motorizările diesel din oferta lor, ceea ce le face din ce în ce mai greu de găsit.
„Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an si jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul.”,
a declarat Dan Vardie, Președintele APIA.
APIA susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordată diferitelor tipuri de motorizări, prin programul Rabla:
• Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025;
• Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026;
• Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027;
• Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028;
• Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029;
• Începând cu anul 2030, eliminarea completă a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.
Noul plan multianual ar oferi predictibilitate producătorilor, importatorilor și consumatorilor, ceea ce va asigura o tranziție coerentă și bine structurată către mobilitatea sustenabilă.
De remarcat este faptul că, în ciuda aparențelor, un buget similar cu bugetul de 1 miliard de lei de anul trecut pentru vehiculele electrice și plug-in hybrid (circa 200 de milioane de euro) ar fi suficient pentru a sprijini comercializarea a aproximativ 19.000 de autoturisme electrice și 10.000 de autoturisme plug-in hybrid dacă subvenția ar crește la 8.500 de euro pentru vehiculele electrice și 4.000 de euro pentru vehiculele plug-in hybrid.
Acest lucru arată că ipoteza conform căreia un sprijin financiar mai mic ar asigura vânzarea unui număr mai mare de vehicule nu este validă. În 2024, cu o subvenție de numai 5.100 de euro, au fost înmatriculate numai 9.743 de autoturisme electrice, consumând mai puțin de 50 de milioane de euro din bugetul total de 200 de milioane de euro, și au fost înmatriculate 6.412 autoturisme plug-in hibrid, consumând mai puțin de 15 milioane de euro din același buget.
APIA susține majorarea plafonului maxim pentru mașinile eligibile prin programul Rabla de la 75.000 de euro la 80.000 de euro, luând în considerare inflația din ultimii ani. Această ajustare va permite unui număr mai mare de autoturisme electrice, inclusiv modele mai avansate și mai eficiente, să devină accesibile consumatorilor și să ajungă pe străzile din România, accelerând tranziția către mobilitatea verde.
De asemenea, APIA atrage atenția asupra perioadei propuse de trei ani pentru păstrarea dreptului de proprietate asupra unui autoturism achiziționat în cadrul programului Rabla, considerând această perioadă excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, o perioadă de un an ar fi mai adecvat, oferind consumatorilor mai multă flexibilitate și aducând mai multe mașini electrice pe drumurile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieței și ar încuraja reînnoirea mai rapidă a parcului auto.
Totodată, APIA propune dezvoltarea unui program Rabla Comercial, dedicat flotele comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din țară. Această inițiativă vizează transportatorii, firmele de curierat și companiile de taxi, care parcurg de patru ori mai mulți kilometri pe an decât un proprietar persoană fizică. În acest context, APIA a fost mandatată de Ministerul Mediului să elaboreze o primă propunere detaliată pentru acest program, care ar putea avea un impact semnificativ în reducerea emisiilor poluante ale acestor categorii de vehicule.
Electromobilitatea nu poate progresa fără o infrastructură adecvată de stații de încărcare. În acest sens, APIA s-a adresat către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor pentru a introduce un sprijin de 200-300 de euro în cadrul programului Casa Verde pentru instalarea de stații de încărcare alături de panouri fotovoltaice. Această inițiativă ar contribui la crearea unui ecosistem complet și sustenabil în care vehiculele electrice pot fi încărcate cu energie regenerabilă, reducând și mai mult impactul asupra mediului. În ceea ce privește infrastructura actuală a stațiilor de încărcare de mare putere, APIA solicită, în conformitate cu directivele UE, elaborarea unui plan urgent la nivelul Guvernului pentru dezvoltarea unei infrastructuri reale cu stații de încărcare de mare putere, în special pe rețeaua TEN-T. De asemenea, APIA solicită de urgență implicarea activă a Ministerului Transporturilor, în primul rând a Ministerului Energiei, a Ministerului Dezvoltării și a Ministerului Mediului pentru atingerea acestui obiectiv esențial.
Propunerile APIA reflectă angajamentul industriei auto din România de a sprijini tranziția către mobilitatea sustenabilă, echilibrând totodată interesele consumatorilor, producătorilor și mediului.
Prin aceste inițiative, APIA își reafirmă rolul de partener de încredere al autorităților și al consumatorilor, contribuind activ la transformarea industriei auto și la atingerea obiectivelor europene de decarbonizare. România poate deveni un exemplu în regiune, însă acest lucru necesită măsuri ferme și o implementare rapidă.