Cefin Trucks a organizat, la final de ianuarie, o conferință de presă online în care și-a prezentat rezultatele din 2020, strategia pentru 2021 și noutățile pe care le propune Ford Trucks, al cărui unic importator și distribuitor în țara noastră este de la final de 2016. Firma a vândut anul trecut 565 de camioane noi, față de 550 în 2019, și a urcat de pe locul al șaselea în 2019 pe al patrulea în clasamentul producătorilor de vehicule grele prezenți pe piața noastră, având o cotă de 11,8%, față de 8,1% în anul anterior.
Cefin Trucks a avut în 2020 o cifră de afaceri de 64 de milioane de euro din vânzare de camioane noi (565 de unități) și rulate (aproape 500) și din service, în creștere față de 2019, iar pentru 2021 își propune să depășească 70 de milioane de euro, datorită politicii orientate spre client și implementării unui proces complex de digitalizare, care va facilita accesul clienților, furnizorilor, angajaților și partenerilor la operațiunile și procesele sale.
Creșterea față de 2019 s-a realizat într-un an care și pentru Cefin a fost la fel de dificil ca pentru toți jucătorii de pe piața vehiculelor de peste 16 t – cu 33,7% mai mică față de 2019 – dar care a adus și oportunități pentru un producător ca Ford Trucks, ce avea deja un nume pe segmentele construcțiilor și vehiculelor specializate, aflate în creștere semnificativă, până la 24,6%, respectiv 13,2% din piața de camioane, în timp ce transportul internațional pe distanțe lungi a scăzut de la 75,4% la 62,2%.
Așteptări mari pe toate segmentele
Modificarea structurii vânzărilor de camioane a făcut ca Ford Trucks să urce pe locul al patrulea în topul producătorilor de la noi – și, așa cum declară Stefano Albarosa, CEO-ul Cefin Trucks, „mizăm pe termen scurt să fim în primele trei locuri“ – și să își depășească obiectivul stabilit în ceea ce privește cota de piață. Camioanele companiei sunt prezente pe toate marile șantiere de construcții din țară, iar vânzările pe acest segment au crescut de la 153 de unități în 2018 la aproape 300 în 2020, în condițiile în care piața totală a crescut de la 520 la 1.122 în aceeași perioadă. Cota de 26,5% plasează Ford Trucks pe locul al doilea în România pe piața vehiculelor de construcții, dar intenția companiei este de a redeveni lider în 2021, prin creșterea cu 15% a volumelor, și de a continua să se adapteze la cerințele clienților.
Cefin este din 2018 încoace lider pe segmentul vehiculelor municipale, cu 54,3%, camioanele Ford Trucks fiind nelipsite din parcurile auto ale marilor operatori de salubritate de la noi.
În ceea ce privește vehiculele specializate luate la un loc, piața românească a scăzut în 2020 cu 19%, dar Cefin și-a sporit cota de la 22% la 25% și intenționează să crească și în 2021, depășind 550 de unități Ford Trucks livrate.
În perioada următoare, compania se va concentra și asupra gamei de autotractoare F-MAX, de la care așteaptă dublarea cotei față de 2020 (când au fost 88 de unități, reprezentând 3,2%, după 72 în 2018 și 137 în 2019), deoarece acesta este deja un camion matur, cu un cost avantajos de exploatare și cu servicii de conectivitate îmbunătățite, cunoscut, testat și sprijinit de o rețea europeană de service aflată în expansiune. Iar dacă piața de autotractoare pentru transport pe distanțe lungi va crește și F-MAX își va păstra cota, calculele Cefin arată că din acest model se vor vinde în 2021 circa 200 de unități.
Toate realizările de până acum îl fac pe Stefano Albarosa să se uite cu încredere la 2021, ca la un an în care se așteaptă ca piața totală din România să crească față de 2020 – mai ales datorită creșterii vânzărilor de autotractoare – cu 700 de unități, în scenariul cel mai pesimist, sau cu 1.500 de unități, în scenariul cel mai optimist, dar în care și Cefin va continua să crească vânzările de camioane până la 700 noi și 500 rulate (și inclusiv să livreze până în iulie camionul Ford Trucks cu numărul 2.000). Unul dintre motivele de optimism este apariția vaccinului anti- Covid-19 – care aduce speranța că se va reveni treptat la o viață normală și la planuri de dezvoltare – dar și accesul la fondurile europene.
Și de vehicule grele sau de mașini pentru salubritate va fi însă nevoie în continuare, câtă vreme se estimează că numai pentru segmentul de 36 km din drumul care leagă Pitești de Sibiu trebuie mutați 7.000.000 m3 în 36 de luni, deci ar trebi să se vândă sute de camioane de construcții dacă se lucrează la acest proiect – și ar fi normal să se lucreze, deoarece vor fi disponibile și fonduri europene, deci România nu mai este limitată la propriul buget și, așa cum speră Stefano Albarosa, ar putea ajunge să aibă o infrastructură la nivelul celorlalte țări est-europene.
Rețeaua de service s-a dezvoltat mai mult decât se estimase
Rețeaua de service din România numără acum 19 centre – față de 16 în 2019 – din care șapte proprii (într-unul dintre ele, cel din București, au fost integrate în 2020 și reparațiile pentru utilitarele ușoare Ford), Cefin Trucks depășindu-și obiectivul stabilit și vizând adăugarea pe viitor a altor locații.
Compania estimează că va crește și în ceea ce privește vânzările de piese de schimb, de la opt la nouă milioane de euro, și numărul de ore de manoperă facturate în cele șapte service-uri proprii, de la 160.000 la 170.000. Aceste performanțe vor fi posibile datorită valorii adăugate pe care Cefin caută să o ofere în continuare clienților și care constă nu numai din cel mai bun raport calitate/preț pentru vehicule, ci și din cel mai apropiat centru de service și cel mai prompt răspuns la orice nevoie a lor.
Un an excepțional pentru Ford Trucks în Europa
La conferința de presă online a participat și Koray Kuvvet, Managing Director Eastern Europe & Balkans în cadrul Ford Trucks, care a punctat faptul că producătorul are o strategie complexă de extindere internațională, după integrarea completă a rețelei Europei Centrale, de Sud și de Est în 2020, continuând finalizarea în 2021 pentru Europa de Vest, și că, „în ciuda contextului social și economic, 2020 a fost un an excepțional pentru Ford Trucks, în care ne-am îmbunătățit cota de piață în toate regiunile. Iar România este printre lideri în ceea e privește cota noastră de piață și va rămâne și în 2021.“
Reamintim că în 2017, primul an de colaborare între Cefin Trucks și Ford Trucks, vânzările de camioane noi s-au ridicat la 157 de unități, reprezentând o cotă de piață de 2,36% (17% pe segmentul de construcții, 7% la vehicule specializate și 1% la transport). În 2018 vânzările s-au dublat, ajungând la 357 de unități, iar cota de piață a crescut și ea la 4,1%, Ford Trucks urcând două locuri în clasamentul producătorilor de camioane. 2019 a fost un an și mai bun, cu peste 555 de autovehicule grele livrate și o cotă de peste 8%, și atunci a fost sărbătorită și livrarea celui de-al 1.000-lea camion Ford Trucks în România prin Cefin.
Numeroase noutăți ce cresc eficiența și manevrabilitatea
În cadrul conferinței de presă au fost anunțate și îmbunătățirile pe care le aduce gama Ford Trucks în 2021, ca urmare a adaptării la nevoile clienților și la cerințele pieței.
De exemplu, compania lansează, sub numele ConnecTruck, noi servicii online – aplicația mobilă de generație nouă, disponibilă gratuit până în 2023, cu o interfață complet schimbată, și funcțiile de control de la distanță – care le vor permite utilizatorilor aplicației pentru telefonul mobil My Ford Trucks să-și administreze vehiculele de la distanță, cunoscând în orice moment locația, viteza, numărul de ore de funcționare a motorului, distanța totală parcursă, consumul mediu de combustibil, încărcarea pe axă, nivelul de ulei și de temperatură ș.a. Aplicația oferă și rapoarte din urmă despre 10 parametri, diferiți de cei obținuți în timp real, cum ar fi rata de folosire la ralanti sau de utilizare a frânei sau a pilotului automat. Iar șoferii beneficiază de și mai mult confort și au acces la date despre stilul de condus, pentru a-l îmbunătăți. În plus, Ford Trucks lansează și o nouă platformă web, www.ConnecTruckGlobal.com, pentru utilizatorii aplicației My Ford Trucks, care acum o vor putea accesa mai ușor, ca să vadă unde sunt mașinile din flotă și să fie la curent, cât mai simplu, cu date din trecut și din prezent despre ele. Nu în ultimul rând, aplicația este utilă și pentru producător, deoarece, pe baza informațiilor despre eventualele probleme apărute în exploatare, poate aduce îmbunătățiri vehiculelor.
Aceste noutăți vin în contextul în care ConnecTruck, primul camion Ford Otosan conectat, este deja disponibil de doi ani, iar compania putea diagnostica și până acum vehiculele de la distanță, în caz de defecțiune neașteptată, pentru a le face cunoscută tuturor dealerilor săi starea lor. În plus, unele module pot fi updatate de la distanță.
O altă noutate este ediția limitată la 250 de unități F-MAX Blackline, destinată clienților care doresc un camion exclusivist, cu un stil diferit, ce dă impresia unui prestigiu deosebit și include numeroase elemente interioare și exterioare care-i conferă un aer sportiv, inspirația venind de la cursele de mașini, unde Ford Trucks este parte a Ford Racing Team: dungi albastre și negre pe argintiul cabinei, faruri negre cu LED, jante din oțel negru, capace negre pentru oglinzi, iar la interior compartiment negru de depozitare în partea de sus a cabinei, tapițerie neagră, pat negru, panou de bord negru și compartiment negru de depozitare sub pat, toate elegante și în armonie cu detaliile exterioare. Fiecare client va primi o serie unică, indicând ce număr dintre cele 250 are camionul său, iar pachetul de lux oferit de Ford Trucks este standard pentru acest model.
În plus, a fost dezvoltat, potrivit cu nevoile și așteptările clienților, F-MAX L, cu ampatament mai lung, de 3.750 mm, față de 3.600 mm, care permite parcurgerea a 5.000 km cu două rezervoare de motorină de 1.350 l, cu 300 l mai mult decât rezervoarele standard de la F-MAX.
Toate modelele F-MAX au acum standard Eco+ Mode, care, când este activat, întreprinde anumite acțiuni, pentru a aduce economii de combustibil de până la 5%, binevenite în contextul în care consumul și costurile totale de operare sunt cele mai importante aspecte pe care le urmărește un client. În funcție de condițiile de drum și de relief, care sunt identificate folosind GPS-ul, Max Cruise setează cea mai eficientă viteză la care să meargă camionul, ceea ce reduce consumul de carburant, iar Eco Roll se activează pentru o accelerație optimă la vale. În acest fel vehiculul acoperă o distanță cât mai mare cu un consum cât mai mic și limitează puterea motorului la 450 CP și viteza la 85 km/h. Iar dacă se stă la ralanti mai mult de cinci minute motorul se oprește automat, ceea ce reduce consumul, mai ales atunci când camionul așteaptă în vamă sau la încărcare. Nu în ultimul rând, funcția kickdown, care permite performanțe înalte la rulare, este dezactivată în modul Eco Plus, împiedicând vehiculul să consume prea mult. Posesorii de flote pot controla toate aceste funcții de la distanță folosind My Ford Trucks și pot inclusiv activa Eco Plus sau monitoriza cât timp a fost acesta activ. Iar șoferii pot dezactiva funcția din butonul din cabină dacă au de făcut curse rapide.
În plus, producătorul va veni în curând cu noutăți legate de transmisie și axe pentru gama medie de vehicule specializate, cu un nou vehicul municipal electric de compactat deșeuri, dar și, fără a se ști încă data, cu modificări ale cabinelor, pentru toate gamele. Cât privește modelele de construcții, acestea beneficiază deja de la final de 2020 de un motor nou de 480 CP, disponibil în combinație cu transmisie automată, și a cărui putere este suficientă, mai ales că, pentru astfel de camioane care lucrează în condiții grele, nu puterea este cea mai importantă, ci cuplul, rezistența, simplitatea și fiabilitatea vehiculelor – caracteristici pe care clienții chiar le apreciază.
În ceea ce privește emisiile poluante, ținta producătorului este ca acestea să ajungă la zero până în 2040.
La orizont un nou proiect, închirierea de vehicule municipale
Cefin colaborează, așa cum declară Stefano Albarosa, cu cele mai bune societăți de finanțare din România, printre care Unicredit, Garanti, Raiffeisen, „care au avut încredere de la început în produsele noastre“.
În plus față de soluțiile tradiționale de achiziție, compania mai oferă, deocamdată ca probă, închiriere de vehicule municipale pe termen scurt, mediu și lung, dispunând deocamdată de o flotă de 35 de unități, care va crește în 2021 până la 150.