In vreme ce la München incepea expozitia de masini si utilaje de constructii Bauma, Daimler a invitat membrii juriului International Truck of the Year la locatia unuia dintre cei doi clienti care au testat Arocs cu HAD – si au decis sa si achizitioneze un numar mai mare de unitati – pentru a afla detalii despre aceasta versiune, dar si pentru a o vedea la lucru, in conditii reale
De la lansarea sa in 2013, Arocs a fost vandut in circa 25.000 de unitati, pietele principale fiind Germania, Austria, Marea Britanie, Franta, Cehia si Polonia. In 2014 au fost produse primele unitati cu directie auxiliara hidraulica (HAD) si, consecvent politicii sale de a implica si clientii in conceperea si testarea de modele noi, Mercedes-Benz a oferit cateva astfel de camioane unor companii importante de constructii. Una dintre ele este Fischer Weilheim, care ulterior a mai achizitionat, in afara de vehiculul testat, inca 12 Arocs cu HAD, iar cealalta este Bétons Feidt, din Luxemburg, care a cumparat 24 de mixere de beton.
Asa cum arata Till Oberwörder, Head of Marketing, Sales and Services Mercedes-Benz Trucks, anul trecut au fost vandute circa 700 de camioane cu HAD, cifra la care in 2016 s-a ajuns dupa numai patru luni, deci asteptarile de la aceasta configuratie sunt tot mai mari. 65% dintre camioanele MB cu HAD sunt Arocs, iar restul, Actros.
HAD adauga circa 10.000 de euro la pretul unui model 4×4 echipat similar, dar diferenta se amortizeaza din consumul cu circa 5% mai mic si din sarcina utila cu 350-400 kg mai mare.
Directia auxiliara hidraulica pe axa fata se preteaza la transport de materiale de constructii predominant rutier, dar unde ocazional este nevoie si de tractiune sporita. Soferul activeaza HAD foarte usor, numai la nevoie, si astfel transmisia fortei necesare este reglata eficient si continuu, in functie de patinarea rotilor, iar camionul este mult mai usor de manevrat pe teren dificil, mai ales ca unghiul de virare nu este restrictionat.
Un alt avantaj al HAD este ca nu necesita intretinere, ci doar uleiul trebuie inlocuit cand se scurge din cauza unei deteriorari a rezervoarelor. Camioanele Fischer Weilheim au scuturi protectoare pe dedesubt, astfel incat, daca uleiul se scurge, camionul cu HAD dezactivat sa mai poata merge totusi pana la service, uleiul fiind pompat in continuare.
Vehiculele folosite de Fischer Weilheim sunt 6×2, dar HAD mai este disponibil si pe camioane 6×4.
„Bune pe teren dificil si superbe pe sosea“
Joachim Schmid, director general Fischer Weilheim, arata ca „vehiculele sunt cele mai importante instrumente ale noastre, iar cele inteligente ne ajuta sa ne facem treaba mai repede, mai bine si mai economic. In plus, ele trebuie sa fie versatile, si asta presupune si sa avem tehnologia potrivita de directie, deoarece atunci cand ploua afara (n.r.: si in ziua testului chiar a plouat abundent) e dificil sa incarci si sa descarci materialele, iar o configuratie 4×4 nu e suficienta, ci e nevoie de mai multa tractiune, pe care o obtinem folosind HAD.“
Fischer Weilheim a testat timp de 18 luni un Arocs 1848 care a depasit 130.000 km si care comparativ cu un Arocs 4×4 s-a dovedit mai economic si a avut o sarcina utila mai mare, „astfel ca, atunci cand modelul a fost disponibil pe piata, am cumparat 12. Sunt bune pentru off-road si superbe pe sosea.“
Consumul a fost cu 5% mai mic la versiunea cu HAD si, in coditiile in care camionul a parcurs 85.000 km intr-un an, deci a consumat 1.700 l de motorina, a adus o economie de circa 2.000 de euro fata de modelul 4×4. Iar 400 kg in plus la sarcina utila inseamna 4 t pe zi.
Pentru a se convinge de modul in care camioanele Arocs cu HAD fac fata unor conditii dificile de drum, membrii juriului au avut ocazia de a merge in dreapta unui sofer al firmei Fischer Weilheim pe un traseu de circa 50 km dus-intors, cu basculanta incarcata la capacitate la dus si descarcata la retur. Iar in cazul meu conducatorul auto a fost un roman, Dragos Stoica – acesta nu este singurul roman angajat de compania germana.