Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Atentie la anvelopele uzate

Adancimea minima legala pentru anvelope, in Romania, este de 1.6 mm, limita valabila in majoritatea statelor europene pe timp de vara. Adancimi mai mari impun tari precum Austria si Suedia pe timp de iarna. Aceeasi limita este valabila atat pentru turisme, cat si pentru camioane. Specialistii Windsoft atrag atentia asupra faptului ca toate anvelopele omologate pentru piata europeana au martori de uzura, situati la baza canalelor benzii de rulare. Acestia au forma unor bumbi de cauciuc cu inaltimea de 1,6 mm, iar cand anvelopa se uzeaza, acesti martori devin vizibili si utilizatorul este avertizat asupra necesitatii inlocuirii anvelopei. Potrivit normelor RNTR, adancimea benzii de rulare trebuie sa fie mai mare sau egala cu 1,6 mm, in caz contrar, utilizatorul risca in cazul unui control, amenda si retinerea talonului vehiculului. Iar pentru a-l primi inapoi, acesta va trebui sa inlocuiasca anvelopa uzata.
 

Potrivit celor de la Windsoft, desi adancimea minima legala este de 1,6 mm, pentru a rula in siguranta, adancimea benzii de rulare ar trebui sa fie in jur de 3 mm, iar in cazul anvelopelor de camion se poate beneficia de posibilitatea de recanelare, care poate oferi o adancime suplimentara de 3 mm.
Un alt aspect care trebuie luat in calcul este acela ca anvelopele de tractiune, montate la interior, se uzeaza mai accentuat pe umarul interior – cel aflat spre diferential din cauza incarcarii mai mari in aceasta zona. Uzura se produce in principal de anvelopele de tractiune montate in sistem jumelat.
Singurul remediu pentru contracararea acestei uzuri este rotatia anvelopelor. Cel mai uzual model este cel in “X”, respectiv anvelopa dreapta exterior ajunge pe stanga interior si dreapta interior ajunge pe stanga exterior. Ideea principala este de a muta umarul afectat la alta pozitie. Daca nu se intervine prin rotatie, anvelopele se vor uza mult mai accentuat pe un umar. Intr-un final se poate ajunge pana la expunerea centurilor metalice pe un umar si un profil important utilizabil pe celalalt umar.
In cifre: daca anvelopa noua costa 1.500 lei si in momentul in care se ajunge la centurile metalice, umarul care nu este afectat are 7 mm se pierd aproximativ 650 RON de la ambele anvelope. Acest lucru inseamna o pierdere de minim 20% din valoarea anvelopelor. O alta pierdere este data de faptul ca trebuie inlocuit tot setul de anvelope de tractiune plus manopera si dislocarea aferente.
Prin monitorizare, se poate identifica momentul optim la care trebuie facuta rotatie anvelopelor. In cazul implementarii unui sistem de management al anvelopelor, se pot seta alerte in functie de km rulati de fiecare anvelopa.

Articole similare

Ad