Falimentul celei mai vechi firme de turism din lume, Thomas Cook, se estimeaza ca va genera un efect de domino in industria europeana de turism. Operatorul britanic a anuntat intrarea in faliment la sfarsitul lui septembrie, lasand in urma datorii de 1,7 miliarde de lire sterline si 600.000 de turisti blocati in vacante in diferite destinatii din toata lumea. Desi realiza o cifra de afaceri uriasa, de 10 miliarde de lire sterline/an, Thomas Cook era afectat de concurenta puternica de pe piata, dar si de mediul economic nesigur, determinat de deprecierea lirei, in contextul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeana.
Falimentul Thomas Cook afecteaza nu doar turistii (care oricum sunt „acoperiti“ de asigurarile de calatorie), ci si toti furnizorii de servicii de turism, transport etc. care aveau colaborari cu colosul britanic si care, odata cu iesirea brusca de pe piata a acestuia, vor avea sanse mici sa isi recupereze (partial sau integral) banii pe care Thomas Cook li-i datora. In Grecia, de exemplu, pierderile economice estimate de Asociatia Companiilor de Turism din aceasta tara au fost de 250-500 de milioane de euro si deja au fost propuse masuri de sprijinire a operatorilor economici afectati, cum ar fi exceptarea de la plata TVA sau a taxei turistice pentru facturile neachitate de Thomas Cook. De altfel, foarte multe pachete hoteliere nu fusesera achitate in avansin mai multe tari, astfel ca este usor de intuit cutremurul pe care acest faliment l-a declansat. Si Ministerul de Turism din Turcia a anuntat ca pregateste un pachet de sprijin financiar pentru furnizorii afectati.
Nu mai departe de Bulgaria, Astral Holidays, unul dintre cei mai mari tour-operatori din aceasta tara, si-a incetat operatiunile si a demarat procedura de insolventa, ca urmare a falimentului Thomas Cook. 450.000 de turisti Thomas Cook au calatorit anual in Bulgaria in ultimul timp, astfel ca hotelierii din acesta tara sunt, pe buna dreptate, ingrijorati pentru viitor.
Agentiile de turism, hotelurile, pensiunile, operatorii de transport care efectueaza chartere si transferuri, toti furnizorii care au avut colaborari cu Thomas Cook ar putea avea probleme financiare, din cauza serviciilor antamate si neincasate. Iar acest lucru poate afecta alte colaborari/angajamente ale acestora, care vor fi greu de onorat. Inclusiv producatorii de autocare sunt sceptici cu privire la evolutia vanzarilor in 2020, din cauza socului determinat de cel mai mare faliment din industrie. Si inca nu se stie daca ce a fost mai rau a trecut deja.