Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Au început controalele!

Suntem la mijlocul primăverii și volumele de transport încă nu au revenit la valorile obișnuite pentru această perioadă a anului. În schimb, au revenit controalele (dacă se poate spune că au lipsit vreodată!)

Deja noile reglementări ale Pachetului Mobilitate sunt transpuse în legislația națională din majoritatea statelor membre, ceea ce le permite autorităților să facă verificări atât pe aspectele obișnuite privitoare la Regulamentul 561, cât și pe detașare.

Interesant este că, dacă până acum eram obișnuiți cu amenzile mari fără prea multe explicații din partea polițiștilor belgieni, care, chiar dacă aveai argumente pentru contestare, dădeau amenda și te îndemnau să contești dacă nu ești de acord, mai nou au apărut procese verbale traduse în limba română. Acesta este un semn clar că transportatorii est-europeni au început să conteste masiv și probabil să și câștige în instanță anularea amenzilor acordate cu prea multă generozitate de polițiști, fără explicații și fără interpret.

Și, pe lângă traducerea procesului verbal în limba română, polițiștii se chinuie să explice și motivul amenzii prin… desene. De curând am văzut un proces verbal care cuprindea un camion desenat pentru a arăta că șoferul a dormit în cabină în pauza de 45 de ore. Sau un indicator rutier marcat cu România, cu un X peste, pentru a explica faptul că șoferul și camionul nu s-au întros în țara de origine timp de 10 săptămâni.

Noi sunt și controalele pe detașare. Surprinzător sau nu, multe state membre nu iau în considerare indemnizația de detașare la calculul remunerației minime și aplică amenzi corespunzător. Dacă Franța a anunțat dintotdeauna că nu ține cont de diurnă în calculul salariului minim încă de pe vremea aplicării legii Macron, Germania părea mai permisivă. Și chiar și pe site-ul Vămii/Finanțelor din Germania se menționează că indemnizația de detașare nu este parte a remunerației dacă include cheltuielile specifice detașării: masa, transportul și cazarea. Pentru a dovedi asta primul pas este ca la contractul de muncă să existe o clauză sau un act adițional care să menționeze explicit faptul că indemnizația de detașare se acordă pentru a compensa disconfortul creat de munca departe de casă și familie și nu include cheltuielile de masă, cazare și transport. Am repetat aceste lucruri de atât de multe ori la conferințele noastre și în revistă, încât îmi vine greu să cred că sunt încă multe firme care nu au făcut un asemenea act adițional.

Sigur că după acest pas apare întrebarea: dacă indemnizația de detașare nu include masa, dar în directiva detașării apare obligația de a-i asigura masa angajatului detașat, cum dovedim că am acoperit această obligație? Și aici apare condiția de a avea inclusă o alocație de hrană, lucru pe care și mai puțini transportatori l-au făcut.

Cum împărțim suplimentul acordat șoferului detașat în indemnizație de detașare și alocație de hrană și cum facem ca ambele sume să fie neimpozabile ne propunem să discutăm cu ocazia conferinței Tranzit de la Suceava, de pe 26 mai, când ne-am dori și să clarificăm înregistrarea în Revisal a șoferilor detașați transnațional.

Dedicată în întregime controalelor și provocărilor aduse de îndeplinirea condițiilor din Pachetul Mobilitate, conferința de la Suceava va aduna avocați, consultanți fiscali, autorități și transportatori din toată țara. Vă așteptăm alături de noi pentru a trece în revistă noutățile legate de modul în care statele membre au implementat partea de detașare a șoferilor, cum se desfășoară controalele în țările cele mai tranzitate și cum putem să gestionăm cel mai bine controalele.

Articole similare