Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Berlin-Tallinn, o experienta inedita

Varful de gama al familiei Setra TopClass 500, autocarul etajat S 531 DT, este un etalon de siguranta si confort, fiind echipat cu sisteme de asistenta disponibile in premiera pentru industria de transport calatori. Mai mult, vehiculul doboara toate recordurile in materie de aerodinamica si consum de combustibil, fapt dovedit cu prilejului test-drive-ului de 2.000 km de la Berlin la Tallinn, desfasurat la inceputul lui martie de membrii juriului „Bus and Coach of the Year“.

Setra S 531 DT, intr-un design impresionant si vopsit in rosu cosmo metalic, a plecat din Berlin, Germania, pe 11 martie 2019, avand ca destinatie finala Tallinn, Estonia. Timp de patru zile, jurnalistii membrii in juriul international „Bus and Coach of the Year“ au avut posibilitatea sa conduca alternativ diferite sectiuni de drum pe ruta Berlin-Varsovia-Vilnius-Riga-Tallinn si, in acelasi timp, sa aprecieze confortul la bordul S 531 DT din postura de pasageri. Fiecare zi a avut un parcurs intre 500 si 600 de km. Spre deosebire de alte evenimente de presa, autocarul etajat a fost incarcat la 24 t (aproape de maxim), cu saci de nisip in cala de bagaje si manechini plini cu apa pe puntea superioara, pentru a simula conditii reale de operare si a face relevanta monitorizarea consumului de carburant.
Asa cum ne asteptam, rezultatele au fost la inaltime. Desi este propulsat de cel mai puternic motor disponibil, OM 471, de 12,8 l, ce dezvolta 510 CP, in tandem cu transmisia automatizata PowerShift, cu 8+1 trepte, softul computerului de bord mentine o turatie joasa in majoritatea situatiilor de trafic, ceea ce a permis realizarea unui consum agregat de 26 l/100 km. Si asta in conditiile in care s-au succedat soferi cu diferite stiluri de condus, pe diverse segmente de drum, iar pe durata pauzelor motorul a ramas pornit, pentru a se putea folosi bucataria amenajata in partea din spate a vehiculului.
Pe traseul dintre Varsovia si Vilnius pe care am condus, am apreciat mentinerea turatiei optime minime de 950 rpm la principalele viteze de deplasare – 50 km/ora in treapta a cincea si 70 km/ora in treapta a sasea de viteza. De altfel, chiar si la maximum de 100 km/ora, pe autostrada, turatia nu a depasit 1.200 rpm in ultima treapta de viteza. Acest lucru mi-a permis sa obtin un consum mediu de 22,8 l/100 km, care a fost „stricat“ doar de stationarea timp de jumatate de ora, cu motorul pornit, intr-o parcare de pe marginea drumului, pentru a fierbe cremvursti pentru pranz.

Sideguard Assist si ABA 4, in premiera la autocare
Setra S 531 DT este echipat optional cu sistemul de asistenta laterala „Sideguard Assist“, care recunoaste obstacolele fixe sau mobile din partea dreapta a vehiculului si intervine prompt in cazul in care soferul ignora semnalele de avertizare acustice si luminoase si doreste totusi sa vireze sau sa schimbe banda de circulatie. Foarte important, sistemul de asistenta activa la franare ABA 4 este inclus in configuratia standard, acesta reprezentand o inovatie in materie de siguranta activa pentru vehiculele de transport calatori. Impreuna cu ABA 4 vine si sistemul cruise-control adaptiv, care monitorizeaza in permanenta distanta fata de vehiculele aflate pe aceeasi directie de deplasare si ajusteaza viteza in functie de parametrii setati. Comenzile pentru ACC sunt pe volan, iar soferul nu trebuie decat sa seteze viteza dorita, accelerarea si franarea revenind, mai departe, in sarcina computerului de bord.
Eficienta energetica este cu atat mai mare cu cat sistemul de control predictiv al trenului de rulare (PPC) monitorizeaza traseul prin GPS si alege cea mai potrivita treapta de viteza, in functie de topografia drumului, astfel incat sa nu se precupeteasca niciun stop de motorina.
Nu in ultimul rand, coeficientul aerodinamic de numai 0,35 face ca rezistenta la frecarea cu aerul sa fie minima.
In ciuda dimensiunilor impresionante – 14.000×2.550×4.000 mm (Lxlxh) – S 531 DT este foarte usor de manevrat, avand o raza a cercului de viraj de 23,1 m. Vizibilitatea in oglinzile retrovizoare este optima, iar camera video pentru marsarier ajuta soferul sa poata face intoarceri si in spatiile mai inguste. A fost cazul si pe traseul Varsovia-Vilnius, cand a trebuit sa intorc autocarul pe un drum cu o singura banda pe sens ce traversa o padure, folosindu-ma de un alt drum forestier perpendicular pe sensul de mers.

O calatorie confortabila, la inaltime
Cele 78 de scaune Setra Voyage Plus care echipeaza autocarul etajat sunt extrem de confortabile si permit multe ajustari. In special unghiul de inclinare spre spate este larg, astfel ca la drumuri lungi sunt bune pentru dormit sau relaxare. Scaunele dinspre culoar se pot trage spre centru, pentru a oferi mai mult spatiu pasagerilor asezati; nu lipsesc masutele rabatabile si suporturile pentru picioare, reglabile pe inaltime.
Pe puntea superioara totul este privit dintr-o perspectiva aparte. Primul rand de scaune este cel mai spectaculos, gratie panoramei asupra drumului, insa nici celelalte locuri nu sunt mai prejos. Sistemul Coach Multimedia este performant, cu acustica buna in boxe si monitoare LCD vizibile din toate colturile vehiculului. Acesta include si Coach MediaRouter, pentru acces la internet. In plus, conexiunea USB din dreptul fiecarei perechi de scaune ii ajuta pe pasageri sa nu se plictiseasca.
Puntea inferioara este amenajata ca un salon, cu doua mese si bucatarie Comfort Plus bine utilata in partea din spate. Toaleta, amplasata vizavi de a doua usa, este similara celor din avioane si mult mai usor de folosit decat in cazul autocarelor cu o singura punte, pentru ca aici este la acelasi nivel cu podeaua. Cele doua scari de acces catre etaj sunt suficient de largi si astfel proiectate incat nici pasagerii mai inalti nu mai au probleme.
Prin configuratia sa, S 531 DT este potrivit pentru o plaja generoase de aplicatii: excursii in natura, circuite turistice sau transport regulat de pasageri pe distante medii si lungi.

Cota de piata de 35% pentru Daimler in Europa de Est
Traseul pentru S 531 DT a fost gandit special pentru Europa de nord-est, pentru a promova modelul etajat pe pietele din aceste tari, unde vanzarile de autocare sunt in crestere. Aici, transportul rutier de calatori este foarte popular inclusiv pe traseele regulate, feroviarul fiind destul de slab reprezentat. De altfel, Agentia Federala de Mediu din Germania a certificat faptul ca autocarele au emisii de dioxid de carbon de doar 30 g per pasager, in timp ce trenul are 45 g per pasager.
In 2018, operatorii est-europeni au achizitionat in total 1.400 de autocare, piata fiind cu 60% peste nivelul din urma cu zece ani (an de referinta 2008, inainte de criza economica).
Cu cele doua marci ale sale, Mercedes-Benz si Setra, Daimler detine o cota de piata in Europa de Est de peste 35%.

Articole similare