
Blue River București 78 este pe locul al 19-lea printre cele mai profitabile firme din România în 2023, cu 2,04 milioane de euro, față de 1,32 de milioane de euro în 2022, în condițiile în care cifra de afaceri a fost și ea mai mare, de 26,97 de milioane de euro, față de 21,66, după ce și 2022 a adus o creștere similară. Circa 88% din venituri sunt din transport cu flota proprie și restul din expediții, iar cursele sunt destul de echilibrat împărțite între intern și Comunitate (cu un mic avans la internațional).
La intern, compania efectuează în principal distribuție la temperatură controlată de la platforme logistice la magazine, cea mai mare distanță fiind București-Constanța, sau transport de mărfuri generale, mai puține și pe distanțe mai mari. Creșterea cifrei de afaceri se datorează mai ales creșterii transportului domestic, căruia firma i-a alocat mai multe mașini și unde piața a fost bună pentru Blue River. În opinia directorului general Alexandru Păun, creșterea transportului intern se datorează și schimbării de abordare a clienților, care „încep să înțeleagă că transportul cu tarif mic nu e întotdeauna un transport ieftin”.
Un plus valoare în creșterea veniturilor în 2023 au adus și cele trei camioane electrice folosite, în cazul cărora costurile sunt mai mari, „deci și tarifele sunt aproape ca pentru șase camioane diesel”. Și parcul de mașini diesel a crescut ușor comparativ cu 2022.
În ceea ce privește profitul, creșterea a venit mai ales din eficientizarea în și mai mare măsură a folosirii vehiculelor. Pentru unii clienți sunt curse 30 de zile pe lună, deci rulajul a crescut, iar kilometrii fără încărcătură sunt destul de puțini. De altfel, ideea de a eficientiza transportul intern a fost permanentă, însă intensificarea s-a simțit din 2021, „când am început să fim preocupați să avem clienți care să ne permită asta. În plus, am pus mai mult accent pe digitalizare și IA și acum am implementat o aplicație prin care monitorizăm fiecare client – și în funcție de asta am închis unele contracte și am renegociat tarifele în cazul altora. Aceeași aplicație ne permite să analizăm și fiecare mașină și fiecare șofer, să știm ce costuri și ce profit aduc. Avem o echipă bună, care a găsit soluții de eficientizare, dar și noi doi ne implicăm în continuare non-stop în managementul firmei”, declară Raluca Tache Fuerea, Managing Partner. De asemenea, „faptul că nu ne-am panicat când veștile despre volumele de pe piață erau rele ne-a permis să nu acceptăm curse la orice tarif. Și, chiar dacă la început de 2024 unii clienți au vrut să rezilieze peste șase luni contractele pentru 25 de camioane, care reprezintă 25% din flota noastră de internațional, pentru că am avut clauze de reziliere de 4-6 luni, între timp unii s-au răzgândit și au mai păstrat din camioane, ne-am mobilizat și am găsit alții și ne-am trezit că nu avem suficiente mașini pentru a putea onora toate contractele, deci am comandat pentru anul acesta 30, din care 15 pentru extindere.”
Creșterea profitului se datorează și controlului amănunțit al cheltuielilor firmei, prin faptul că nicio factură nu se achită până nu este avizată de conducerea firmei. Un alt factor important este că din 2021 se respectă strict toate prevederile legale, inclusiv pe cele privind impozitarea veniturilor în cazul detașării, astfel că au crescut cheltuielile cu personalul, cheltuieli corect previzionate în costul transportului. „Controlul intern amănunțit și implicarea noastră 100% au condus, de asemenea, la diminuarea amenzilor și a cheltuielilor judiciare.”
Blue River se remarcă, așa cum declară reprezentanții săi, nu numai prin tarifele avantajoase la care lucrează sau prin termenii atent negociați ai contractelor de servicii, ci și prin faptul că i se garantează contractual un anumit număr de kilometri.
Faptul că au fost găsiți noi clienți, cu tarife decente, a făcut ca volumele să fie bune și în 2024 începând din aprilie, iar tendința a continuat până în prezent.
Doar o parte din creșterea de profit de circa 800.000 de euro din 2023 provine din vânzare de active, ceea ce plasează Blue River printre firmele din România cu cele mai mari creșteri de profit din operațional.
Cele mai multe semiremorci sunt frigorifice, fie proprii, fie ale clienților, dar firma are și prelate și câteva cu walking floor. Compania face și transport de produse farmaceutice, cu 30 de semiremorci proprii, dar și cu unele ale clienților, și, chiar dacă pe această piață în ultimul timp au intrat mulți transportatori noi, Blue River și-a menținut volumele deoarece, „în afară de certificarea GDP de bune practici, am trecut și de auditul clienților, ceea ce nu reușesc mulți transportatori din România care au GDP. Transportul de produse farmaceutice nu este simplu și necesită costuri pe care firmele cu până la 10 camioane nu și le permit.”
Blue River mai transportă alimente, mărfuri generale, inclusiv deșeuri de metale feroase și neferoase, și, într-o mică măsură, textile și cargo aerian.
Activele totale au crescut de la 15,23 de milioane de euro în 2022 la 18,08 milioane de euro în 2023. 15 camioane sunt în leasing operațional, restul sunt în leasing sau cu credit bancar. Anul trecut flota a fost și înnoită parțial, și extinsă, acțiune care continuă și în acest an.