Încă dinainte de expirarea perioadei de tranziție pentru Brexit, transportul rutier pe ambele coaste ale Canalului este mult îngreunat, pe de o parte din cauza vârfului tradițional de cerere de transport din timpul sărbătorilor de Crăciun, iar pe de alta din cauza acumulării de stocuri pentru a scuti taxele care se vor introduce după 1 ianuarie 2021 pentru mărfurile din afara UE.
Astfel, pe 12 decembrie erau deja coloane de camioane care se întindeau pe 16 km, lângă Calais, provocând întârzieri de până la cinci ore la îmbarcarea pe feriboturile spre Dover. Potrivit autorităților din provincia Hauts-de-France, în ultimele trei săptămâni traficul vehiculelor grele către Calais a crescut cu 50%, până la 9.000 de camioane/zi. Aceste întârzieri cauzează deja probleme de aprovizionare în Marea Britanie, fabricile de automobile Honda și Jaguar fiind nevoite să suspende temporar producția din cauza lipsei de piese care sosesc de pe continent.
Tendința ascendentă a traficului de marfă peste Canal este confirmată și de încărcarea vehiculelor grele pe navetele feroviare Eurotunnel, cu o creștere de 11% în noiembrie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, după un declin de 10% în primele unsprezece luni.
Pentru a face față situației de urgență, Comisia Europeană pregătește Regulamente pentru transport care prevăd facilitări ale traficului cu Marea Britanie pentru transportul rutier de mărfuri. Însă acesteavor intra în vigoare numai dacă există reciprocitate în măsurile guvernului britanic.