Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Bulgarii ne dau lectii de negociere

Dupa ce comisia mixta dintre Romania si Turcia din toamna anului trecut de la Ankara a fost un esec rasunator pentru delegatia noastra, turcii nefiind deloc dispusi la negociere, cele doua parti urmeaza sa se intalneasca din nou, de data aceasta la Bucuresti, cel mai probabil pe 4-5 martie a.c. Decizia intrunirii comisiei mixte vine in urma discutiilor recent purtate intre Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, si ambasadorul Turciei in tara noastra, Ömür Sölendil. Intrucat intalnirea va fi la Bucuresti, toate uniunile profesionale de la noi vor fi invitate sa ia parte la discutii, pentru a vedea cum se deruleaza „ostilitatile“, am fost asigurati de reprezentantii MT.

 

Si chiar va fi interesant de vazut ce „arme de negociere“ vor etala ai nostri, pentru ca in afara de a ne felicita unii pe altii pentru pozitia strategica pe care o are Romania si pentru cat de multa nevoie au turcii de noi nu prea am reusit mare lucru. Amenintarile privind restrictionarea CEMT-ului deocamdata nu prea au avut rezultatele scontate, insa nici nu stim cat de clar le-au fost acestea prezentate turcilor.
Obiectivul principal al partii romane in negocierile cu turcii este de a obtine o suplimentare a contingentului de autorizatii terta-tara de Turcia cu inca 2.000. Acest lucru este vital, in conditiile in care din totalul de 4.500, cate sunt disponibile pentru 2014, s-au dat deja 2.500 de autorizatii catre operatori in doar primele doua luni ale anului.
Cu prilejul aceleiasi intalniri Manescu-Sölendil s-a ridicat si problema eventualei resdeschideri a liniei de feribot dintre porturile Constanta si Pendik (din Turcia), acest lucru fiind in principal in avantajul turcilor, care ar fi putut scuti astfel tranzitarea Bulgariei, cu care au si avut probleme serioase in ultimul timp. Proiectul RO-RO a fost lansat in 2011, insa a fost sistat in octombrie 2012 ca urmare a unor neintelegeri aparute. Accesul turcilor in tara noastra pe feribot ar fi adus probabil o suplimentare a contingentului de autorizatii terta-tara de Turcia, atat de pretioase pentru carausii romani, dar si venituri suplimentare pentru Portul Constanta, insa odata cu incheierea pozitiva a negocierilor dintre Bulgaria si Turcia ramane de vazut daca proiectul RO-RO va mai fi finalizat sau nu.
Amintim ca transportatorii bulgari au blocat la inceputul lunii trecute punctul de trecere al frontierei dintre tara lor si Turcia, pentru a-i determina pe vecinii lor sa le suplimenteze numarul autorizatiilor de tranzit. Astfel, dupa tensiuni si aproape o saptamana de blocaje ale traficului marfurilor catre Europa, reprezentantii ministerelor de transport din Bulgaria si Turcia au convenit nu doar asupra majorarii contingentului autorizatiilor de tranzit, cat si asupra liberalizarii treptate a regimului de autorizatii si a semnarii unui nou acord de colaborare in domeniul transporturilor. Autorizatiile terta-tara nu au fost deocamdata prinse in negocierile dintre cele doua parti, insa, daca un asemenea acord de colaborare ar fi semnat, atunci si contingentul de terta-tara va fi majorat considerabil, potrivit declaratiilor ministrului bulgar al Transporturilor, Danail Papazov.
In ceea ce ne priveste pe noi, nu putem decat sa privim cu jind la modul in care vecinii bulgari au reusit sa isi rezolve problemele cu turcii. Asociatiile care sustin ca reprezinta interesele transportatorilor se cearta intre ele si nu sunt capabile sa afiseze o atitudine comuna puternica. Iar multi operatori, scarbiti de toate aceste lupte pentru putere, influenta si strangeri de cotizatii, au renuntat sa mai faca parte dintr-o uniune de profil. De cealalta parte, Ministerul Transporturilor se pregateste de noi runde de negocieri, unde in loc sa bata cu pumnul in masa, asa cum faceau ungurii cu noi in trecut, se bucura pentru fiecare autorizatie terta-tara pe care reuseste sa o smulga de la turci. Si daca negocierile esueaza nu ne ramane decat sa ridicam din umeri … 

Articole similare