Trecerea la camioanele electrice este un subiect fierbinte în lumea transporturilor, iar experiențele directe sunt esențiale pentru a înțelege această schimbare. Odd Thore, un șofer de camion cu o experiență de 15 ani, a pornit recent într-o nouă călătorie cu un camion electric Volvo, iar perspectiva sa este deopotrivă edificatoare și provocatoare.
„În cei 15 ani de când conduc prin peisajele norvegiene, am văzut multe”, începe Odd Thore, un șofer de camion Thermomax care a fost martor direct la trecerea industriei către camioanele electrice. „De la transportul de alimente prin țară până la munca în întreținerea drumurilor, m-am bazat întotdeauna pe zgomotul unui motor diesel sub mine. Dar acum, a venit timpul pentru o schimbare.”
În Norvegia s-a trecut de la diesel la electric
Odd Thore, un șofer de camion experimentat, livrează mărfuri prin Norvegia înzăpezită cu un camion electric. Aceasta este o experiență nouă pentru el, deoarece în cei 15 ani de experiență a condus doar camioane diesel. Totuși, acum, când Girteka Group se orientează către soluții de transport sustenabile, a avut privilegiul de a dobândi experiență și abilități conducând un camion electric cu baterii Volvo.
Odd își amintește cu plăcere de zilele sale cu motoare diesel: „Există ceva care îți intră în sânge în legătură cu „mârâitul” unui Scania sau cu fermitatea unui Volvo. Fiecare călătorie avea propria sa poveste, fiecare camion propriul său caracter. Cu toate acestea, acum, confruntarea cu trecerea de la diesel la electricitate aduce, de asemenea, plin de bucurie, experiență și abilități noi, precum și necesitatea unui comportament și a unor obiceiuri diferite.”
În Norvegia, industria de transport rutier de mărfuri trece printr-o transformare semnificativă odată cu apariția camioanelor electrice, marcând o schimbare esențială în direcția sustenabilității și a inovației. Poporul scandinav, cunoscut pentru angajamentul său față de conservarea mediului și tehnologia de ultimă oră, se află în prima linie a adoptării vehiculelor electrice în logistică și transport. Ponderea vehiculelor electrice (VE) este remarcabil de mare în comparație cu media europeană. În 2022, vehiculele electrice plug-in (EV) reprezentau 79,3% din cota de piață în Norvegia. Iar acest lucru se observă și în cazul HDV. Guvernul norvegian a stabilit obiective ambițioase pentru adoptarea camioanelor fără emisii. Până în 2030, toate camioanele noi din Norvegia trebuie să fie fără emisii sau să funcționeze cu biogaz. Și, prin urmare, din ce în ce mai multe companii de logistică își orientează serviciile de transport către soluții cu emisii zero, folosind camioane electrice cu baterii.
Revelația electrică este percepută ca o speranță
Liniștea din interiorul cabinei, un contrast puternic față de motoarele diesel cu care ești obișnuit, a fost primul lucru care l-a frapat pe șofer. Camionul, deși oglindea interiorul omologilor săi diesel, aducea un sentiment de liniște și rapiditate. Impresionant este, în special, încălzirea rapidă a autocamionului și accelerarea lină și rapidă.
„Îmi amintesc când am început să lucrez ca șofer de camion. Camioanele de la acea vreme erau grozave, dar acum, comparându-le cu ceea ce poate aduce viitorul, îmi dă speranță, că meseria de șofer de camion este pe punctul de a se schimba. Cunoașterea tuturor soluțiilor tehnologice de ultimă oră, cum ar fi instrumentele de inteligență artificială pentru planificarea rutelor, asistența pentru controlul vitezei de croazieră și toate funcțiile de conducere și, probabil, multe altele la care nici măcar nu mă pot gândi, este cu adevărat un argument pentru ca tinerii să se alăture acestei profesii. Iar dacă mai pui pe deasupra că lucrezi pentru o companie care investește în cele mai noi atuuri, cum este Girteka, nu ai decât beneficii”, rezumă Odd.
Un alt beneficiu este fluiditatea în ceea ce privește accelerația. În timp ce autocamioanele diesel avansate cu comenzi de croazieră sunt astăzi obligatorii pentru cea mai bună experiență în timpul condusului, precum și pentru siguranța și efectele economice ale conducerii, autocamionul electric oferă șoferilor posibilitatea de a înțelege și de a analiza consumul de energie în timp ce accelerează sau încetinește folosind energia cinetică.
„În mod normal, obișnuiam să urmez cursuri de eco-conducere pentru a înțelege modul în care reacția și modul meu de conducere influențează nivelul consumului de combustibil și al emisiilor. Acum, cu un autocamion electric și cu informații disponibile instantaneu, pot analiza singur, verificând reacțiile, efectele fiecărei pedale apăsate”, adaugă el. Cu toate acestea, în prezent, camioanele electrice nu sunt lipsite de provocări.
Abordarea provocărilor pe care le aduc camioanele electrice
În ciuda avantajelor, trecerea la electricitate nu a fost lipsită de obstacole. Structura cu două axe a autocamionului a reprezentat o provocare semnificativă, ceea ce a dus la preocupări frecvente privind supraîncărcarea, siguranța și capacitățile de conducere, în special în Norvegia. „Designul cu două axe este ca un puzzle, în special din cauza faptului că puntea motoare se supraîncarcă ușor. M-am obișnuit să conduc cu 3 axe, ceea ce îmi dă o senzație mai bună a camionului pe șosea fiind complet încărcat”.
Un alt subiect important este încărcarea autovehiculului care a necesitat mai mult timp decât realimentarea unui camion diesel. Această ajustare a rutinei sale a reprezentat o curbă de învățare, dar pe care Odd a parcurs-o cu expertiza unui șofer experimentat.
Viitorul trebuie privit cu optimism. „Cred că suntem abia la început. Camioanele electrice vor deveni mai avansate și mai potrivite pentru nevoile noastre. Sunt entuziasmat să văd unde vom ajunge de aici încolo.” Experiența sa i-a oferit o perspectivă unică asupra evoluției camioanelor. Reflectând asupra călătoriei pe care a avut-o, Odd vede trecerea la camioanele electrice ca pe un amestec de vechi și nou. „Camioanele sunt în sângele meu, diesel sau electrice. Ceea ce este important este modul în care ne adaptăm, cum acceptăm aceste schimbări. Sunt mândru să fac parte din acest nou capitol în domeniul camioanelor cu Girteka”, spune el.