Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Calitate, stil, siguranță

Noua generație de autocare Setra seria 500 (facelift) își face intrarea pe piață într-un moment de revenire a sectorului turistic, când mulți operatori se gândesc serios să își înnoiască flotele pentru primăvara anului viitor. Șase modele ComfortClass, trei autocare de lux TopClass și un model etajat, disponibile într-o varietate de configurații și echipări, acoperă toate solicitările, iar acum vin cu și mai multe sisteme de asistență activă, care sporesc confortul și siguranța la rulare. De menționat ABA 5, oferit în dotarea standard, Active Drive Assist 2, dar și sistemul de camere video cu acoperire 360O de jur împrejurul vehiculelor. Două autocare din noua generație – un 515 HD și un 516 HDH – au fost oferite spre testare jurnaliștilor, la începutul lui noiembrie, în Portugalia. Vremea a fost de partea noastră, oferind condiții ideale pentru o plimbare din Lisabona către regiunile pitorești din estul țării, dominate de ferme cu văcuțe și păduri de pini.

Un soare strălucitor, confluența Oceanului Atlantic cu râul Tajo, o briză călduță de toamnă și noile autocare TopClass și ComfortClass seria 500 au fost ingredientele de succes ale evenimentului Setra Press Test, desfășurat la începutul lui noiembrie în Portugalia. Prezentate în premieră la IAA Transportation 2022, vehiculele au fost testate acum pe un traseu complex, care a combinat porțiuni de autostradă, zone rurale, cu drumuri înguste, și traficul urban intens din Lisabona. Jurnaliștii au avut la dispoziție un autocar S 515 HD și un S 516 HDH, ambele foarte bine echipate, care au demonstrat nivelul avansat de tehnologie, confort și siguranță pe care îl oferă.

Așa cum ne-am obișnuit, facelift-ul la Setra este întotdeauna făcut discret, pe principiul „evoluție, nu revoluție”, cu focus pe eleganță și calitate. Designul exterior păstrează o proporție optimă între suprafețele negre lucioase și elementele decorative cromate, cu mici schimbări – unele și cu avantaje practice – care definesc partea din față a autocarelor Setra. Este vorba despre module de iluminare LED, a căror formă personalizată se identifică cu stilul de design „la Linea” (standard pentru TopClass și opțional pentru ConfortClass), un logo „K” nou, care aduce tribut istoriei mărcii, plus integrarea semnăturii Setra pe părțile laterale, în două variante de culori: argintiu pentru CC și negru cromat pentru TC. În spate, noile stopuri atrag imediat privirea, grație liniilor luminoase LED.

Materiale de calitate, execuție desăvârșită

La interior, noutatea o reprezintă partițiile din geam fumuriu, care dau o notă de stil și, în partea din față, nu permit reflexii în parbriz. Integrate direct pe linia de fabricație în construcția vehiculului, partițiile sunt trainice și nu se văd îmbinările. De asemenea, noi combinații de culori sunt disponibile pentru amenajarea salonului pasagerilor.

Noul sistem de infotainment include recepția radio digitală DAB+ de înaltă calitate, streaming audio Bluetooth și interfață HDMI, ceea ce permite conectarea unui laptop. Smartphone-ul poate fi asociat prin Bosch mySpin. Interfața centrală a Coach Infotainment este monitorul de 7“, care se află în partea centrală a bordului și poate fi accesat și de pe scaunul ghidului. Sistemul poate fi operat în diferite moduri: folosind butoanele sensibile la atingere de pe interfața ecranului tactil, control vocal sau de la butoanele clasice. Volumul și telefonul se acționează de pe volanul multifuncțional.

Monitoarele noi, de 21,5“, full HD, destinate salonului pasagerilor, împreună cu două frigidere generoase, cafetiera și toaleta se numără printre dotările noii familii de autocare Setra. Nu lipsesc prizele și porturile USB din dreptul fiecărei perechi de scaune. Accesul la bord se face pe cele două intrări largi, bine iluminate, cu treaptă retractabilă, inclusă în standard, la ușa a doua.

De remarcat faptul că pentru cel mai lung model ComfortClass, de 15 m, este disponibilă o configurație suplimentară, la care cea de-a doua ușă din centrul vehiculului a fost mutată în spatele punții posterioare. Acest lucru permite o distribuție uniformă a scaunelor la interior, mutarea zonelor de toaletă și bucătărie în spatele vehiculului și creșterea volumului spațiului pentru bagaje de la 12,6 la 13,7 m3 (echivalentul a 200 l per pasager). În plus, calele vin și cu o partiție orizontală, care permite așezarea bagajelor pe două niveluri.

ComfortClass rămâne alegerea perfectă pentru călătorii pe distanțe lungi și cantități mari de bagaje, în timp ce TopClass se adresează segmentului exclusivist de nișă, cu dotări de lux și configurație interioară 2+2 sau 2+1, inclusiv cu opțiunea de a avea plafonul din sticlă (TopSky Panorama).

Condusul nu a fost niciodată mai ușor

ABA 5 este acum inclus în dotarea standard, atât pentru TC, cât și pentru CC. Sistemul detectează obstacolele, inclusiv pietoni sau bicicliști (grație unui sistem mixt de camere și radar), emite semnale de avertizare și, la nevoie, frânează până la oprirea completă a vehiculului.

Active Drive Assist 2 este oferit ca echipare opțională și include mai multe funcții, combinând sistemele deja consacrate (PPC – controlul trenului de rulare adaptat la topografie – și ACC – controlul adaptiv al vitezei de croazieră): menținerea benzii de circulație, avertizare dacă șoferul nu are mâinile pe volan (după semnalele acustive, dacă șoferul nu reacționează, sunt inițiate o serie de acțiuni de prevenție). Odată activat, sistemul își ia sarcina în serios și îl simți efectiv cum „lucrează”. La început, șoferul poate să fie puțin frustrat, pentru că simte cum volanul i se mișcă în mână, în vederea poziționării optime pe banda de circulație – poate fi setat pentru o poziție centrală, mai la stânga sau mai la dreapta. Dar asta nu înseamnă că nu mai are control asupra vehiculului, ci dimpotrivă. Sistemul trebuie văzut ca un asistent, ca o soluție de „back-up” atunci când o mică clipă de neatenție ar putea să fie fatală. În plus, îl alertează pe șofer dacă detectează că nu are mâinile pe volan mai mult de 15 secunde și inițiază manevre de conducere preventivă, încetinire și chiar oprire a vehiculului dacă nu primește nicio reacție din partea acestuia. Am testat cu succes toate sistemele: am încălcat intenționat banda de circulație de mai multe ori, am ridicat mâinile de pe volan etc., iar de fiecare dată Active Drive Assist a fost la post.

Un alt sistem nou de asistență este Driver Score, la fel, opțional, care oferă șoferului feedback constant și în timp real pentru un stil de condus mai economic.

Oglinzi retrovizoare + camere: combinația ideală

Cabina șoferului a fost reproiectată. Pornirea motorului nu necesită cheia de contact, iar acest lucru nu este doar mai confortabil, ci previne furtul. Sistemul infotainment are funcție tactilă pentru monitorul poziționat central pe bord și se pot folosi și comenzi vocale.

Oglinzile rămân cele tradiționale, pentru că nu a fost gasită încă o soluție optimă care să fie oferită exclusiv cu camere video, au explicat reprezentanții Setra. Pe lângă acestea, însă, un sistem complex de camere permite vizibilitate 360O în jurul vehiculului și oferă asistență optimă în toate situațiile. Monitorul este amplasat convenabil, în partea stângă a bordului, iar în momentul în care se fac diferite manevre (depășiri, parcare etc.), imaginea este partiționată, pentru a oferi imaginea de ansamblu plus detalii. Până la viteza de 30 km/oră monitorul este activ în permanență, pentru ca la viteze mai mari să se stingă, astfel încât să nu distragă atenția șoferului. Poate fi reaprins însă pe loc, cu o simplă atingere a ecranului.

Gama de motorizări a rămas aceeași și include propulsoarele OM 470 (10,7 l) și OM 471 (12,8 l), oferite în tandem cu transmisie manuală sau automatizată PowerShift. Puterea maximă disponibilă pentru modelele familiei ComfortClass este de 476 CP, în timp ce autocarele TopClass pot beneficia de 510 CP (așa cum a avut și modelul 516 HDH testat). O atenție deosebită a fost acordată optimizării consumului de carburant, astfel că sistemul PPC are acum o acoperire de 95% pe toate drumurile din Europa și este inclus în echiparea standard. În plus, aerodinamica excelentă reduce rezistența la frecarea cu aerul, la un coeficient cd=0,33.

Noile autocare Setra sunt deja în producție. Comparativ cu generația anterioară, constructorul german a anunțat o creștere de preț de 10-15%. Depinde, desigur, de model și de configurație.

Articole similare

Ad