Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Cat au castigat si cat au pierdut transportatorii in 2009?

Asa cum am promis, in aceste numere ale revistelor Tranzit si Logistica va prezentam cifrele de afaceri inregistrate de principalele firme de transport si logistica din tara noastra. Rezultatele arata clar cine a muncit din greu in 2009, ce domenii au mers cel mai bine sau cel mai rau, dar si care este combinatia castigatoare de servicii pentru a creste eficienta si a convinge clientii.
O alta observatie interesanta este dedicatia unor firme multinationale pentru a face afaceri in Romania, reinvestind aici tot profitul, in timp ce altele, cu cifre de afaceri impunatoare, par sa cheltuie cam tot atat cat incaseaza.
 

O situatie normala pe timp de criza, la prima vedere, daca nu am vedea ca acest „ghinion” li se intampla de vreo trei ani! Si, cum actionarii principali sunt cetateni straini, cu firme similare si in alte tari, nu putem sa nu banuim ca, de fapt, profitul inregistrat in Romania este refacturat catre firma-sora din tara de origine, evitand plata impozitelor pe profit in tara noastra.
Concluzia studierii rezultatelor financiare ale firmelor de transport si logistica este insa clara: cele cu un management performant, orientate catre investitii si performanta, au mers bine si pe timp de criza. Si probabil vor merge si mai bine in continuare, ceea ce ar trebui sa dea tuturor curaj si mai multa determinare in extinderea afacerii.
Cu siguranta ca cei care stau si se plang pierd multa energie si, mai important, pierd oportunitati de dezvoltare a afacerii. Chiar daca la prima vedere restrangerea activitatii solicita diminuarea cheltuielilor prin concedieri si reduceri de flote sau de suprafete de depozitare, unii au preferat sa atace criza prin extinderea gamei de servicii si acoperirea intregilor resurse ale companiei prin adaugarea de noi activitati. Pe viitor, este clar ca pozitia consolidata pe piata le va asigura acestor firme curajoase un start „lansat” imediat ce economiile isi vor reveni.
Iar semne in acest sens deja se vad si la noi in tara, dar mai ales in vestul Europei. Redimensionarea flotelor de transport a avut loc peste tot in Europa, chiar daca nu la fel de drastic ca la noi. Dupa reduceri cu 10-15% ale tuturor flotelor mari, piata pare sa necesite capacitati suplimentare de transport pentru a putea sustine tarifele bune care au tot coborat in ultimii 2-3 ani.
In aceasta situatie, daca nivelul cererii de transport se va mentine in aceasta toamna-iarna, cu siguranta ca tarifele de transport au toate sansele sa creasca, oferind firmelor de profil ocazia de a deveni mai profitabile si a mai pune deoparte ceva bani si pentru schimbarea flotelor, deja mai invechite decat ne-am obisnuit in ultimii ani.
O situatie financiara mai solida ar contribui si la o atitudine mai proactiva a finantatorilor, care considera afacerile de transport sau constructii mult prea riscante in acest moment pentru a merita sa fie creditate. In aceste conditii, nu este de mirare ca firmele de transport nu-si mai reinnoiesc flotele mai devreme de 4-5 ani, iar cele care au nevoie de capacitati suplimentare pe termen scurt prefera sa apeleze la second-handuri platite cu banii jos.
Urmatorul „hop” il reprezinta trecerea la Euro 6, in 2013. Daca unele firme vor prefera camioanele Euro 5, mai ieftine cu circa 10.000 de euro decat noile Euro 6, si se vor grabi astfel in 2011-2012 sa cumpere inainte de „Big Bang”, altele vor prefera sa astepte pana la introducerea Euro 6, cu speranta ca autoritatile vor oferi ceva subventii la achizitie. In plus, valoarea de revanzare a noilor vehicule va fi mult mai mare decat a unui Euro 5 achizitionat in 2012.
Dar esential este ca tarifele de transport sa creasca.

Articole similare