Dupa prelungirea perioadei de valabilitate a programului de transport judetean pana la 31 decembrie 2013, reprezentantii MDRAP si asociatiile profesionale dezbat modul in care sa se faca atribuirea traseelor judetene. Sunt tot mai multe voci care sustin ca trebuie respectate prevederile din legile 51/2006 si 92/2007, acestea reprezentand actele normative care reglementeaza transportul judetean, dar exista si opinii potrivit carora ar trebui sa se foloseasca in continuare atribuirea electronica, dupa criteriile bine cunoscute.
Problema este ca multi transportatori au inceput sa se indoiasca de securitatea sistemului informatic, mai ales dupa ce o firma a obtinut un document de la ASSI (CNMSI, in prezent), care ar putea reprezenta o dovada de fraudare a sistemului informatic si, implicit, a rezultatelor licitatiei din 2008.
Parerile privind modul in care trebuie atribuit programul de transport judetean 2013-2019 sunt impartite, discutiile purtate in comisiile de dialog social de la MDRAP sunt aprinse si de aceea inca nu se stie cum se vor aloca traseele pentru urmatorii sase ani. Legea este de partea celor care sustin prevederile din 51/2006 si 92/2007. Numai ca, desi aceste acte normative sunt de mai multi ani in vigoare, reprezentantii autoritatilor competente au dat asigurari pana in ultimul moment ca se va tine licitatie si atribuire electronica, conform ordinului 240/2012, actualmente suspendat. Operatorii de transport s-au pregatit in conformitate cu ce le-a promis legiuitorul: o parte dintre acestia au reusit – cu masinile proaspat cumparate – sa castige curse interjudetene; altii nu au fost la fel de norocosi si acum asteapta sa vada deznodamantul negocierilor din comisiile de dialog social, sperand ca nu vor fi dezavantajati la criteriul vechimii parcului auto (daca acesta din urma va mai ramane valabil pana la final).
Probabil ca in prima parte a lui iulie vom avea mai multe informatii in legatura cu atribuirea programului de transport judetean. Intre timp, va prezentam o situatie punctuala reclamata in justitie despre o posibila fraudare a sistemului informatic al ASSI (actualmente CNMSI) inainte de licitatia din 2008. Instantele competente urmeaza sa se pronunte in aceasta speta. Nu este singurul caz in care diferiti operatori din tara au reclamat faptul ca in 2008 s-a intrat fraudulos in sistemul electronic. Este usor de acuzat, mai greu de dovedit, fara concursul CNMSI. Cert este ca operatorii de transport pun la indoiala faptul ca atribuirea electronica ar oferi siguranta si echitate, iar aceasta modalitate ii permite castigatorului sa ia tot, spulberandu-i pe ceilalti concurenti.
Operatiuni efectuate in sistemul informatic la miezul noptii
Documentul prezentat se gaseste la pagina 6 din dosarul nr. 2787/107/2008 al Tribunalului Alba si face parte din raspunsul oficial al ASSI catre Tribunalul Alba, la solicitarea acestuia din urma. Reclamantul este …