Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CE propune scutiri la taxele de drum pentru vehiculele nepoluante

Comisia Europeană (CE) propune scutirea autobuzelor și camioanelor cu zero emisii de la plata taxelor de drum și a taxelor de utilizare, pentru a sprijini competitivitatea transportului rutier durabil. Așa cum s-a angajat în Planul de acțiune industrială pentru sectorul auto european, Comisia propune prelungirea perioadei actuale de scutire de la 31 decembrie 2025 la 30 iunie 2031, oferind un stimulent semnificativ pentru companii să investească în vehicule ne­poluante.

Costul de achiziție al autobuzelor și camioanelor electrice este mult mai mare decât cel al modelelor similare convenționale, ceea ce le face mai puțin atractive pentru cumpărători și rămâne una dintre principalele bariere în calea implementării lor pe scară largă. Prin renunțarea la taxele de drum și de utilizare, UE își propune să încurajeze investițiile în vehicule cu emisii zero. Perioada de scutire propusă va fi sincronizată cu standardele UE de performanță privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi, care vizează o reducere cu 43% a emisiilor până în 2030. Propunerea CE urmează să fie examinată de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.

Pentru a contribui la decarbonizarea sectorului de transport, Directiva 62/1999 a fost modificată în 2022 pentru a permite diferențierea taxelor rutiere în funcție de emisiile de CO2 ale vehiculelor. Directiva a permis statelor membre să stabilească rate mult reduse sau chiar să acorde scutiri de la taxele de drum sau de utilizare pentru vehiculele ecologice până la 31 decembrie 2025. Conform normelor actuale, după această dată se va putea acorda doar o reducere parțială (între 50% și 75%).

Devine tot mai evident faptul că Europa face presiuni pentru încurajarea trecerii la vehicule nepoluante, pe de o parte, și, pe de altă parte, descurajează utilizarea mașinilor vechi. Multe state europene au adoptat deja taxe de drum uriașe pentru vehiculele propulsate de motoare cu ardere internă, Germania – una dintre principalele țări de tranzit – fiind cel mai bun exemplu: pe lângă norma Euro, au fost adoptate taxe suplimentare pentru emisiile de CO2. Inclusiv în România, din 2026, se va trece la un nou sistem de calcul al rovinietei, iar camioanele vor plăti TollRO, în funcție de distanța parcursă. Va fi, așadar, tot mai scumpă deținerea unui vehicul second-hand, astfel că aceia care sunt în căutare de chilipiruri ar trebui să se gândească de două ori înainte de a cumpăra autobuze vechi sau foarte vechi din Occident, pentru că „mai ieftin“ s-ar putea în final să fie „mai scump“. Deocamdată, așa cum se vede din evidențele DRPCI, în țara noastră se importă anual în jur de 1.000 de autobuze second-hand.

Articole similare

Ad