După ce Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR) a anunțat noua formulă de calcul pentru polițele RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este așteptată să reglementeze două chestiuni importante: posibilitatea plății poliței RCA în rate – însă aici trebuie și companiile de asigurări să fie de acord cu acest lucru – și posibilitatea suspendării poliței pe perioada cât un vehicul nu este folosit. Cel mai probabil, un nou act normativ în acest sens va fi adoptat până la sfârșitul lunii.
Trebuie reținut faptul că formula de calcul agreată de către BAAR – care este deja funcțională – a fost făcută dedicat pentru vehiculele de peste 16 t, pentru că acestea sunt de regulă cele care intră în categoria asiguraților cu risc ridicat. Potrivit specialiștilor din asigurări, pentru celelalte categorii de vehicule, prețul polițelor RCA se situează în jurul tarifului de referință sau chiar sub acesta, astfel că nu este necesară nicio intervenție.
Tariful de aproximativ 9.000 de lei pentru un camion în B0 este prețul final care se va plăti de către cărăuși, acesta incluzând și coeficientul N, astfel că nu se poate vorbi de nicio indexare suplimentară. Mai trebuie reținut și faptul că, potrivit statisticilor oficiale, majoritatea clienților se află în clasă de bonus, astfel că prețul care va fi plătit pentru RCA va fi chiar mai mic, iar acesta nu va fi limitat la 31 martie 2024, întrucât formula de calcul adoptată de BAAR va rămâne valabilă pe termen lung. Corelarea cu HG 1.326/2023 se tot vehiculează acum pentru că actul normativ amintit vizează plafonarea tarifelor RCA la nivelul practicat de asigurători la 28 februarie 2023, cu o ajustare de maximum 6,8%, pentru o perioadă de 3 luni, adică până la 31 martie a.c. Noua formulă de calcul adoptată de asigurători reglează însă practică prețul RCA și va rămâne în vigoare și după încetarea plafonării, aceasta din urmă nemaiavându-și rostul, arată specialiștii în asigurări.