Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cefin isi revine din criza

Luna trecuta, Cefin si-a mutat operatiunile din Arad intr-un nou sediu, mai mare si mai bine amplasat, in zona industriala Micalaca Est, pe Soseaua de Centura a orasului. Investitia a fost realizata de un dezvoltator pe sistemul «rent-to-buy», Cefin avand posibilitatea sa achizitioneze locatia la sfarsitul contractului de inchiriere. Noul sediu a fost inaugurat pe fondul unei usoare reveniri a afacerii, Cefin urmand sa livreze pana la sfarsitul anului 1.000 de vehicule noi si 750 rulate, ceea ce reprezinta cresteri de 25%, respectiv 65% ale volumelor de vanzari, intr-un an care a marcat o diminuare a pietei cu 26% fata de 2009.
 

Noua locatie dispune de mai mult spatiu pentru expunerea vehiculelor si de o hala de service cu suprafata de 400 m2 si sase puncte de lucru, cu posibilitatea extinderii cu inca un punct de lucru. Atelierul este autorizat sa repare orice tip de vehicul comercial Iveco, dar nici clientii altor marci nu vor fi refuzati.
„Una din solutiile adoptate de noi in aceasta criza a fost sa dezvoltam segmentul multi-brand si in domeniul pieselor de schimb, si in domeniul service”, a declarat Stefano Albarosa, CEO Cefin Romania.
Noul service ofera posibilitatea efectuarii de reparatii pe toata gama de camioane, inclusiv autobuze.
„Ne-am hotarat sa ne mutam in sediu nou pentru ca nu puteam sa exploatam potentialul pietei locale din cauza infrastructurii nepotrivite. De aceea putem spune ca investitia de la Arad nu a fost facuta cu ochii inchisi, piata ne este foarte cunoscuta, avem aici o echipa de aproape 10 ani”, a mai spus Stefano Albarosa.
Potrivit lui Iulian Raducan, managerul filialei Cefin din Arad, pozitionarea noului sediu in proximitatea uneia dintre cele mai importante iesiri din tara va favoriza atragerea clientilor de tranzit care, dupa estimari, vor reprezenta aproximativ 20% din total. De asemenea, noul service se bazeaza si pe o populatie semnificativa de camioane Iveco din zona, unde reprezentanta Cefin Arad a vandut peste 650 de vehicule noi. „Bineinteles ca in zona au ajuns si unitatile de la comerciantii de vehicule secondhand sau masini care au fost achizitionate direct de pe alte piete. Din estimarile mele, la nivelul zonelor Arad, Bihor si Deva sunt aproximativ 2.000 de unitati Iveco”, a mai spus Raducan.
In acelasi timp, activitatea noului service din Arad se bazeaza si pe contracte standard pentru clienti importanti din zona, care pot beneficia de preturi speciale atat pentru piesele de schimb, cat si pentru manopera, negociate si in functie de volume.
Obiectivele Cefin Arad vizeaza livrarea a 100 de vehicule pana la finalul anului, cu o valoare facturata de circa patru milioane de euro, si obtinerea unei cifre de afaceri de aproximativ 1,5 milioane de euro, din service si distributie de piese.
„Prin aceasta relocare, vom oferi servicii mai bune clientilor, le vom asigura garantia ca vom raspunde intr-un timp mult mai scurt, bazandu-ne pe o locatie de service dotata conform standardelor Iveco si avand local o magazie de piese cu un stoc de peste 250.000 de euro si cu aprovizionari zilnice din magazia centrala. Vom avea o zona de parcare mult mai mare si speram, pana la sfarsitul anului, sa completam si echipa locala”, a declarat Iulian Raducan. Potrivit lui Stefano Albarosa, Cefin are in vedere pentru anul viitor relocarea operatiunilor din Galati, conform aceluiasi model de colaborare.

Proiect dezvoltat pe sistemul rent-to-buy
Investitia in noul service de la Arad a fost realizata pe sistemul rent-to-buy, care presupune realizarea locatiei de catre un dezvoltator la specificatiile clientului. Cefin Romania are un contract de chirie pentru o perioada de cinci ani, care-i ofera si optiunea de a cumpara ulterior centrul. „Avand in vedere faptul ca acest an este unul dramatic din punct de vedere financiar, aceasta modalitate de dezvoltare este una foarte eficienta”, a declarat Stefano Albarosa, care a mai spus ca, desi ideea nu este noua, modelul se aplica mai rar atunci cand este vorba de cladiri foarte specializate. Cefin a preferat acest sistem creditului bancar pentru dezvoltarea pe cont propriu a proiectului, fiind important sa garanteze finantatorilor sai ca intregul cash flow al firmei este utilizat pentru mentinerea operatiunilor decat pentru investitii.
Aceasta este singura investitie majora a Cefin in acest an, dupa ce, la inceputul lui 2010, dealerul Iveco a facut publice rezultatele unui proces concentrat de reorganizare si restructurare a activitatii. In 2008, tot in aceasta zona, Cefin a realizat o investitie de 35 de milioane de euro intr-un parc logistic. „Tot timpul in Arad am gasit o usa deschisa din partea autoritatilor locale”, a declarat Stefano Albarosa, care a adaugat ca increderea in aceasta zona nu se bazeaza numai pe potentialul ei, ci si pe modul in care este gestionat raportul cu comunitatea de afaceri.

3.000 de vehicule reposedate au plecat catre export
Dupa caderea pietei cu 70% intre octombrie 2008 si ianuarie 2009, sectorul auto a incasat si anul acesta o lovitura, printr-o alta diminuare, de 26% in comparatie cu nivelul de anul trecut. „Daca vom compara astazi 2008 cu 2010, vom observa o contractie a pietei de aproape 80%. Putem sa numim aceste date ca fiind «postbelice». De obicei, se porneste de la o piata de 20% dupa un razboi, si eu cred ca sectorul nostru a trecut printr-un razboi din cauza crizei”, a spus directorul general al Cefin. Potrivit acestuia, mai mult de 3.000 de camioane au fost reposedate, plecand catre export. Pentru ca toate datele sunt conectate, numarul kilometrilor parcursi de clientii dealerului Iveco s-a contractat cu 30%, toate acestea ducand la o tensiune in intregul sector, pornind de la producatori si distribuitorii de camioane pana la clientii acestora, companiile de transport. „Dar este absolut clar ca actualul nivel al pietei nu este sustenabil pentru o tara ca Romania si o realiniere intre furnizarea de camioane si activitatea din domeniul nostru si piata actuala se va produce”, a mai declarat Stefano Albarosa, amintind totodata si de procesele de eficientizare impuse de criza. „In contextul actual, competitivitatea nu este optionala”, a mai spus directorul Cefin, care a explicat cum aceasta se masoara in capacitatea de a oferi valoare adaugata clientilor, adica mai multe servicii pe mai putini bani.

Pasul urmator: inchirierea
Astfel, Cefin vine cu un nou serviciu adresat companiilor de transport si logistica din Romania, inchirierea de camioane. Potrivit lui Stefano Albarosa, in momentul de fata parcul de vehicule disponibile pentru inchiriere numara 35 de vehicule, din care 20 au fost deja contractate de un operator de logistica pentru o perioada de sase luni. Camioanele provin din stocurile de vehicule reposedate ale bancilor si sunt luate in regim de inchiriere de Cefin, care le ofera mai departe clientilor interesati, pentru perioade cuprinse intre 3 si 18 luni. Pana la sfarsitul anului, parcul de vehicule disponibile pentru inchiriere va ajunge la 50 de unitati, urmand sa fie extins mai departe, daca serviciul va avea succes. Albarosa crede ca inchirierea de camioane este o solutie pentru clientii care au nevoie de vehicule in plus, dar nu au incredere in piata la momentul actual. Astfel, acestia pot beneficia de veniturile aduse de contractarea de noi clienti, fara a-si asuma un risc printr-un angajament pe termen lung, cum este cazul achizitionarii de vehicule noi. In afara de costul inchirierii, clientul mai are de platit aproximativ 0,10 euro/ km pentru sofer plus costul motorinei. Clientul poate intra in posesia vehiculelor pe perioada de timp stabilita prin plata chiriei pe o luna in avans si, de asemenea, achitarea unei garantii cu o valoare echivalenta cu chiria pe doua luni, care se restituie la sfarsitul contractului.
In procesul de predare-primire sunt cuprinse, prin codul unic, in afara de anvelope, 22 de componente, printre care motorul, cutia de viteze s.a. Leasingul operational este asigurat de Afin Leasing, iar camioanele beneficiaza de asigurare full CASCO. Potrivit lui Stefano Albarosa, alti cinci clienti sunt interesati in momentul de fata de serviciul de rental, dar pentru 1-2 unitati fiecare.
Joint-venture cu Protruck
In momentul de fata, Cefin si Protruck lucreaza la un plan de integrare, finalizat deja din punct de vedere operational. „In 1995, cand eu am dezvoltat Cefin, iar Catalin Ghita a dezvoltat Protruck, am facut in asa fel incat sa nu ne suprapunem. Daca ne uitam la cele doua retele, vom vedea ca, in afara de Bucuresti, care oricum este cea mai bogata piata din Romania, nu ne suprapunem nicaieri”, a declarat Albarosa. Acesta este de parere ca unirea celor doua retele le va fortifica pozitia pe piata, formand o retea de distributie mai mare. Cele doua firme colaboreaza deja pe partea comerciala si logistica, urmand ca, atunci cand piata o va cere, sa isi uneasca si celelalte activitati. „Din punct de vedere contabil, aceasta unire se va realiza sub forma de joint-venture“. Stefano Albarosa a subliniat totodata ca nu este vorba de vreo preluare si nici de vreo achizitie, ci de integrare de activitati in scopul de a maximiza sinergiile.

Criza a scos la iveala ineficienta
Potrivit directorului Cefin, criza a obligat majoritatea companiilor din Romania sa recurga la restructurari, descoperind astfel cat de ineficiente au fost in 2008 si cat de mult se poate face cu mai putini oameni, prin eficientizarea proceselor si imbunatatirea acestora. „Si in viitor, cand se va intoarce piata, nu vom avea nevoie sa revenim la acelasi nivel al angajatilor ca in 2008”, a spus Albarosa.
In opinia acestuia, caderea sectorului auto a afectat mai tare vehiculele comerciale, acestea fiind mai scumpe, astfel ca toti distribuitorii de camioane au ramas cu stocuri foarte mari, care se pot dovedi „fatale”. „Cand ai o vanzare de 100 de camioane pe luna la un stoc de 400 si scazi apoi la 30 de unitati/luna, stocul devine foarte mare, ceea ce in domeniul autovehiculelor comerciale este si mai grav”, a explicat directorul Cefin, care mai crede ca pe piata au existat doua tipuri de reactii in privinta crizei pe segmentul automotive. Astfel, au fost firme care s-au concentrat doar pe taierea cheltuielilor, pana cand aceasta masura a dus intr-un final la inchiderea afacerii, si firme care au redus cheltuielile in mod calculat. Anul trecut, Cefin a redus cheltuielile operationale cu 43%, renuntand astfel la aproape jumatate din personal, „dar, in acelasi timp, ne-am concentrat foarte mult pe pastrarea cifrei de afaceri, pentru a nu pierde capacitatea de a genera profit”, a mai spus Albarosa.
In 2010, aproape 70% din vanzarile Iveco in Romania sunt realizate de Cefin, fata de 40% in perioada 2000-2008. „Criza aceasta ne-a ajutat sa ne eficientizam. Cand afacerea merge foarte bine, toate greselile sunt acoperite din profit, dar cand mergi la 0 sau sub 0, orice ban cheltuit degeaba doare”, a mai spus directorul Cefin, care este convins ca piata nu va ramane la nivelul actual. Potrivit acestuia, in 2010 vor fi livrate sub 5.500 de camioane, nivel similar cu cel inregistrat in  98- 99, insa „de atunci, economia a crescut cu 40-45%, se realizeaza cu aproximativ 50% mai multi kilometri rulaj si, din aceste motive, cred ca piata trebuie sa se realinieze. Ramane de vazut doar cat de repede se va intampla asta”, a adaugat Albarosa.

Masurile anti-criza incep sa dea rezultate
Dintre diviziile Cefin, cea mai mare pierdere in 2009 a fost inregistrata de vanzarea de vehicule, procesul de de-stocare obligand la pastrarea unei structuri comerciale eficiente, care a presupus costuri de peste 250.000 de euro in fiecare luna. Potrivit directorului general Cefin, tot capitalul disponibil in companie a fost investit in aplicarea masurilor anti-criza. Au fost facute investitii majore in restructurare, pentru platirea salariilor compensatorii, precum si indeplinirea celorlalte masuri prevazute de lege pentru asemenea cazuri. „E adevarat ca te costa mai mult sa extinzi firma, dar costa si sa o restructurezi. S-au rationalizat foarte multe resurse din cele pe care le foloseam, si tot procesul are niste costuri. Din acest motiv nu am dorit nici ca investitia in noul sediu de la Arad sa fie realizata cu capital propriu, pentru ca am dorit sa concentram toata partea financiara in mentinerea operatiunilor”, a declarat Albarosa, potrivit caruia, anul acesta, Cefin va inregistra o cifra de afaceri de peste 100 de milioane de euro, in crestere fata de cea din 2009, de 87 de milioane. Printre masurile de combatere a crizei, Cefin a ales si sa inchida doua locatii la inceputul anului trecut, la Buzau si Targu Mures, care au fost inaugurate in a doua jumatate a lui 2008. „Practic, nici nu au avut timp sa porneasca. Eu am tinut foarte mult ca, la realizarea restructurarii, sa nu omoram afacerea, pentru ca acesta este cel mai mare risc, pierderea capacitatii de a mai genera profit prin taieri repetate”, a subliniat reprezentantul Cefin.       
 Compania are ca obiectiv livrarea a peste 1.000 de vehicule noi si 750 de masini rulate in 2010, an in care piata a mai pierdut 26%, in comparatie cu 2009. Cefin puncteaza astfel o crestere cu 25%, respectiv 65% a volumelor de vanzari fata de anul trecut. De asemenea, cota de piata a companei a crescut de la 8,5% la peste 13%. Reprezentantii Cefin se declara si mai incurajati de sfarsitul de an, datorita comenzilor. Peste 100 de camioane urmeaza sa fie livrate pana la sfarsitul anului.
Potrivit lui Stefano Albarosa, Cefin a terminat stocul din 2008 in iunie 2010, iar pana la sfarsitul anului piata are sanse sa recupereze pana la o scadere generala de doar 5-10%. Albarosa este convins ca piata de camioane noi nu poate ramane la acest nivel, data fiind discrepanta dintre volumele de vanzari si cererea de pe piata de transport. „Un camion are un termen de viata limitat, iar daca piata ar ramane la nivelul din prezent, ar insemna ca segmentul transporturilor sa scada cu aproximativ 60% in urmatorii 2-3 ani. Si asta e imposibil. Din acest motiv, eu cred ca in urmatorii ani piata se va realinia”, a spus directorul Cefin, care a adaugat ca anul viitor se va inregistra o crestere de peste 20% pe piata de vanzari de camioane noi.
Nici celelalte state din estul Europei nu au scapat de efectele nocive ale crizei economice, cu exceptia Poloniei. De asemenea, potrivit lui Stefano Albarosa, Rusia este o piata in plina revenire, care se gaseste astazi la aproximativ 70% din nivelul inregistrat in 2008. „Pentru piata din Romania, nivelul corect pentru piata de camioane noi se situeaza in jurul a 18.000-19.000 de unitati, adica 75-80% din volumele inregistrate in 2008”, a mai spus Stefano Albarosa, care crede ca accesul la pietele din UE a oferit foarte multe oportunitati transportatorilor romani, multi relocandu-si operatiunile in Europa, datorita faptului ca nu mai au nevoie de autorizatii. „Si, bineinteles, transportatorii romani sunt mai competitivi pe pietele din Vest, daca ne gandim ca un sofer roman, cu toate taxele platite, costa compania de transport 1.600-1.700 de euro/luna, in comparatie cu unul din Vest, care costa 4.000 de euro/luna”, a explicat directorul Cefin, care a adaugat ca aproximativ 60% din flota de vehicule comerciale grele din Romania s-a mutat peste granite, transportand prin Europa si intorcandu-se acasa o data pe luna. „Daca inainte 30% din profit provenea din transportul international si restul de 70% din cel national, acum situatia este exact invers. Acesta este si raspunsul la intrebarea cum au putut unele companii sa pastreze in aceasta perioada o flota de, sa zicem, 400 de camioane, precum si toti angajatii. Astfel de firme nu au fost nevoite sa faca o restructurare pentru ca au schimbat piata”, a mai explicat Albarosa.

Categoria mijlocie a transportatorilor, spulberata de criza
In opinia lui Stefano Albarosa, datele de pe piata arata ca transportatorii cu 20-60 de camioane au fost scosi de pe piata de criza, acest segment fiind cel mai fragil, iar slabiciunea transportatorilor din aceasta categorie consta in dimensiunea lor, care nu le-a permis nici eficientizarea pretului, nefiind suficient de mari, dar nici reducerea cheltuielilor pana la un nivel de sustenabilitate, asa cum au facut firmele foarte mici. In acelasi timp, in primele 6-7 luni ale crizei, bancile si societatile de leasing au adoptat o politica de decalare a platilor, ceea ce a permis tuturor transportatorilor sa reziste, nefiind nevoiti sa isi plateasca ratele de leasing. Dar acest lucru a fost in acelasi timp atat un plus, cat si un dezavantaj, pentru ca foarte multi au oferit aceasta scutire temporara de la plata ratelor pentru a oferi preturi si mai competitive pe piata, ceea ce a scazut veniturile si a redus posibilitatea transportatorilor de a mai face vreo investitie. „Cand oferi un pret de 0,65-0,70 euro/km, nu ai cum sa platesti un avans pentru un camion, iar acest lucru a inghetat piata”, a declarat Albarosa. Dupa august 2009, bancile au inceput sa retraga camioanele din piata, nu au mai dat decalari de plata, si, in consecinta, peste 3.000 de camioane au fost retrase de pe sosele. Acestea reprezinta aproximativ 20% din totalul flotei de camioane noi din tara, iar scaderea a venit odata cu reducerea rulajului realizat de firmele de transport, creandu-se astfel un echilibru. „In acest mod, s-a putut cere un pret mai mare de la beneficiarul de transport, datorita faptului ca nu mai erau atat de multe firme care sa oferteze pe acelasi traseu, ci pur si simplu s-a ajuns la lipsa camioanelor pe anumite trasee, ceea ce a dus la o revenire a nivelului pietei din mai-septembrie 2010”, a explicat reprezentantul Cefin.

Pretul camioanelor a scazut
In ceea ce priveste preturile camioanelor, s-a produs o mare discrepanta intre vehiculele din stoc – ale caror preturi au coborat incontinuu anul trecut, cu 20% fata de nivelul practicat in 2008, si cu inca 5% in 2010 si ultimele vehicule din stoc, abia iesite din productie. „Insa chiar si un camion de productie 2010 tot are un pret cu 5-10% mai mic decat cel produs in 2008”, a spus directorul Cefin, dand ca exemplu Iveco Stralis 440 CP, autotractor, care se vindea nou in 2008 la 70.000 de euro si care cu an de fabricatie 2010 costa 64-65.000. Pentru unitatile din 2008 se plateste acum 53.000-54.000 de euro. Pe segmentul vanurilor, destocarea masinilor achizitionate in 2008 s-a finalizat in martie-aprilie anul acesta. Din acest stoc, ultimele vehicule de 3,5 t cu o capacitate de 15 m3 se vindeau cu 16.000-16.500 de euro, pe cand unitatile echivalente din noua productie sunt comercializate cu 24.000 de euro, pret cu circa 10% mai mic decat in 2008.

Articole similare