Asa cum declara Marcel Muntean, inspector sef adjunct ITM Cluj, aceasta institutie a efectuat in ultimul an circa 65 de controale la persoane juridice sau fizice cu activitate de transport si principalele deficiente pe care le-a constatat sunt legate de munca nedeclarata, timpul de noapte care trebuie evidentiat si pentru care trebuie platit un spor, repausul saptamanal, munca suplimentara si situatiile de neplata a drepturilor salariale sau a diurnei.
Reprezentantii ITM au mai subliniat faptul ca primesc de la diferite state solicitari de informatii despre firmele romanesti controlate in statul respectiv. „Noi la Cluj am primit mai ales din Austria, Franta si Spania, dar si din Belgia si Italia. Ele se refera in special la firma sau angajatorul din Romania, sediu, obiect de activitate, daca e autorizat, activitati desfasurate in Romania si personalul de care dispune.“
Intrebati cum protejeaza transportatorii romani de controalele institutiilor vestice si de plangerile soferilor, reprezentatii ITM au raspuns, diplomatic, ca sunt intr-o situatie de impartialitate intre firma si angajati si ca exista inclusiv parghii de sanctionare a conducatorilor auto. „Acum 2-3 luni un sofer a fost sanctionat cu 4.000 de lei amenda contraventionala pentru ca nu a raspuns cerintelor angajatorului si a depasit timpul de condus. Am fost in control cu ISCTR si angajatorul a facut dovada faptului ca i-a cerut sa respecte timpii de condus si el nu i-a respectat.“
Si, pentru ca un alt repros pe care transportatorii il fac adesea autoritatilor este acela ca se grabesc sa dea amenzi in loc sa faca intai consultanta, mai ales cand apare o reglementare noua, inspectorii ITM Cluj au punctat faptul ca „nu stiu sa i se fi refuzat vreunei firme un raspuns. Interesul nostru nu e sa dam sanctiuni, ci sa fie totul in regula atunci cand terminam un control. Si, repet, cele mai multe sanctiuni mari pe care le-am acordat in ultimul an au fost pentru munca fara contract, nu pentru neintelegerea unor aspecte din legislatie.“