Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cerere de trei ori mai mare decât capacitatea de producție și livrare

Scania s-a confruntat, poate în mai mare măsură decât competitorii săi, cu dificultăți în a găsi camioane pe stoc, dar 2021 s-a încheiat bine, așa cum apreciază directorul general pentru România și Bulgaria, Benoit Tanguy, cu circa 500 de unități noi și 250 second-hand, în condițiile în care „cererea a fost de trei ori mai mare decât capacitatea de livrare“. Unele livrări au fost amânate pentru 2022, când deja nu mai sunt locuri în producție pentru țara noastră. La fabrică se fac eforturi în vederea creșterii capacității, dar trebuie să fie disponibile și piesele, mai ales semiconductorii, pentru ca problema termenelor mari de livrare să se rezolve.

Circa 80% dintre camioanele livrate în 2021 sunt autotractoare și restul autoșasiuri, România fiind în mod tradițional pentru Scania o piață unde vinde mai ales modele pentru transport internațional pe distanțe lungi. Dar pentru 2022 intenția sa este de a păstra volumele pe aceste segmente și de a crește în ceea ce privește vânzările de autovehicule pentru intern.

30% din volume se datorează flotelor de peste 15 unități – cea mai mare dintre ele fiind de aproape 70 de autovehicule – câtă vreme Scania nu a limitat numărul de camioane comandate de un client, ci singura limită a fost termenul de livrare. 10% sunt camioane înmatriculate în România de clienții multinaționali cu filială aici, și ale căror livrări programate în 2022 nu se cunosc încă.

Și producătorul suedez a livrat camioane fără anumite componente care nu afectează siguranța sau emisiile – sisteme infotainment, închidere centralizată ș.a., în locul cărora a pus uneori sisteme mai simple – după care va rechema camioanele în service pentru montarea lor.

Scania a vândut și un autocar nou, iar în contextul acestei perioade atât de dificile pentru transportul de călători divizia sa Bus&Coach caută mai ales să-și sprijine clienții care au volume reduse de activitate prin reeșalonări de rate.

Profitabilitatea companiei a fost mult mai bună decât în 2020, când Scania a făcut eforturi să-și susțină partenerii în momentele dificile aduse de pandemie, iar cifra de afaceri a crescut și ea, mai ales datorită finanțării și service-ului, câtă vreme 20% dintre vânzări vor produce venituri abia în 2022, la livrarea camioanelor.

Ora de manoperă s-a scumpit în 2021 din cauza inflației și a creșterilor salariale, iar acum se lucrează la o valoare nouă, care să țină cont de creșterea prețului la energie și gaze, „dar facem tot posibilul să menținem un tarif timp de șase luni, cu toate scumpirile“.

Preț mediu cu 15% mai mare decât în 2020

Camioanele din noua gamă Scania costă în medie cu 15% mai mult decât modelele disponibile la final de 2020, atât datorită multelor noutăți tehnice aduse, cât și din cauza scumpirii componentelor și materiei prime (oțel, fier, plastic ș.a.). „Scania a absorbit șocul inițial al acestor scumpiri, nu le-a transferat imediat spre clienți, ceea ce nu a fost ușor pentru noi“, a precizat Alexandru Drăghiciu, noul director de vânzări al Scania România, care a mai precizat că această creștere de preț înglobează și noua tehnologie lansată sub numele Scania Super, care va aduce și o economie substanțială clienților din punct de vedere al consumului de combustibil, de minimum 8% față de modelul precedent.

Camioanele comandate deja vor fi livrate cu prețul agreat, dar pentru 2023 este dificil de estimat noul preț, deoarece și furnizorilor le este greu să anticipeze cât vor costa componentele anul viitor. Iar unii dintre ei nu numai că nu vor să încheie de pe acum contracte pentru 2023, dar preferă, mai nou, contractele trimestriale în locul celor pe termen lung, tocmai din cauza incertitudinii. În ceea ce privește criza semiconductorilor, ea afectează și industriile IT și de telecomunicații. De altfel, industria auto are nevoie doar de 8% din cipurile produse la nivel global, restul sunt pentru aparatură casnică, echipamente IT ș.a., deoarece în prezent totul este smart.

2022 nu va aduce o disponibilitate mai mare a camioanelor rulate

Cele 250 de camioane second-hand livrate au provenit atât din țară, din trade in – fiind preluate inclusiv alte mărci – cât și din străinătate, deoarece primele nu au putut acoperi cererea. Iar pentru 2022 se așteaptă să fie tot un număr limitat de vehicule recuperate de pe piața locală, deci să se cumpere în continuare din alte țări. „Uneori se întâmplă să găsim în Bulgaria un model pentru care este cerere în România sau invers, aceasta fiind una dintre îmbunătățirile aduse în 2021: faptul că sunt tot mai multe sinergii între cele două țări, se poate folosi același stoc, iar service-ul și finanțarea sunt la aceleași standarde.“

Rată avantajoasă și procent mare de achiziții cu finanțare proprie

70% dintre camioanele noi și 85% dintre cele rulate vândute de Scania în România sunt finanțate prin Scania Credit, un nivel foarte înalt, în ciuda faptului că, așa cum declară Ion Iancu, manager regional Scania Credit, „ne alegem cu foarte mare grijă clienții. Suntem recunoscuți nu numai ca o marcă premium de camioane, ci și datorită relațiilor foarte bune pe care clienții noștri le au cu clienții lor, ceea ce înseamnă că avem stabilitate pe piață. În prezent avem o dobândă de neegalat, cea mai bună pe care am oferit-o vreodată în România, și care a fost foarte stabilă în 2021, contribuind la creșterea confortului pentru clienți.“

Reprezentantul Scania Credit subliniază faptul că finanțatorii independenți au în ultimul timp oferte foarte bune, deoarece clienții sunt mai puțini, deci competiția este mai puternică, „ceea ce este bine pentru piață“.

Criza sanitară a selectat transportatorii de calitate, care au dat dovadă de profesionalism, atrage atenția Ion Iancu asupra unei alte caracteristici a acestei industrii, iar finanțatorii sunt și ei avantajați. În 2020 circa 50% dintre clienții Scania Credit au reeșalonat ratele pentru 1-6 luni, mai ales la începutul pandemiei, dar între timp amânările de rate au luat sfârșit, „ei au ieșit mai puternici din criză și împreună am arătat ce înseamnă un parteneriat adevărat“.

Termenul de livrare împiedică vânzarea camioanelor electrice prin fonduri europene

Tot în 2021 au început să se facă pregătiri pentru a oferta șasiuri electrice, iar în 2022 și vânzătorii și mecanicii vor face training în acest sens, „deoarece nu este vorba doar de un nou produs, ci trebuie să ne gândim la service, la comunicarea cu specialiștii din fabrică, la infrastructura de încărcare, la conceperea configurațiilor potrivite pentru fiecare utilizare“, explică Benoit Tanguy.

Clienții din România se arată tot mai deschiși spre această soluție, iar Scania își propune să ofere și vehicule spre închiriere, dar și un pachet complet care să includă camion, baterie, contract de service și eventual stație de încărcare – deși sunt și clienți care vor să se ocupe singuri de aceasta din urmă – și o soluție de finanțare care să le acopere pe toate. De asemenea, urmează să se determine ce planuri pot fi oferite: pe 8, 10 sau 12 ani. Firmele cu care există deja discuții în vederea achiziției unui vehicul electric fac distribuție, iar în ceea ce privește gunoierele, Scania are astfel de modele în operare în nordul Europei, dar pentru România preferă deocamdată camioanele pe gaz.

Pentru rețeaua de alimentare cu energie vor exista, conform unui acord la nivel european, parteneriate cu furnizori locali, iar consultanța și managementul proiectului vor beneficia de sprijinul departamentului e-mobility din Suedia, care are informații despre subvenții, legislație, acorduri speciale, parteneriate cu furnizorii de energie ș.a.

Deoarece în România nu se acordă încă subvenții pentru achiziția de camioane electrice, clienții pot apela cel mult la fonduri europene, dar aici îi încurcă termenele mari de livrare din prezent, deoarece, pentru a primi banii, trebuie să aibă deja camionul. Deci reprezentanții Scania se așteaptă ca, din păcate, unele proiecte să nu se finalizeze din cauza termenului mare de livrare. Producătorul suedez are o linie specială pentru camioanele electrice și încă există locuri în producție pentru 2022, dar livrarea în 90 de zile, cum solicită clienții care vor să apeleze la fonduri europene, nu este posibilă.

Camioanele electrice trebuie să înceapă totuși să se vândă, deoarece ținta de reducere a emisiilor de CO2 nu poate fi atinsă doar folosind vehicule pe gaz și diesel.

Scania are propriile ținte asumate, nu în procente, ci în cifre reale, și toate acestea necesită efort și timp pentru a strânge informațiile despre consumul de energie. Vecto se măsoară numai pentru camioanele noi, dar, în afară de calcularea emisiilor din exploatarea motoarelor sale diesel cu emisii îmbunătățite, pe gaz, hibrid sau electrice, producătorul suedez își propune să reducă și emisiile din fabrică și pe cele din sediile importatorilor săi – în România s-a investi deja în panouri solare pentru clădiri. Și pentru toate cele trei aspecte va exista câte un raport.

Camioanele pe CNG, în stand-by din cauza infrastructurii și a scumpirii gazului

În ceea ce privește camioanele pe gaz, în 2021 Scania a vândut circa 10 în România, la diverse companii, care deocamdată le testează, nu sunt decise să investească în flote mai mari, cu atât mai mult cu cât rețeaua de stații de alimentare încă este foarte slab dezvoltată la noi și nici nu se fac progrese rapide. Clienții români care au cumpărat camioane pe CNG lucrează mai ales pe lângă București, Constanța, Iași, iar unii dintre ei dispun de rețea proprie, pentru care au investit în colaborare cu alți transportatori.

În ceea ce privește Bulgaria însă, infrastructura este dezvoltată și 40% din vânzările Scania sunt reprezentate de camioane cu CNG, folosite mai ales la transport intern. „Dar în Bulgaria la fiecare stație de alimentare există și gaz. Și în Ungaria rețeaua este dezvoltată. Însă, când te uiți între cele două țări, în România, infrastructura este aproape inexistentă“, a spus Benoit Tanguy.

Pe de altă parte, creșterea din ultimul timp a prețului gazului este un impediment în calea vânzărilor de camioane pe CNG, iar analiza costurilor de operare comparativ cu mașinile diesel, făcută până acum, trebuie actualizată. „Deocamdată nimeni nu mai știe care este alegerea cea mai eficientă, de aceea vom aștepta să vedem cum evoluează prețurile la energie, gaz și motorină.“

Articole similare