Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cetateanul, in centrul politicilor de mobilitate din Spania

Organizația “Neutral în Motion” (NIM), care include principalele asociații de automobile și vehicule din Spania a subliniat în cadrul conferinței “Mobilitatea ca motor social” necesitatea unei mai mari clarități a politicilor de mobilitate. Evenimentul a reunit diverși reprezentanți politici din întreaga țară și s-a dorit o platforma de dezbatere cu scopul de a pune accentul pe rolul cetățenilor în elaborarea noilor politici de mobilitate.

Celor nouă asociații membre ale NIM li s-au alăturat vorbitori precum Lola Ortiz, director general al planificării mobilității și al infrastructurilor din cadrul Primăriei Madrid, Demetrio Gómez, consilier pentru lucrări urbane și mobilitate din cadrul Primăriei Pontevedra și Carolina Gómez, consilier pentru lucrări urbane și mobilitate din cadrul Primăriei Pontevedra și Carolina Nuria Gómez López, consilier pentru organizare și personal in cadrul Consiliului Municipal Pontevedra. Pe lângă acestia au fost prezenți reprezentanți și serviciilor publice de pompieri, poliția, traficul, mobilitatea și protecția civilă.

Asociațiile reunite sub umbrella NIM au întărit mesajul conform căruia modelul de “mobilitate în stil spaniol” trebuie să se bazeze pe o neutralitate tehnologică care să nu demonizeze niciun tip de vehicul și în care cetățenii să fie liberi decidenți ai propriei mobilități, în funcție de nevoile și circumstanțele particulare. În discursul reprezentanților NIM, cetățeanul trebuie să fie un actor-cheie și un factor de decizie în tranziția către noua mobilitate – multimodală, durabilă, cu zero emisii, sigură și conectată – și, prin urmare, să fie implicați în punerea în aplicare și demararea de noi planuri, politici sau programe, iar agenții publici și/sau privați, trebuie să plaseze cererile utilizatorilor în centrul strategiilor lor.

Mobilitatea, o dezbatere politică

Reprezentanții diferitelor primării au participat la o masă rotundă moderată de jurnalistul Juan Carlos Payo, în cadrul căreia au fost discutate aspecte precum implementarea zonelor cu emisii reduce, divergențele de mobilitate între centrele urbane și zonele rurale precum și importanța vocii consumatorului în planificarea instrumentelor, planurilor sau politicilor agenților publici și/sau privați.

În ceea ce privește reglementările privind zonele cu emisii scăzute, Lola Ortiz, director general pentru planificarea mobilității și infrastructuri în cadrul Primăriei Madrid, a făcut aluzie la necesitatea de a reînnoi parcul de vehicule pentru a putea accesa aceste zone, deoarece vechimea medie a acestora în Spania este de peste 14 ani: “În Madrid am reușit să reducem vechimea medie a parcului de vehicule la 11 ani. În plus, este adevărat că cetățenii din Madrid sunt mai obișnuiți cu acest tip de reglementare, dar cei din afară orașului nu sunt de multe ori siguri de modul în care funcționează. Ar trebui să se facă ceva în întreaga țară pentru a omogeniza reglementările privind emisiile scăzute, deoarece limităm intrarea în Madrid pentru cei care vin din afara orașului”, a declarat Ortiz.

În acest sens, Demetrio Gómez, consilier pentru lucrări urbane și mobilitate din cadrul Primăriei Pontevedra, a declarat că este esențial să se ia măsuri în fața schimbărilor climatice, însă, în opinia sa, reglementările privind zonele cu emisii scăzute sunt neclare și imprecise. “Nu este vorba despre îmbunătățirea mobilității, ci despre faptul că oamenii trăiesc mai bine. În orașe mici, precum Pontevedra, nu am putut limita intrarea vehiculelor în funcție de tipul de etichetă. În plus, limitarea intrării pe zone ar însemna discriminare în orașul însuși. Prin urmare, în Pontevedra ne-am angajat la o serie de măsuri pentru a facilita mobilitatea cetățenilor printr-o strategie de multimodalitate, cu coexistența utilizării vehiculelor private, promovând parcarea în anumite zone, de exemplu, dar și prin îmbunătățirea transportului public sau a serviciilor de taxi”, a spus el.

În ceea ce privește procesul de electrificare din Spania, Carolina Nuria Gómez López, consilier pentru organizare și personal al Primăriei din Palencia, a declarat că “trebuie instalate mai multe puncte de încărcare rapidă, iar ajutoarele europene nu sunt suficiente pentru implementarea acestei infrastructuri de către unele primării. Este adevărat că, de la pandemie încoace, diferite obiceiuri de mobilitate au devenit populare în rândul populației. Cu toate acestea, vehiculul electric nu a prins încă la public, deoarece există prea multe semne de întrebare. În plus, standardul european nu ia în considerare nevoile specifice de mobilitate ale orașelor mai mici, cum ar fi Palencia, sau ale zonelor din Spania goală.

Ce cred cetățenii

Ramón Ledesma, consilier al PONS Mobility, firma de consultanță care a organizat evenimentul, a prezentat date dintr-un raport elaborat de aceasta în 2023 în care s-a constatat că, între 2017 și 2022, căutările online pe tema mobilității au crescut cu 22,3%, ajungând la aproximativ 850.000 de căutări lunare pe teme, majoritatea legate de reglementări, standarde sau sancțiuni. “În acest an, mobilitatea se află în centrul dezbaterilor publice din sfera socială și politică. Într-un an electoral, restricțiile autoturismelor, plata în funcție de utilizare și noile forme de mobilitate vor necesita o strategie bine definită și elaborarea unui cadru de reglementare clar și omogen, precum și un efort extraordinar pentru a comunica eficient aceste schimbări”, a subliniat Ledesma.

Articole similare

Ad