Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cheia profitabilității: un model de afaceri integrat

Cu un model ajuns la maturitate (Ford F-Max) și o gamă de rigide nou-lansată (Ford F-Line), AIC Trucks a reușit să vândă peste 550 de camioane noi Ford Trucks și alte câteva sute de autovehicule Otokar și Piaggio. Beneficiind de o divizie puternică de camioane rulate, compania a vândut și peste 600 de unități second-hand și și-a consolidat poziția de jucător activ și pe segmentul finanțării și închirierii de camioane. Strategia AIC Trucks este de a deveni un partener complet pentru clienții săi, oferindu-le soluții personalizate pentru orice tip de vehicule comerciale.

Pentru ani mai dificili, cum a fost, într-o oarecare măsură, și 2024, AIC Trucks se bazează pe modelul său de afaceri integrate, diversitatea serviciilor oferite – de la vânzări de vehicule noi și rulate până la servicii after-sales, trade-in, consultanță financiară și închiriere de vehicule – permițând compensarea eventualelor scăderi de performanță în anumite segmente prin rezultate peste așteptări în altele.

„2024 a reprezentat un an important pentru Ford Trucks, care a lansat o gamă complet nouă de produse, F-Line, fiind astfel o perioadă în care ne-am concentrat pe o poziționare corectă a acesteia. Sunt mulțumit de parcursul Ford Trucks în 2024, nu numai prin prisma faptului că, pe-o piață în care vânzările au scăzut cu 10%, Ford Trucks a scăzut numai cu 2%, câștigând astfel cotă de la 6,7% la 7,2%, ci și prin prisma rezultatului financiar, care a fost în linie cu cel din 2023, în ciuda impactului noilor reglementări fiscale. Taxarea suplimentară de 1% din cifra de afaceri a crescut impozitul pe profit, ajungând la 50% din profitul înainte de taxe”, a spus Stefano Albarosa, CEO AIC Trucks.

În România, au fost înmatriculate 552 de camioane Ford Trucks, iar divizia Cefin Trucks a vândut 600 de camioane uzate, contribuind la un total de 2.057 de vehicule vândute la nivel de grup. Primele luni ale anului au fost marcate de livrări și comenzi plasate în 2023, în special pentru vechea gamă de vehicule de construcții și vehicule specializate.

Introducerea noii game F-Line a reprezentat o perioadă de recalibrare pentru Ford Trucks, care a fost întotdeauna un jucător important pe piața de construcții. În total, livrările de camioane de construcții au totalizat 183 de unități, în creștere față de 2023.

În același timp, compania a înregistrat o creștere a cotei de piață pentru modelul F-Max, în timp ce pe gama autocompactoarelor vânzările au fost sub nivelul înregistrat în 2023, o fluctuație firească în acest segment, determinată în mare parte de reînnoirea periodică a flotelor mari. Compania a avut o implicare activă și în licitații, în special pentru vehicule municipale și autobuze. Comparativ cu 2023, licitațiile au fost mai variate, reflectând diversificarea cererii din piață. Acestea au inclus vehicule destinate serviciilor publice și soluțiilor de transport urban.

Ford Trucks a continuat să își diversifice și consolideze portofoliul de vânzări în 2024, beneficiind de un echilibru sănătos între flote și clienții retail: puțin mai mult de jumătate din totalul vânzărilor au provenit din flote de 10-30 de unități, atât în segmentul vehiculelor de construcții, cât și al celor specializate, restul fiind livrate în loturi mici sau chiar câte o bucată.

„Ne bucură creșterea numărului de flote și în cazul F-Max, care a intrat în atenția transportatorilor mai mari din România.”

O caracteristică importantă a lui 2024 este că un procent semnificativ din vehiculele vândute a implicat soluții complexe, cum ar fi buy-back, trade-in și oferte variate de finanțare, inclusiv leasing și plăți în rate. În contextul unei piețe mai favorabile cumpărătorilor decât vânzătorilor, așa cum cum au fost anii 2022 și, parțial, 2023, AIC Trucks s-a adaptat cerințelor pieței și nevoilor clienților, aproape fiecare două camioane noi vândute având în spate preluarea unuia rulat. Astfel, aproape jumătate din camioanele rulate vândute în 2024 au provenit din trade-in și buy‑back.

Creșterea costurilor asociate vehiculelor rulate a determinat tot mai mulți operatori să își reevalueze flotele: consumul mai mare de combustibil afectează rentabilitatea operațională, costurile de reparații și întreținere sunt direct proporționale cu vechimea și rulajul vehiculelor, iar investițiile necesare pentru conformarea cu noile reglementări, cum ar fi actualizarea tahografelor la noile standarde, determină cheltuieli mai mari decât valoarea de revânzare în unele cazuri. Astfel, mulți transportatori vor să renunțe la vehiculele mai vechi, tendință care va continua și în 2025.

Ford Trucks a dezvoltat de mai mulți ani un departament de consultanță și brokeraj în servicii financiare care îi sprijină pe clienții companiei să își găsească cele mai bune soluții de finanțare.

Cele mai multe camioane vândute în 2024 au fost finanțate prin leasing financiar, cu o dobândă care a înregistrat o scădere față de 2023, datorită diminuării inflației și a dobânzii de referință. Leasingul operațional a devenit o opțiune din ce în ce mai atractivă datorită serviciilor conexe incluse, cum ar fi întreținerea, asigurarea și gestionarea flotelor. În completare, divizia de închirieri a AIC Trucks a înregistrat o creștere semnificativă, oferind soluții flexibile de exploatare pe termen scurt și lung, ceea ce a răspuns cerințelor diversificate ale clienților.

Pe baza analizelor interne și a prognozelor macroeconomice, AIC Trucks estimează o stabilitate la nivelul dobânzilor în 2025, similar cu cel din 2024. Scăderea continuă a inflației ar putea contribui la menținerea atractivității finanțării prin leasing operațional.

600 de camioane rulate vândute, pe o piață extrem de competitivă

AIC Trucks a vândut peste 600 de camioane de ocazie, terminând 2024 cu un stoc de peste 150 de unități.

„Noutatea față de anii precedenți a reprezentat-o scăderea abruptă a prețurilor începând cu primul trimestru, acestea continuînd să scadă până la finalul anului, concomitent cu o disponibilitate foarte mare de vehicule. Piața externă a fost principalul nostru competitor, unde sunt foarte multe vehicule disponibile la un preț scăzut. Astfel, a trebuit să ne aliniem condițiilor și prețurilor pieței”, a spus Stefano Albarosa.

Acesta estimează că presiunea de întinerire a flotelor va menține prețurile scăzute la vehicule rulate și în acest an.

2025 a început promițător pentru Ford Trucks, cu un nivel ridicat de cerere și comenzi deja în derulare. Strategia pentru acest an se axează pe creșterea volumului și a cotei de piață, menținerea competitivității camioanelor diesel și promovarea activă a soluțiilor electrice. Totodată, compania urmărește adaptarea la reglementările de mediu și sprijinirea clienților în tranziția către flote mai sustenabile. Extinderea ofertelor personalizate, care includ soluții de finanțare, trade-in-uri și pachete de servicii integrate, reprezintă o prioritate pentru a răspunde nevoilor variate ale pieței.

Investiții continue în întărirea rețelei de service

În 2024, divizia After-Sales a înregistrat rezultate pozitive, influențate și de creșterea volumului de piese comercializate față de 2023, în urma campaniilor dedicate de reducere a prețurilor.

Pentru 2025, planurile includ acțiuni orientate spre îmbunătățirea calității serviciilor oferite de rețeaua de service-uri partenere din România, cu un accent deosebit pe pregătirea acestora pentru servisarea vehiculelor electrice (BEV). De asemenea, se preconizează consolidarea rețelei de service-uri proprii prin investiții în tehnologii avansate, extinderea gamei de servicii și instruirea personalului.

În contextul noilor reglementări legislative, compania a implementat actualizările necesare pentru toate vehiculele aflate în stoc, astfel încât în prezent nu există camioane care să necesite înlocuirea tahografului. Pentru vehiculele care au nevoie de acest upgrade pe cheltuiala clientului, service-urile partenere Ford Trucks oferă soluții variate, adaptate cerințelor și bugetului acestuia.

Rezultate promițătoare după primul an de reprezentare a Otokar și Piaggio

AIC Trucks a încheiat primul an întreg după ce a inclus în portofoliu autovehicule comerciale medii și ușoare Otokar și Piaggio cu rezultate încurajatoare, în special pentru Otokar. Astfel, într-un an de așezare a strategiei și de cunoaștere a pieței, au fost comercializate 134 de unități, incluzând autobuze și camionete din gama Atlas, cu un interes major din partea industriilor care operează în transportul public și turism.

În ceea ce privește Piaggio, brandul este într-o fază de creștere, cu eforturi susținute pentru a familiariza piața locală cu beneficiile unui camion de mici dimensiuni, ideal pentru transportul urban. Cu 44 de unități vândute în 2024, Piaggio a început să câștige teren, având deja o flotă inclusă în portofoliu și numeroase discuții în desfășurare.

Pentru 2025, așteptările sunt mari, mai ales datorită introducerii primelor modele electrice ale ambelor mărci.

Ford Trucks se adaptează reglementărilor privind emisiile și cerințelor pieței

Presiunea pentru reducerea emisiilor de CO2 este semnificativă și influențează toate nivelurile de activitate, de la producători la rețelele locale de vânzări. Reglementări precum VECTO și standardul Euro 7 au intensificat cerințele privind sustenabilitatea, iar Ford Trucks și-a asumat obiectivul de a atinge zero emisii până în 2040. Deși nu există în prezent un target specific pentru numărul de vehicule electrice vândute raportat la camioanele diesel, integrarea vehiculelor electrice este o prioritate.

Și asta mai ales că, în sectorul vehiculelor comerciale, se vorbește despre posibilitatea ca, începând cu iulie 2025, prețurile să fie ajustate pentru a reflecta impactul noilor reglementări privind emisiile de CO2 și penalitățile asociate nerespectării acestora. Creșterile ar reflecta și intenția de a reduce decalajul dintre prețul vehiculelor electrice pe baterii și prețul celor cu motoare pe combustie internă.

Noua serie F-Line are un preț mai mare decât generația anterioară, justificat de îmbunătățirile tehnologice și performanțele superioare. „Deși această majorare poate reprezenta o provocare, beneficiile aduse de noile modele au atras interesul clienților care prioritizează eficiența și inovația”, a spus Celal Kurt, directorul Ford Trucks Balkans.

Acesta subliniază că piața manifestă un interes tot mai mare pentru configurații care să ofere un consum de combustibil și niveluri de emisii mai reduse, însă pentru încadrarea în clasa 3 pentru plata taxelor de drum din Germania, echipările necesare aduc costuri care nu se pot amortiza în orice condiții din diferențele de taxe.

Ca atare, „clienții se pot îndrepta către configurații care ating un echilibru între eficiență operațională și rentabilitate”, a concluzionat Celal Kurt.

Iar pentru viitorul apropiat Ford Trucks va oferi celor interesați în mod deosebit să reducă emisiile de carbon noua generație F-Line electric, care va fi însoțit de un pachet complet de servicii, inclusiv infrastructura de încărcare.

Compania investește în inovații în domeniul motoarelor și al aerodinamicii pentru a îndeplini cerințele stricte stabilite de reglementările internaționale. În prezent producătorul turc testează motoare cu ardere internă de hidrogen, cu un singur cilindru și cu mai mulți cilindri. Strategia de electrificare, urmată de integrarea tehnologiilor pe bază de hidrogen, este parte esențială a inițiativei „mișcarea generației F”, care pune accent pe vehicule comerciale grele cu emisii zero, conectate și autonome. Pentru a satisface diverse cerințe ale clienților pentru flotele lor, producătorul lucrează la mai multe proiecte, inclusiv pile de combustie.

Ford Trucks a vândut 3.000 de camioane în Europa

Într-un an în care piața europeană a încetinit cu 10%, iar aportul de comenzi a scăzut cu 15%, Ford Trucks a vândut aproximativ 3.000 de camioane în Europa, făcând față strategiilor agresive de preț și cererii scăzute din partea clienților medii și mici. Primele trei piețe din punct de vedere al performanțelor de vânzări au fost România, Italia și Portugalia.

Modelul F-Max a reprezentat 63% din vânzările totale, confirmând cererea ridicată pentru acest vehicul în întreaga regiune. În același timp, „noua gamă F-Line, cu o cotă de 37%, a depășit așteptările, fiind primită cu entuziasm datorită tehnologiilor avansate, durabilității și performanței. Vânzările au înregistrat o creștere semnificativă față de modelele anterioare, în special pe segmentul vehiculelor de construcții și specializate”, a explicat Celal Kurt.

Ford Trucks a dezvoltat o rețea de service solidă în întreaga Europă, bazându-se în principal pe dealeri autorizați pentru a asigura servicii de înaltă calitate. În anumite regiuni, atelierele independente continuă să completeze acoperirea pentru a răspunde nevoilor clienților. Extinderea rețelei a inclus recent Anglia și Irlanda, oferind astfel suport extins pentru clienții din aceste regiuni și consolidând prezența Ford Trucks pe piața europeană.

După extinderile de succes pe piețele din Elveția și Olanda în 2024, Ford Trucks își va concentra eforturile în 2025 pe piețele nordice rămase. Rețeaua comercială Ford Trucks în UE este planificată să se finalizeze până în 2028.

Articole similare