CNADNR a receptionat la final de februarie un lot de utilaje de deszapezire si intentioneaza ca pana in octombrie 2015 an sa ajunga la 100 de autofreze – 31 de capacitate mare, pentru 5.000 t de zapada pe ora, si 69 de capacitate medie, de 3.500 t/ora – si sapte vehicule speciale de interventie, senilate, care permit deplasarea rapida in ciuda blocajelor cauzate de viscol, in vederea acordarii de ajutor, inclusiv medical, persoanelor blocate in propriile masini.
Achizitia s-a facut cu fonduri europene FEDR, iar valoarea estimata la momentul demararii, fara TVA, a fost de 69.750.000 de lei pentru cele 31 de freze de capacitate mare, 102.465.000 de lei pentru cele 69 de freze de caaacitate medie si 7.875.000 de lei pentru cele sapte vehicule speciale de interventie.
Comparativ cu autofrezele pe care CNADNR le avea pana acum in dotare, Zil si Ural, cu varste cuprinse intre 30 si 50 de ani, noile utilaje prezinta urmatoarele avantaje: capacitate de deszapezire mai mare (3.500 sau 5.000 t/ora, fata de 1.200 t/ora), consum de carburant de 20-25 l/ora, fata de 60-80 l/ora, norma Euro 6, fata de non Euro, fiabilitate in exploatare, fata de utilajele vechi, care se defecteaza des si ale caror piese de schimb sunt greu de procurat, precum si viteza mai mare de deplasare la locul interventiei, de 60 km/h, fata de 30 km/h.
Autofrezele de 5.000 t/ora au motor diesel Iveco in patru timpi, racit cu apa, de 554 CP si cu nivel de emisii Stage IV, tractiune integrala, directie servoasistata hidrostatic, pe toate rotile, cu comanda selectiva fata/spate/toate rotile, latime de curatare de 2.500 mm, inaltime maxima de curatare la o trecere de 1.580 mm, distanta maxima de aruncare a zapezii de 35 m si echipare cu sistem de monitorizare prin GPS si software specializat.
Iar cele de 3.500 t/ora au caracteristici si performante similare, cu exceptia puterii motorului, care este de 409 CP.
In ceea ce priveste vehiculele speciale de interventie, acestea au motor diesel Mercedes-Benz in cinci cilindri, Euro 3, de 163 CP, patru senile cu latime de 620 mm, directie hidrostatica articulata, caroserie etansa (pentru a permite plutirea pe apa), total ambifie, capacitate totala de transport de 16 persoane, sisteme de vizualizare si detectie termica si in infrarosu pe o adancime de 5 m in zapada si pe o raza de 300 m si echipamente medicale pentru interventii de urgenta. Acestea consuma 9 l/ora si se deplaseaza cu maximum 60 km/h.
Procesul de retehnologizare a inceput in 2014 – dupa evaluarea ofertelor, pe 24 octombrie, s-au incheiat contractele pentru toate echipamentele – si face parte din strategia de management a Companiei pentru 2015-2020, care urmeaza sa fie finalizata si prezentata in martie, asa cum arata directorul general Narcis Neaga.