Portul Constanta ramane in continuare prea putin dezvoltat in raport cu potentialul sau si, in ciuda promisiunilor facute de-a lungul timpului, sufera de lipsa unui management profesionist si a unei strategii sustinute pe termen lung. Rotterdam, pe de alta parte, doreste sa incheie parteneriate strategice in toata lumea – inclusiv in Europa de Est – care sa aduca plus-valoare clientilor sai, in cautare de noi piete, si sa consolideze relatia cu acestia.
O colaborare Rotterdam-Constanta ar fi avantajoasa pentru ambele parti. Trebuie insa sa ne grabim, pentru ca lucrurile treneaza de mai multi ani, iar avantajul pe care Romania il are prin pozitia sa geografica atat de apreciata ar putea fi pierdut in fata investitiilor pe care tari precum Ucraina s-au Turcia le fac in infrastructura portuara si transportul intermodal.
Nu este suficient sa oferi servicii portuare intr-o locatie anume, clientii sunt in continua dezvoltare si trebuie sa aiba la dispozitie optiuni diverse, inclusiv privind intrarea pe piete noi, este de parere Roger Clasquin, directorul portului Rotterdam International. Colaborarea cu portul Constanta vine in acelasi spirit de deschidere de noi oportunitati pentru clientii din portul Rotterdam. Trebuie precizat ca cele doua porturi nu sunt si nu vor fi niciodata in concurenta, iar obiectivul colaborarii este dezvoltarea si consolidarea tuturor celor implicati. „Am primit acuze ca singurul interes pe care il avem aici este de a distruge Constanta pentru a-i lua locul. Fals. Ideea este de a dezvolta si de a creste activitatea, nu de a o imparti. Potential de crestere este pentru toti, insa unindu-ne eforturile avem sanse mai mari de reusita. In calitate de operatori portuari nu detinem marfuri, ci acestea isi cauta cele mai eficiente mijloace de a ajunge la destinatie, in functie de pret si de servicii. Daca Constanta va fi mai eficient decat Rotterdam pentru anumite tipuri de marfuri sau pentru anumite relatii, nu e nicio problema, pentru ca beneficiile trebuie vazute in ansamblu si nu conteaza pentru Rotterdam o tona de marfa in minus care intra prin Constanta”, a dorit sa lamureasca lucrurile Roger Clasquin.
Discutii lungi, rezultate mai putine
Parteneriatele in domeniul portuar sunt pe termen lung, concesiunile care se fac pe acest segment se intind de la 50 la 100 de ani. Dar nu trebuie sa ne culcam pe o ureche si sa lasam lucrurile sa intarzie la nesfarsit, pentru ca se pierd oportunitati.
Discutiile intre portul Rotterdam si Constanta au inceput inca din 2008, cand olandezii isi cautau parteneri in toata lumea. „Am analizat 70 de locatii din 33 de tari pentru colaborari similare. Multe porturi sunt prea mici sau sunt focalizate pe un singur tip de activitate. Suntem interesati in complexe portuare mai mari, cum este si Constanta, pentru ca trebuie sa fie capabile sa isi genereze propriul trafic de marfuri. Si pentru asta nu este necesara doar manipularea de containere, ci si o activitate industriala”, a explicat Clasquin. …