Comisia Europeană a făcut publică propunerea sa de modificare a actualei directive europene privind greutatea și dimensiunile vehiculelor de transport, ca parte a Strategiei europene pentru mobilitate durabilă, cu scopul de a limita impactul negativ asupra mediului, având în vedere că 28% din emisiile de gaze cu efect de seră și 34% din emisiile de oxizi de azot provin de la vehiculele de transport rutier.
Prin urmare, după cum a confirmat directorul general pentru transporturi interioare al Comisiei Europene într-o scrisoare trimisă președintelui FENADISMER, în calitatea sa de președinte al asociației europene a transportatorilor UETR, obiectivul principal al acestei directive „este de a încuraja adoptarea de vehicule grele cu emisii zero și de a promova compatibilitatea și cooperarea modală, prin intermediul unor stimulente puternice, inclusiv sarcina utilă suplimentară, pentru ca operatorii să își ecologizeze flotele sau să participe la operațiuni intermodale”.
Prin urmare, Comisia propune, ca fiind cele mai eficiente măsuri pentru atingerea acestor obiective, autorizarea automată a transportului transfrontalier de vehicule mai grele sau mai lungi între toate statele membre vecine care permit acest lucru și armonizarea greutăților și dimensiunilor maxime cu cele mai comune limite permise în prezent, prin creșterea greutății maxime la 44 de tone, așa cum este deja permis în 13 state membre, dar încurajând vehiculele cu emisii zero, precum și prin autorizarea transportului transfrontalier de vehicule euromodulare (mega-camioane) cu o lungime de până la 25,25 m și 60 de tone. Cel mai important lucru este aprobarea unei serii de norme comune pentru toate statele membre, care va permite 44 de tone la camioanele cu emisii zero și, în principiu până în 2035, la camioanele diesel (sau cu gaz natural), în operațiunile internaționale între statele membre care autorizează această greutate în operațiunile lor naționale. Limita din 2035 pentru camioanele care utilizează combustibili fosili a fost stabilită deoarece se presupune că, până la acea dată, 50% din camioanele noi de pe piață vor fi cu emisii zero, iar companiile de transport vor fi fost în măsură să facă tranziția către o „flotă cu emisii zero”. Din 2035, doar camioanele cu emisii zero vor mai putea transporta 44 de tone în operațiunile internaționale.
Alte modificări incluse în propunere sunt:
- circulația mega-remorcilor în transportul internațional, adică a vehiculelor de până la 25,25 m și 60 de tone, cu condiția ca țările de tranzit să permită acest lucru și până la cea mai mică limită permisă în una dintre cele două țări;
- creșterea maselor maxime la 48 de tone pentru transportul intermodal cu camioane standard, fără a fi nevoie de transport în containere, ca în prezent. Înălțimea pentru transportul containerelor intermodale în camioane convenționale va fi, de asemenea, mărită.
Deși procesarea și aprobarea finală a noii directive europene va dura cel puțin 2 ani, trebuie amintit faptul că, la nivel național, Ministerul Transporturilor a procesat un proiect de regulament la nivel național pentru modificarea reglementării privind greutățile și dimensiunile vehiculelor de transport, în coordonare cu organizațiile din sector, cu scopul de a introduce cele 44 de tone în flota de transport spaniolă și de a simplifica cerințele pentru autorizarea și circulația mega-camioanelor și a duo-trailerelor. Cu toate acestea, alegerile anticipate au împiedicat aprobarea sa definitivă, astfel încât va trebui să așteptăm ca noul guvern care va ieși din alegeri să continue procesarea acestui regulament.