Un studiu finanțat de Uniunea Europeană prin PNRR, realizat de cercetătorii Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, împreună cu cercetătorii Universității Corvinus din Budapesta (Ungaria) și Universității Aalborg (Danemarca), arată că marile companii auto asiatice devansează competitorii europeni în digitalizarea producției și activitățile din domeniu auto.
„Industria auto joacă un rol crucial în toate regiunile, fie în Europa, fie în Asia de Est (China, Japonia), atât din punct de vedere al performanței economice, cât și din perspectiva ocupării forței de muncă. Transformările profunde prin care trece acest sector sunt resimțite și în țările din Europa Centrală și de Est. Trecerea la electromobilitate și provocările aferente intensifică și mai mult competiția deja acerbă dintre producătorii auto, iar pentru a rămâne competitivi pe piață, aceștia trebuie să eficientizeze și mai mult producția prin adoptarea unor tehnologii și procese de producție bazate pe digitalizare.”, a precizat profesorul dr. Levente Szász, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.
Conform studiului UBB-FSEGA, tehnologiile digitale tradiționale, cât și cele moderne de tip Industrie 4.0 au devenit din ce în ce mai folosite de companiile din industria auto. În 2012, tehnologiile tradiționale au generat un scor de 47, în timp ce Industria 4.0 a atins un scor de 21. Cu toate acestea, după zece ani, scorurile au urcat la 54 (+15%) și, respectiv, 26 (+24%). Printre tehnologiile digitale tradiționale se numără roboții industriali, bazele de date, RFID, algoritmii, conectivitatea, microcipurile sau telecomunicațiile, în timp ce tehnologiile de tip Industrie 4.0 include inteligența artificială, simulările, securitatea cibernetică, soluțiile moderne de simulare și modelare sau blockchain-ul.
„Ca și tendințe, tehnologiile digitale tradiționale sunt utilizate mai intes decât cele de tip Industrie 4.0, dar rata de creștere a implementării tehnologiilor moderne de tip Industrie 4.0 a depășit-o pe cea a tehnologiilor digitale tradiționale. Deși Industria 4.0 avansează în mod dinamic, tehnologiile tradiționale rămân și ele larg utilizate. Prezența lor masivă subliniază faptul că soluțiile de tip Industrie 4.0 se bazează adesea pe aceste tehnologii.”, a menționat dr. Ottó Csíki, cercetător în cadrul UBB-FSEGA, membru al proiectului de cercetare.
De asemenea, cercetătorii au efectuat o evaluare a gradului de digitalizare din industria auto globală și astfel a reieșit faptul că firmele asiatice au urcat detașat în fața celor din Europa în 2022. Furnizorul asiatic, Hankook Tire & Technology Co Ltd, ocupă locul întâi absolut cu un scor de 50. În rândul producătorilor auto, liderul este Isuzu Motors Ltd, având un scor de 34. În Europa, clasamentul producătorilor de mașini este condus de Volvo AB cu un scor de 28, care se află la același nivel cu abia a cincea companie asiatică (Subaru Corp, scor 27). În ceea ce privește furnizorii europeni, pe prima poziție se află Grupo Antolin Irausa SA, cu un scor de 31 net inferior față de omologul său din Asia. Furnizorii din Europa și Asia sunt mai avansați în materie de digitalizare decât producătorii auto. Rezultatele cercetării relevă că furnizorii asiatici sunt mult mai avansați în digitalizare față de cei europeni. Niciun furnizor european din top 5 nu a atins nivelul de digitalizare al celui de-al cincilea furnizor asiatic.
Conceptul industriei 4.0 a inclus și cele mai moderne tehnologii aplicate în producție. Acesta se referă la interconectarea tuturor mașinilor și echipamentelor din cadrul unei organizații (prin IoT – Internet of Things), respectiv soluțiile capacității computaționale avansate, cum ar fi, de exemplu, mașinile industriale inteligente, soluțiile moderne de simulare și modelare, precum și inteligența artificială. Pe lângă acestea, companiile orientate către producția digitală utilizează și tehnologii digitale tradiționale, așa cum roboții industriali, identificarea prin frecvență radio (RFID), baze de date electronice, rețele Ethernet etc.
Cercetarea UBB-FSEGA a fost efectuată între 23 mai 2023 și 30 iunie 2026 și realizată în cadrul proiectului Strengthening the digitalization of businesses în Eastern Europe – a micro and macro-level approach. Proiectul a avut o valoare de 1.414.964,77 de euro (6.993.450 lei) și a investigat integrarea tehnologiilor digitale în activitățile de afaceri, identificând provocările și soluțiile pentru implementarea acestora. Analiza a inclus companii din top 30 producători auto și top 100 de furnizori auto, fiind selectate doar firmele care aveau cel puțin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022. Astfel, cercetătorii au explorat utilizarea tehnologiilor de tip Industrie 4.0, respectiv a celor tradiționale, în 54 de companii mari din industria auto globală (18 producători și 36 de furnizori), printre acestea numărându-se producători auto, precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Stellantis NV, Mercedes Benz Group AG, dar și furnizori, precum Robert Bosch GmbH, Denso Corporation, Continental AG, Schaeffler AG.
Rapoartele anuale, redactate în principal de companii listate la bursele din Europa și Asia, au stat la baza calculării indicelui de digitalizare (0-100), utilizând tehnici de text mining. Scorul 100 indică utilizarea extinsă a categoriei respective de tehnologii, în timp ce un scor 0 reprezintă absența totală a acesteia. Clasificarea regională a companiilor s-a realizat pe baza sediului central al acestora.