Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Concurența neloială îngrijorătoare din Polonia, pusă în evidență și de controalele ce vizează activitatea șoferilor

Ministerul Infrastructurii din Polonia a întocmit un raport privind implementarea Directivei 2002/15/CE referitoare la organizarea timpului de muncă al șoferilor, raport care include rezultatele controalelor efectuate în 2023 și 2024 de Inspecția Muncii și Inspectoratul de Transporturi Rutiere. Concluziile acestuia sunt îngrijorătoare, în opinia asociației poloneze de transport și logistică TLP, din moment de au fost depistate 100.000 de încălcări ale legii prin controlarea a 6.039 de conducători auto la sediul firmelor de transport, adică o medie mare pe persoană.

Cele mai dese infracțiuni au fost lipsa de date referitoare la alte munci sau la disponibilitate (45.000 de cazuri), păstrarea necorespunzătoare a registrelor de timp de muncă (peste 38.000), depășirea timpului de condus (3.900), lipsa pauzelor necesare (6.500) și încălcarea perioadelor de odihnă (6.100). Deși cifrele pot părea impresionante, TLP atrage atenția asupra faptului că cele mai multe astfel de probleme sunt formale – lipsa sau erorile în documentație sau declarații incomplete – deci, deși sunt importante, nu reprezintă o amenințare reală pentru siguranța rutieră.

În aceeași perioadă, Inspectoratul de Transport Rutier a efectuat 1.400 de verificări la sediile transportatorilor rutieri, acoperind 7.440 de șoferi, din care 3.081 de șoferi-patroni și 4.359 de șoferi care au diverse tipuri de contracte de muncă. Au fost depistate 444 de încălcări ale legii: 290 de cazuri de scurtare a pauzei obligatorii, 103 de cazuri de lipsă a înregistrărilor timpului de lucru, 37 de cazuri în care nu s-a luat pauza de 30 sau 45 de minute și 14 cazuri de depășire a perioadei de lucru săptămânale. 

Concluzia raportului este că în cazul șoferilor care lucrează cu normă întreagă cele mai multe încălcări se referă la declarațiile privind posibilele angajări suplimentare și înregistrările timpului de muncă (unde este ușor să se facă erori formale), iar în cazul șoferilor-patroni sau al celor neangajați cea mai mare problemă este scurtarea pauzelor – ceea ce reprezintă, așa cum subliniază TLP, o concurență neloială pentru transportatorii și șoferii ce respectă regulile.

Raportul mai arată că sistemul actual de control se concentrează în mare parte pe identificarea slăbiciunilor administrative, în timp ce încă se găsesc încălcări ale regulilor de bază ale muncii șoferilor – perioada de condus și pauzele obligatorii – încălcări ce atrag atenția asupra concurenței neloiale ca fiind una dintre cele mai mari probleme de pe piața poloneză de transport, pe care autoritățile de control ar trebui să o combată ferm.

Articole similare

Ad