AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conflictul din Ucraina crește prețul transportului

Un conflict deschis nu a izbucnit încă în Ucraina, dar recunoașterea de către Rusia a Donbassului și posibila intervenție a forțelor armate ruse în regiunea ucraineană independentă sporește tensiunea dintre SUA și Rusia și este posibil să declanșeze noi sancțiuni împotriva Moscovei. Chiar și fără luptă, aceasta este o situație care poate afecta puternic economia și transporturile europene.

Prima consecință poate fi deja observată pe 22 februarie și este o nouă creștere a prețurilor la energie. Prețul țițeiului a crescut la peste 97,51 dolari pe baril pentru țițeiul Brent din Marea Nordului, cu posibilitatea de a ajunge la 100 de dolari, iar prețul gazului a atins nivelul de 82 de euro pe MWh în Amsterdam. Aceste creșteri nu afectează doar transportul rutier, ci și transportul maritim, aerian și, indirect, prin creșterea energiei electrice, transportul feroviar. Situația s-ar putea înrăutăți dacă sancțiunile împotriva Rusiei includ și importurile de gaze.

Criza din Ucraina ar avea repercusiuni și asupra transportului maritim de containere, după cum se explică într-un articol publicat pe 15 februarie de The Loadstar. Ar exista consecințe directe asupra rutelor din jurul Mării Negre, unde se întâlnesc Rusia și Ucraina, din cauza unor posibile acțiuni militare. Dar ar putea exista consecințe și în spațiul cibernetic, cu atacuri cibernetice asupra infrastructurii și companiilor de transport.

Analiștii citează cazul NotPetya, virusul despre care se bănuiește că provine chiar din Rusia și care a blocat sistemele Maersk și FedEx Tnt în 2017. În aceste cazuri, țintele nu au fost companii de transport, ci obiective ucrainene, dar virusul s-a răspândit necontrolat, afectând mii de companii private și publice din întreaga lume. În prezent, o blocare a transportului de containere ar fi chiar mai gravă decât atunci, deoarece sistemul funcționează deja la limita capacității și nu există nicio marjă de rezervă. Un alt front este cel al transportului feroviar între China și Europa, care trece în mare parte prin Rusia. Eventualele închideri de frontiere sau sancțiuni ar putea reduce fluxul de trenuri, crescând astfel cererea de transport maritim într-un mediu deja congestionat. Acest lucru ar putea duce la noi creșteri ale întârzierilor navelor container și ale tarifelor de transport.

Articole similare

Ad
Ad