Isuzu Citiport este un autobuz cochet si bine echipat, conceput special pentru transportul urban. La numai doi ani de la lansare, vehiculul a primit premiul pentru ergonomie si confort in cadrul Busworld Kortijk 2015, o confirmare a muncii inginerilor Anadolu Isuzu, care au completat astfel gama de autobuze urbane cu modelul de 12 m. Citibus este confortabil, usor de manevrat si, gratie motorului Cummins de 6,7 l, in tandem cu transmisia automata ZF AS-Tronic, sta foarte bine la capitolul consum – 32 l/100 km a fost valoarea raportata producatorului de catre clientii din Turcia si Europa.
Isuzu Citiport este propus la licitatiile din Romania de catre importatorul Anadolu Automobil Rom inca de la inceputul lui 2014. Autobuzul a primit in octombrie 2015, la Busworld Kortrijk, premiul pentru ergonomie si confort, acesta fiind si motivul pentru care importatorul a decis sa il readuca in tara la sfarsit de an pentru un al doilea tur demonstrativ, cu perioade de testare de pana la doua saptamani la diferite companii de transport public, inclusiv RATB.
Citiport este primul autobuz urban Euro 6 de 12 m lungime din portofoliul constructorului turc, avand o capacitate totala maxima de 103 pasageri. In configuratie standard sunt 24 de locuri pe scaune plus trei rabatabile (in zona din mijloc), iar cand acestea din urma nu sunt folosite pot fi transportati in picioare pana la 79 de pasageri. Optional se pot monta 28 de scaune plus alte trei pliabile, in acest caz ramanand loc pentru 72 de pasageri care sa calatoreasca in picioare.
Autobuzul are podea complet coborata si trei usi duble care faciliteaza accesul la bord. La usa din mijloc este montata si rampa manuala pentru accesul caruciorului cu rotile, in dreptul acesteia, in salon, fiind amenajat un spatiu generos pentru carucior.
Intrarea pe la prima usa este larga si aerisita, pasagerii avand un sentiment placut odata urcati la bord. Tot in fata este spatiu suficient si pentru montarea unui aparat de taxat, iar in partea centrala a intrarii este montata o bara de sustinere de inaltime medie.
Consum de 32 l/100 km
Isuzu Citiport este propulsat de motorul Euro 6 Cummins ISB de 6,7 l, ce dezvolta 283 CP la o turatie de 2.100 rpm. Cuplul maxim, de 1.082 Nm, este atins pe o plaja de la 1.200 la 1.400 rpm. Cutia de viteze ZF AS-Tronic automata, cu 6+1 trepte, are un raport final de transmisie de 5,74. Este adevarat ca topografia din Bucuresti nu este solicitanta, pentru a vedea daca propulsorul de 6,7 l este suficient pentru un autobuz de 12 m, mai ales ca am facut testul cu vehiculul gol. Am putut aprecia insa reactia prompta la plecarea de pe loc, lejeritatea cu care a urcat drumul in rampa de langa Palatul Parlamentului, precum si eficienta sistemului de franare. De mentionat aici retarderul eficient, util chiar si la viteze de deplasare nu foarte mari, care este incorporat in transmisie si poate fi actionat fie de pe maneta, fie de la pedala de frana.
Sistemul anti-blocare a rotilor la franare (ABS), controlul electronic al franarii (EBS) si sistemul anti-derapaj (ASR) sunt incluse in echiparea standard a Citiport, asa cum cer normele in vigoare, iar confortul la rulare este asigurat de suspensia integral pneumatica, avand doua perne de aer si doua amortizoare pe axa fata si patru perne de aer si patru amortizoare pe spate. In plus, pe fata suspensia este independenta. Pe langa functia de ingenunchere la oprirea in statii, autobuzul este prevazut si cu sistem ECAS, ceea ce permite ridicarea si coborarea caroseriei pentru manevre deosebite. Ambele sunt incluse in dotarea standard.
Vizibilitate optima in trafic
Soferul Isuzu Citiport beneficiaza de o vizibilitate foarte buna in trafic. In partea stanga oglinda retrovizoare este prinsa pe pilon, in timp ce in dreapta este montata pe brat. Ambele au reglare electrica si degivrare. Tot in dreapta este amplasata si o oglinda mai mica, de proximitate, pentru partea din fata a vehiculului.
Am apreciat faptul ca parbrizul are marginile rotunjite, iar stalpii sunt pozitionati putin mai in spate, ceea ce confera o imagine foarte buna asupra drumului. Aceasta solutie constructiva este ideala mai ales pentru viraje, dar si pentru celelalte situatii de trafic.
Geamul soferului are degivrare si parasolar cu actionare manuala in varianta standard, in timp ce parasolarul de la parbriz se actioneaza electric.
Pentru ca pozitia la volan sa fie cat mai confortabila, soferul isi poate regla scaunul fata-spate, precum si coloana de directie. De altfel, acesta beneficiaza de o pozitie foarte comoda la volan, scaunul pe perna de aer dispunand si de cotiere rabatabile, lucru mai putin intalnit la autobuzele urbane. Toate comenzile sunt la indemana soferului, pozitionate uniform in jurul lui, iar in partea stanga a scaunului este amenajat un spatiu generos de depozitare si alte doua mai mici deasupra acestuia, dintre care unul cu cheie. Si pe usa de acces catre postul de lucru se gaseste un spatiu de depozitare, cu separator pentru sticla, la fel ca in spatele scaunului soferului.
Interior spatios si aerisit
Odata urcati la bord, pasagerii Citiport sunt intampinati de un interior aerisit si luminos, un rol important aici avandu-l linia coborata a geamurilor, dar si paleta de culori utilizata – gri deschis, bleu si albastru. Scaunele sunt oferite in standard cu capitonaj din material textil, insa se poate opta si pentru variante anti-vandalism, daca este cazul.
Cele doua trape se pot actiona electric de la postul de lucru al soferului, asigurand ventilarea optima a interiorului. Sistemul de climatizare are zone de reglaj diferit pentru salonul pasagerilor si pentru postul soferului si impreuna cu sistemul de incalzire/ventilatie sunt incluse in echiparea de baza. Un cost suplimentar il reprezinta preincalzitorul sau un agregat de aer conditionat mai puternic, de 48 kW in loc de 39 kW, cat este standard. Senzorul de parcare, avertizorul sonor pentru mersul cu spatele, camerele de luat vederi amplasate in spatele si pe lateralele vehiculului sunt, de asemenea, standard. Iar acestea din urma sunt foarte utile nu doar pentru manevrele de parcare, ci si in conditii de trafic aglomerat, cand trebuie observate vehiculele, dar si pasagerii din apropierea autobuzului.
Un sistem de supraveghere video este montat si la interior, cu functie de inregistrare DVR.
Isuzu Citiport are in standard ceas digital si monitor in partea din fata. In plus, este pre-echipat pentru montarea unui al doilea monitor in salonul pasagerilor, pe care pot fi difuzate atat informatii despre traseu, timpii de parcurgere ai acestuia etc., cat si diferite spoturi publicitare.
Nu in ultimul rand, afisajul exterior este cu adevarat deosebit. Special pentru modelul de test s-a optat pentru un afisaj mai lung, care poate fi comandat extra, informatia ruland din coltul stanga fata si pana dupa prima usa. Se pot oferi astfel mai multe detalii privind traseul, puncte intermediare etc.
Isuzu Citiport poate fi configurat in numeroase variante de echipare, in functie de specificul aplicatiei urbane desfasurate. Timpul standard de livrare este anuntat de catre producatorul turc ca fiind intre trei luni si jumatate si patru luni.