In paralel cu cresterea eficientei in productie si a profitabilitatii, DAF Trucks a urmarit imbunatatirea continua a camioanelor sale, astfel incat sa creasca in topul preferintelor clientilor si sa atinga in cativa ani 20% cota de piata in Europa. Desi niciodata nu s-a grabit sa fie primul producator care sa introduca anumite sisteme electronice optionale, noile generatii XF, CF si LF includ pe lista dotarilor posibile mare parte din ceea ce ofera si Mercedes-Benz, Volvo sau Scania, mereu intr-o competitie a premierelor.
Totusi, DAF se limiteaza la dotarile care aduc eficienta si functionalitate, astfel incat sa se mentina la un nivel acceptabil de pret pentru clientii sai. Pentru a convinge juriul International Truck of the Year ca noul XF105 merita trofeul pentru 2014, in fata noilor camioane Euro 6 de la MAN, Mercedes, Scania si Volvo, DAF a invitat membrii juriului la un test drive extensiv de trei zile la care a oferit tractoare XF cu motoare de 13 l (de 510 si 460 CP) si 11 l (440 CP) si doua camioane americane, un Kenworth si un Peterbilt, echipate cu acelasi motor MX-13.
DAF a pregatit pentru juriul Truck of the Year o ruta de test de aproape 615 km, parcursa in trei etape: Amsterdam-Delta Works (unde se afla cel mai impresionant baraj in calea Marii Nordului pentru protejarea unui teritoriu aflat total sub nivelul marii) si de acolo la centrul de testare DAF de langa Eindhoven (in total 365 km), apoi de la uzinele DAF din Eindhoven pana la Maastricht (circa 90 km). A treia etapa, din Maastricht pana la Bruxelles (cu un popas la fabrica DAF Westerlo, din Belgia), a insumat 160 km.
Am avut sansa de a conduce DAF XF105 cu motor de 13 l pe primul traseu, cel mai lung, dupa care am incercat motorul de 11 l, tot pe un XF, incheind spectaculos pe un Kenworth cu motor MX 13, dar care se comporta total diferit fata de acelasi motor, in varianta europeana.
Eficienta olandeza
Primul camion condus, un tractor FT XF510 cu motor de 12,9 l Euro 6, cu o putere maxima de 510 CP la 1.425-1.750 rpm si cuplu maxim de 2.500 Nm la 1.000-1.425 rpm, era echipat cu cabina Super Space, cea mai mare de pe piata la acest moment.
Cutia de viteze AS Tronic 12AS2540, produsa de ZF, este mai bine sincronizata cu noul motor, schimband mai rapid treptele, fara pierderea cuplului motor la trecerea dintr-una in alta.
Imbunatatirea se datoreaza mutarii pozitiei cutiei de viteze de pe sasiu direct sub levier, oferind o priza mai rapida. Sistemul este mai usor si presupune mai putina frictiune. Cadrul mai larg al sasiului ofera mai mult spatiu pentru izolarea motorului si componentelor, aspect important mai ales in cazul modelelor cu trei axe, care necesita o capacitate hidraulica mai mare.
Desi aparent modificarile sunt mici intre vechea si noua cabina XF, inginerii DAF sustin ca au luat fiecare element in calcul pentru a imbunatati aerodinamica, greutatea proprie, confortul si siguranta soferului.
…