Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consolidarea serviciilor last mile, calea către o logistică eficientă

Specializată în logistică de detaliu dedicată e-commerce, QeOPS își va extinde operațiunile anul acesta cu noi suprafețe de depozitare și preconizează venituri de 12-13 milioane de lei, în creștere cu circa 50% față de 2021. Atuul pe care se bazează furnizorul de servicii de e-fulfillment este dat de sinergiile cu Cargus, compania de curierat care a intrat în acționariatul QeOPS și cu ajutorul căreia poate oferi servicii complete de distribuție finală.

Comerțul online continuă să reprezinte polul principal de creștere pentru toți jucătorii implicați în lanțul de aprovizionare, implicit pentru furnizorii de servicii de distribuție pe ultima milă, așa cum sunt companiile de curierat și cele de logistică pentru comerțul online. Prezentă pe piața românească de e-fulfillment de la finalul lui 2016, QeOPS și-a extins anul trecut activitatea logistică și operează acum într-un spațiu de 15.000 m2 situat în CTPark București Vest, la km 13 al Autostrăzii București-Pitești. Așa cum spune Paul Copil, CEO și fondator al companiei, pe lângă dublarea suprafeței în contextul creșterii de volume manipulate, mutarea în noul centru logistic se bazează inclusiv pe parteneriatul cu Cargus. „Intrarea fondului de investiții MidEuropa Partners și a Cargus în acționariatul QeOPs reprezintă un parteneriat strategic, prin care oferim companiilor din e-commerce o soluție completă last mile, compusă din servicii logistice complexe și servicii de curierat. Operațiunile în această nouă locație au fost demarate în septembrie anul trecut și oferă avantajul proximității hub-ului Cargus, astfel încât timpul pentru preluarea coletelor a fost redus substanțial.“ Practic, pentru clienții companiei de curierat care beneficiază și de serviciile de e-fulfillment, timpul de cut-off, anume pregătirea comenzii și predarea către curier, va crește, astfel încât aceștia vor beneficia de un avantaj competitiv față de celelalte magazine online, livrarea fiind efectuată a doua zi la nivel național. „Apropierea de depozitul Cargus va aduce mai multe avantaje pentru clienții noștri. Împreună am îmbunătățit oferta comercială și am eficientizat procesele comune, astfel încât să putem oferi mai multe avantaje competitive, cum ar fi un cut-off la ora 20:00, cu livrare a doua zi. În plus, toate comenzile preluate de Cargus sunt vizibile instantaneu pentru utilizatorii finali în aplicația Cargus Mobile. Utilizând aplicația mobilă, destinatarii beneficiază de gestionare dinamică și pot opta pentru redirecționarea coletului către punctul Ship & Go ales, obținând flexibilitate și mai mult timp la dispoziție pentru a intra în posesia acestuia, sau pot contacta departamentul de suport clienți. Mai mult, pentru destinatarii coletelor și clienții noștri din zona e-commerce am dezvoltat și implementat soluții de plată contactless, atât direct la curier, cât și în rețeaua națională de peste 500 de centre Cargus Ship & Go, inclusiv pentru coletele ramburs redirecționate către punctele PUDO, o premieră pentru România“, enumeră Paul Copil câteva dintre avantajele colaborării dintre cele două companii.

Crește gradul de automatizare

Depozitul din CTPark este unul multi-client, cu 95% dintre volume operate la nivel de SKU. Logistica de detaliu este atuul operațional al companiei, însă unii clienți au adus un plus de volume și în distribuția B2B, ceea ce a presupus creșterea operațiunilor la nivel de bax sau palet. În plus, QeOPS are câțiva parteneri externi pentru care procesează comenzile la nivel regional, iar pe viitor ia în calcul să deservească și locații din afara țării. Investițiile în noul depozit sunt ample și în derulare. Pe lângă supraveghere video, infrastructură IT, sisteme pentru confortul termic, echipamente pentru manipularea mărfii și alte facilități deja realizate, întregul spațiu va fi complet echipat în următoarele șase luni. Iar acest lucru va include noi investiții în automatizări, îmbunătățiri de procese, precum și suplimentarea numărului de angajați din operațiuni. „Spațiul va suferi transformări importante și luăm mai multe variabile în calcul. Am prevăzut instalarea de echipamente pentru automatizarea proceselor în zona produselor mici și medii, automatizări care vor crește capacitatea de procesare atât pe intrări, cât și pe ieșiri. În ceea ce privește echipa, în prezent avem 55 de angajați, urmând ca în prima parte a acestui an să creștem numărul celor din operațional cu minimum 50%. Per total, nivelul de investiții va crește substanțial, pentru a susține o dezvoltare intensă în anii următori.“

În această perioadă, comenzile pentru echipamente trebuie plasate din timp, întârzierile fiind cauzate de criza materialelor și materiilor prime care afectează inclusiv producătorii de utilaje pentru logistică.

Tehnologie orientată către nevoile clientului

În depozitul QeOPS sunt depozitate diverse tipologii de produse, de la unități de stocare de tip „memory stick“ la electrocasnice de mari dimensiuni, așa cum sunt frigiderele duble, ori piesele de mobilier volumetrice. Ajunsă în depozit, marfa este descărcată și recepționată cantitativ, în cazul anumitor produse recepția făcându-se și din punct de vedere calitativ, iar sistemul WMS al companiei transmite partenerilor rapoarte detaliate privind aceste recepții, inclusiv eventuale neconformități. „Ne mulăm după tipologia clientului. De aceea, pentru unii parteneri asigurăm procesarea unor volume mari, majoritatea cantitativ, în timp ce pentru alții, care au un business de nișă, unde consumatorii au alte așteptări, avem o procesare care pune accent pe verificarea calității produselor sau captarea informațiilor vitale pentru trasabilitate (date de expirare, serial-number, loturi etc.)“, spune Paul Copil.

Mai departe, comenzile sunt primite prin API între ERP-ul clientului și WMS-ul propriu, interfețe care integrează și alte platforme folosite în sistemul logistic, compania oferind astfel, fiecărui client, un anumit grad de automatizare, în funcție de mărimea și complexitatea afacerii, întregul sistem IT fiind personalizabil din acest punct de vedere. „Spre exemplu, sistemul preia automat comenzile ce trebuie livrate, cataloage de produse și articole noi, și transmite confirmări de recepție, situația stocurilor și alte statusuri legate de comenzi livrate sau în așteptare, ori de retururi intrate sau procesate. Sunt clienți care au și alte componente de vânzări, alte canale, iar interfața trebuie prevăzută cu alte procese în cazul lor. Toate acestea prezintă niște specificități pe care tu, ca fulfiller, trebuie să le acoperi.“

După ce comenzile sunt procesate, urmează procesul de picking și de ambalare pentru curier. Fiecare produs este scanat individual, iar comanda este validată automat când devine completă, moment în care sunt tipărite factura și AWB. Avantajul la acest sistem de logistică personalizată a QeOPS, explică Paul Copil, este dat de libertatea în alegere pe care au o partenerii companiei atunci când vine vorba despre serviciul de curierat. „Cum menționam anterior, Cargus și QeOPS oferă o soluție completă last mile, însă decizia privind detaliile operaționale o lăsăm la latitudinea partenerilor noștri, care aleg soluția optimă pentru business-ul lor. Potrivit cifrelor din ultimele șase luni, Cargus are cel mai bun SLA (service level-agreement), însă nu neapărat trebuie să fie zona de curierat, pot fi și alte forme destinate HoReCa sau IKA. Oferim posibilitatea unui serviciu personalizat și ne ajutăm partenerii să crească și să își diversifice canalele de livrare.“

Perspective optimiste și pentru 2022

Dezvoltarea comerțului electronic în contextul pandemic a fost resimțită puternic de furnizorul de e-fulfillment, piața crescând exponențial față de perioada de dinainte de pandemie, cu o rată din ce în ce mai ridicată a magazinelor online pentru adopția logisticii externalizate. „Știm că nu este ușor și nici ieftin să atragi vizitatori pe site și să ai o rată de conversie bună, de aceea este foarte important să îți faci bine calculele și să știi ce calitate dorești de la logistică și de la livrarea finală. Partenerii noștri beneficiază de servicii logistice și curierat de calitate, însemnând stocuri corecte, comenzi procesate rapid și corect, o livrare la timp și ulterior de procesarea eventualelor retururi în cel mai scurt timp. Astfel, încrederea consumatorilor crește și vor reveni către respectivul magazin, iar pentru comercianții online aceasta poate fi cheia succesului lor.“

Compania a crescut în 2021 cu 40% față de 2020, creștere despre care CEO-ul QeOPS spune că se datorează pandemiei, cumulate cu dinamica pieței de retail și creșterea comerțului online. Prin urmare, și sezonul de final de an – Black Friday și Crăciun – a păstrat acest trend și a înregistrat o creștere față de perioada similară din 2020, dar cu diferențe între categorii, unele performând mai bine, altele mai puțin bine. Oficialul mai spune că stocurile au fost influențate inclusiv de criza din supply chain-ul global, în special transportul maritim, însă clienții au comandat din timp marfă pe care au ținut-o în depozit și astfel au putut trece mai ușor peste perioadele aglomerate.

Pentru acest an, compania se așteaptă la noi creșteri, influențate de noile schimbări legate de partea operațională, pentru o cifră de afaceri ce va atinge pragul de 12-13 milioane de lei. „În 2021 am încheiat cu 8,5 milioane de lei, iar anul acesta ne-am dublat capacitatea și vom continua să ne extindem. Clar vom avea și un impact legat de costuri, inclusiv cele din energie, însă noi totdeauna am căutat să eficientizăm activitatea și suntem atenți la aceste aspecte. La nivel macro, inflația va afecta zona de consum, însă orașele mari, principalii poli de dezvoltare a e-commerce, vor continua să genereze creșteri.“

Articole similare

Ad