Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Continua sa scada achizitiile de autobuze noi

Taxa de prima inmatriculare era singura care putea sa mai puna oprelisti importurilor masive de autobuze si autocare second-hand din Uniunea Europeana. Criticata puternic in special de romani, dar si de occidentali – suparati ca nu au unde sa mai plaseze „vechiturile“ lor – taxa a fost eliminata, fara a se incerca macar o cosmetizare. Si uite asa s-a dat din nou unda verde importurilor de masini rulate, uzate si extrem de poluante. Pentru ca, in cea mai mare parte, nu se aduc second-hand-uri „tinere“, ci vehicule de aproximativ 20 de ani vechime sau peste, cumparate pe bani mai putini decat un autoturism mai pricopsit si care la scurt timp dupa ce intra in operare deja merg pe profit.
Text: Cristiana SANDULESCU
 

Cat timp traseele regulate au fost scoase la licitatie din trei in trei ani, cu puncte importante acordate vechimii vehiculelor, vanzarile de autovehicule noi s-au situat la nivele ridicate. Aceasta practica a fost insa puternic criticata de transportatori, si pe buna dreptate, pentru ca un autobuz sau chiar si un microbuz nu se folosesc doar trei ani si apoi sunt trase pe dreapta, astfel ca era nevoie de o legislatie in spiritul dezvoltarii sanatoase a industriei de profil. Cresterea perioadei de valabilitate a licentelor de traseu de la trei la cinci ani, concomitent cu punctarea „serioasa“ a vechimii pe traseu, a facut ca la ultima licitatie sa se cumpere destul de putine masini noi. Desigur, operatorii stiu singuri cand trebuie sa isi „improspateze“ flotele si nu trebuie constransi in vreun fel. Numai ca in ultimii ani nu prea s-au mai cumparat deloc autobuze noi si asta nu ar fi neaparat o problema, daca nu ar fi crescut asa de mult importurile de second-hand-uri din vest, pentru dezvoltarea unei alte ramuri de business, care a devenit in ultimii ani foarte profitabila: transporturile de conventie. Aici presiunea pe preturi este foarte mare, astfel ca operatorii au gasit solutii pentru a fi competitivi – achizitia de vehicule cat mai ieftine. In acest context, piata de autobuze noi este in cadere libera, iar poluarea, in crestere rapida.
Potrivit datelor furnizate de DRPCIV, in primele sapte luni ale acestui an s-au inmatriculat doar 90 de autobuze noi (vehicule cu capacitate de peste 22 de locuri), in conditiile in care in primele sase luni din 2016 figurau deja 122 de unitati. Asadar, o luna in plus acum si cu 32 de vehicule in minus. La second-hand-uri, tendinta este clara: 748 de unitati aflate la prima inmatriculare in Romania in intervalul ianuarie-iulie 2017, fata de 628 in primul semestru al anului trecut, plus alte 677 de vehicule rulate tranzactionate pe piata interna, dubla fata de ianuarie-iunie 2016.

Articole similare

Ad