Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Control la sange pentru supravietuire

Profiturile bune in transporturi sunt de mult istorie, iar in prezent cunoasterea structurii de cost poate face diferenta intre o afacere care se tine cel putin pe linia de plutire si una falimentara. Pentru acei directori care au avut resursele necesare sa cumpere un soft, calculul costurilor este mai usor de facut, dar de obicei doar firmele mari fac o astfel de investitie. Transportatorii cu flote mai mici trebuie sa improvizeze, sa se descurce cu ce au pentru a determina aceasta structura de cost. Cu ocazia conferintei organizate de Tranzit la Piatra-Neamt, pe 13 si 14 iunie, participantii au vazut cum pot calcula structura de cost doar pe baza informatiilor disponibile in registrele contabile, cuprinse in special in balanta de venituri si cheltuieli, cu mentiunea ca aceste date trebuie completate cu informatii ce deriva din experienta fiecaruia in parte, pure estimari, de cele mai multe ori.
 

Ioana Csengeri, directorul economic al firmei Bon-Trans, din Bihor, cu un parc de circa 50 de camioane, a aratat ca un calcul al structurii de cost este destul de dificil de realizat, mai ales daca se doreste un rezultat pe client, deoarece, chiar daca veniturile pot fi extrase usor, cheltuielile sunt amestecate, deci este un demers dificil, care presupune abilitati contabile si organizatorice foarte bune. Dar, chiar si in aceste conditii, Ioana Csengeri considera ca „analiza costului/km este necesara pentru ca, daca transportatorul nu isi intelege costurile, si structura lor se indreapta catre nicaieri, adica spre un business falimentar, deoarece o astfel de analiza este foarte utila pentru management, care astfel poate lua decizii in consecinta, si poate fi profitabila. Administratorul trebuie sa isi doreasca o astfel de analiza, insa de multe ori nu are timpul necesar si atunci ar trebui sa solicite contabilului acest calcul.“
Reprezentanta Bontrans a recomandat transportatorilor prezenti sa analizeze structura de cost cel putin lunar, folosind balanta pe care contabilul o realizeaza la fiecare final de luna, sau, la nevoie, atunci cand un element de cost isi modifica valoarea semnificativ, dand ca exemple taxa de Ungaria, de anul trecut, sau cresterea valorii accizei de anul acesta. Mai mult, daca analiza structurii de cost pe client pare complicat de realizat, se recomanda un calcul mai simplu, pe compartimente, adica o grupare a clientilor pe tipuri. De exemplu, la Bon-Trans se calculeaza separat, pe transport in comunitate, transport frigorific, cu bascule, in regie proprie etc.

Contabilitate plus experienta si buna organizare
Analiza Bon-Trans incepe cu costurile la nivel de firma, iar directorul comercial al companiei recomanda doua instrumente: balanta de verificare lunara si analiza profitabilitatii in dinamica. Ioana Csengeri a prezentat o balanta de verificare lunara, reamintind ca la fiecare final de luna directorul trebuie sa ceara acest document de la contabilitate si sa il citeasca, avand interes crescut pe partea de rulaje.

Articole similare