Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costurile cresc la cote înalte

Chiar dacă volumele de transport nu și‑au revenit pe cât sperau transportatorii, dacă există predictibilitatea comenzilor managerii se pot pregăti corespunzător și ar face față și unor tarife mai „strânse”. Să știi dinainte ce, cât și de unde până unde transporți te ajută să eficientizezi programul de condus al șoferilor, să diminuezi dizlocările și rulajul pe gol. Un tarif puțin mai mare, dar care necesită un parcurs pe gol mare, sau care se încasează cu multe zile întârziere sau poate deloc, reprezintă, în final un preț mai mic, dacă nu cumva o pierdere. Iar un astfel de scenariu este destul de frecvent în ultima vreme, când majoritatea firmelor caută comenzi de transport cu orice preț, doar să diminueze pierderea la maximum.

De aceea este de preferat angajarea, pe cât posibil, a unei părți cât mai mari a parcului de camioane cu contract ferm, cu parteneri verificați, decât contractarea de curse spot, mai ales în perioade cu volume mici de transport.

Și contractele au însă un mare dezavantaj: prețul se modifică greu în lipsa unor clauze care să permită măcar ajustarea cu prețul la motorină. Dar și aceea abia la 3 luni și uneori nu e clar la ce preț al motorinei – dintr-o anumită dată sau la o medie a prețului în cele 3 luni anterioare momentului ajustării…

Iar în ultimele luni nu numai prețul motorinei s-a tot modificat, ci și taxele de drum. Germania a scumpit simțitor taxele de drum în decembrie anul trecut, apoi în ianuarie Austria și Ungaria au introdus și ele taxarea drumurilor în funcție de emisiile de CO2, urmate de Republica Cehă, și încă nu s-a încheiat valul de scumpiri, ci am putea spune că abia au început.

Pentru români, care traversează obligatoriu Ungaria, Austria și Germania ca să facă aici transporturi comunitare sau să meargă mai departe în Franța, Italia, Spania, Danemarca, scumpirile taxelor de drum nu pot fi evitate, iar clienții țin cu dinții de tarifele din contract și întârzie cât pot ajustările. Abia reușesc să modifice tarifele că și apar noi scumpiri de taxe de drum. De aceea este important ca transportatorii să se informeze permanent asupra evoluției elementelor de cost principale pentru a putea discuta din timp cu clienții și a diminua pierderile cauzate de întârzierea negocierii unor prețuri actualizate cu costurile reale.

În ianuarie a crescut și salariul minim, care va mai cunoaște o ajustare anul acesta, astfel că și la nivel salarial cheltuielile vor crește, chiar dacă poate la acest moment șoferii ar fi dispuși să primească o diurnă mai mică. Însă nivelul indemnizațiilor nu prea poate să scadă pentru a fi siguri că valoarea remunerației este aproape de cea practicată în țările în care șoferii fac curse și unde sunt, practic, detașați transnațional. Se fac controale, prin sondaj, privind respectarea nivelului salarial al șoferilor detașați în anumite țări și e o adevărată provocare pentru manageri să potrivească orele lucrate într-o anumită țară într-o lună cu calculul salariului și al indemnizației de detașare pentru țara care efectuează controlul și cu sumele vărsate lunar pe card.

Iar amenzile sunt mari și destul de ușor de încasat în ultimii ani, de când se aplică noile prevederi din Pachetul Mobilitate și, cu toate acestea, puțini manageri și le iau în calcul atunci când își calculează costul/km sau când își fixează marja de profit.

Despre cum s-a modificat costul/km anul acesta din motivele expuse mai sus și cum se va mai modifica, ținând cont de noi creșteri ale taxelor de drum, dar și de obligativitatea schimbării tahografelor analogice sau digitale cu cele inteligente de generația a doua de la sfârșitul acestui an, vă invit să discutăm la Iași, la următoarea conferință Tranzit, pe 6 iunie. Vom avea ca invitați consultanți și specialiști din domeniile vizate de scumpiri, avocați specializați în transporturi și autorități cu care vom dezbate problemele actuale și susținerea unui proiect de lege pentru implementarea unui preț minim de referință în transporturi și implementarea unor măsuri de protecție a transportatorilor față de practicile abuzive ale beneficiarilor: impunerea unui termen de plată maxim de 30 sau 60 de zile pentru facturile de transport și impunerea unor intervale maxime de așteptare la încărcare/descărcare, care să nu depășească două ore, iar ce depășește să se factureze suplimentar. Vă așteptăm la Iași!

Articole similare