AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

COVID-19: Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei cere masuri clare si simple

Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR) subliniaza ca masurile luate de Guvern pentru mediul de afaceri trebuie sa fie clare, simple si aplicate in mod echilibrat si sa vizeze toate persoanele si companiile afectate de pandemie.
 
Inca de la inceputul declararii pandemiei, CDR (mediul de afaceri) a formulat o serie de propuneri pentru masuri concrete care sa vina in sprijinul companiilor aflate in dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situatiei de urgenta, precum: solutii de flexibilizare a muncii, suport pentru somaj tehnic pentru toti angajatii si companiile impactate, simplificare, digitalizare si eliminarea birocratizarii. Toate aceste propuneri sunt menite sa asigure atat protectia salariatilor si a clientilor nostri, dar si perenitatea locurilor de munca, asigurarea continuitatii unor activitati economice si limitarea impactului negativ al acestei situatii asupra competitivitatii economice a Romaniei pe termen lung.
 
,,Analizand masurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, consideram inca insuficiente si partial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, in special cele care vizeaza somajul tehnic. Totodata, mentionam ca, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca masuri precum suportul in caz de somaj tehnic sa fie aplicate in mod unitar, nediscriminatoriu si sa vizeze toate categoriile de angajati si companii impactate, nu doar o parte dintre acestea, mai ales ca situatia economica se deterioreaza de la o zi la alta. Masura nu reuseste sa adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi inchise’’, se arata in comunicatul CDR. Coalitia considera necesara eliminarea limitei maxime de 75% pentru numarul persoanelor ce pot fi trimise in somaj tehnic, lasand la decizia fiecarui agent economic sa-si dimensioneze personalul activ versus cel in somaj tehnic in functie de nevoile rezultate din activitatea economica efectiva.
 
Consideram ca in forma actuala a OUG este foarte important sa fie clarificate de urgenta
anumite aspecte precum:
a) Nu este clar mecanismul prin care indemnizatia de somaj tehnic ajunge la salariat: este nevoie
de solutii urgente pentru plata indemnizatiilor, astfel incat angajatii sa primeasca aceste sume intr-un orizont de timp rezonabil. Modalitatea de plata trebuie sa fie simpla, sa asigure rapiditate si
continuitate. Asa cum este in acest moment stipulat in OUG exista riscul ca plata pentru munca prestata in luna martie sa poata fi facuta catre angajat cel mai devreme in luna mai.
 
b) Cum se aplica plafonarea indemnizatiei de somaj tehnic: OUG prevede reducerea cuantumului
indemnizatiei de somaj de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres daca aceasta plafonare se refera doar la cuantumul indemnizatiei care este suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj, angajatorul putand plati din fonduri proprii diferenta de indemnizatie pana la valoarea maxima prevazuta de Codul muncii sau negociata cu partenerii sociali, dupa caz.
 
c) Conditia de a fi in incapacitate de plata a salariilor tuturor salariatilor: nu este clar cum va fi
evaluata aceasta in functie de specificul fiecarui sector: de ex. daca aceasta se raporteaza doar la
salariatii afectati de masura somajului sau la toti salariatii societatii. Nu este justificat sa nu beneficieze de suport si acei angajatori care pot plati o parte dintre salariati, a caror activitate nu a fost inca afectata.
 
d) Diminuarea incasarilor: nu este clar ce incasari sunt vizate si daca sunt vizate doar incasarile din
activitatea redusa (ex. situatia angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activitati).
e) Indemnizatia sa fie scutita de plata taxelor si contributiilor: in vederea simplificarii acestei
proceduri.
 
f) Ipoteza referitoare la incapacitatea de a plati salariile se refera la reducerea activitatii: este
necesar sa se clarifice daca rambursarea indemnizatiei se aplica si in ipoteza intreruperii temporare a activitatii (reducerea nu este intotdeauna o optiune).

Articole similare

Ad
Ad