Pregatirea profesionala in domeniul transporturilor a capatat in ultimii ani o importanta tot mai mare, scopul final fiind cresterea sigurantei rutiere. La nivel european s-au inasprit cerintele si nivelul de instruire atat pentru manageri, cat si pentru soferi. In cazul acestora din urma insa, cursurile de pregatire profesionala initiala (CPI) si cele pentru pregatirea profesionala continua (CPC) atrag, la randul lor, costuri destul de mari. Iar in majoritatea tarilor est-europene toate cheltuielile cad in seama conducatorilor auto. Chiar daca la noi sunt cele mai mici tarife din Uniune, valoarea acestora nu este deloc de ignorat, motiv pentru care reprezentantii MTI cer companiilor sa-si ajute soferii macar cu cota parte.
Romania s-a aliniat 100% la aquis-ul comunitar inainte de aderarea din 2007 si apoi la reglementarile din transportul rutier privind pregatirea profesionala, cea mai noua dintre ele fiind regulamentul european 1071 referitor la accesul la profesia de operator de transport, a aratat Sorin Sirbu, reprezentantul Directiei Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Regulamentul 1071 conditioneaza accesul la profesie de existenta "managerului de transport rutier", care pana pe 4 decembrie 2011 era cunoscut in Romania ca persoana desemnata sa conduca in mod efectiv si permanent activitatea de transport.
Transformarea "persoanei desemnate" in "manager de transport" nu s-a facut doar pe hartie, ci si prin transpunerea in reglementarea interna a intregii tematici din regulamentul european 1071 privind pregatirea profesionala. Tematica este vasta si acopera mai multe sfere de activitate, inclusiv notiuni de management in general: plan de afaceri, contabilitate etc. Transformarea nu se poate face insa peste noapte.
"Comunitatea Europeana a inclus toate prevederile legate de accesul la profesie intr-un regulament european si nu intr-o directiva, dorind ca piata concurentiala in domeniu sa fie gestionata de aceleasi reguli, pentru a ne pregati pentru liberalizarea pietei de transport rutier, lucru sustinut de Romania si de alte cateva state membre", a explicat Sirbu.
Reprezentantul Directiei Rutiere a aratat ca prima persoana importanta careia compania de transport ii incredinteaza bunurile si marfa este soferul. Activitatea acestuia este reglementata prin cele doua sisteme de pregatire profesionala: cea initiala – PPI – si cea continua – PPC.
PPI si PPC sunt date prin Directiva Europeana 2003/59 si prinse in intregime in legislatia nationala. Directiva precizeaza tematica de pregatire profesionala a conducatorului auto.
Amintim ca pregatirea profesionala initiala trebuie parcursa de toti soferii care si-au luat permis de conducere profesionist dupa 10 septembrie 2008 (pentru categoria D), respectiv 10 septembrie 2009 (pentru categoria C). Certificatul de pregatire profesionala initiala presupune efectuarea a 140 de ore pentru pregatirea accelerata si, teoretic, o pregatire mult mai ampla in acest moment al …..