Gefco a sarbatorit luna trecuta cinci ani de activitate a sucursalei din Romania si cu aceasta ocazie reprezentantii companiei au anuntat si deschiderea unei filiale in Bulgaria, care va functiona incepand din aceasta luna. In Romania, operatorul logistic a inregistrat, in primele trei trimestre ale anului, o cifra de afaceri de 22,04 milioane de euro, foarte aproape de cea realizata pe intregul 2009, de 22,08 milioane de euro, si se asteapta la afaceri cu aproximativ 30% mai mari fata de anul trecut, estimand peste 30 de milioane de euro pana la sfarsitul lui 2010.
Desi 2009 a fost un an dificil, inclusiv pentru Romania, scaderea de anul trecut fata de 2008 a fost de doar 2,8%, ceea ce, in contextul crizei, este un „rezultat rezonabil“, dupa parerea lui Cristophe De Korver, noul managing director Gefco Romania. „Chiar daca a fost lovita de criza, Gefco a profitat de faptul ca in Romania au continuat sa se desfasoare multe activitati, exporturi“.
Pe parcursul crizei, sucursala din tara noastra si-a pastrat toti cei 70 de angajati, Cristophe De Korver declarand ca formarea profesionala a personalului este minutioasa, iar Gefco doreste sa aiba echipa intacta si pregatita pentru revenirea pietei. In cei cinci ani care au trecut de la intrarea pe piata din Romania, Gefco a reusit sa intre in top cinci operatori logistici din tara noastra. „In 2010, ne-am concentrat foarte mult pe gasirea de solutii complexe, care vizeaza transportul feroviar, rutier, aerian si maritim. Lucram deja cu parteneri pentru locatii intermodale“, a spus De Korver.
Romania, „nasul“ Bulgariei
Potrivit lui Christian Zbylut, CEO Gefco pentru Europa de Est, Rusia si Asia Centrala, prin deschiderea filialei din tara vecina, prezenta companiei in Europa Centrala si de Est va fi aproape completa. Gefco este deja prezenta de aproape 10 ani in Turcia si a patruns pe piata din Romania in 2005. „Exista o veriga lipsa intre cele doua state, Bulgaria, care, chiar daca nu are acelasi potential rutier ca Romania, este o legatura importanta intre aceasta parte a Europei si Asia centrala, via Turcia“, a mai spus Zbylut, adaugand ca, in anii care vor urma, Bulgaria va cunoaste o dinamica economica interesanta. Operatorul se gandeste insa si la posibilitatea de a mai deschide cateva subsidiare in tarile mai mici din regiune, ca Moldova, precum si alte cateva state din Balcani. „Ne gandim la Croatia, unde avem in plan sa realizam o filiala la sfarsitul anului viitor, datorita accesului la Uniunea Europeana. De asemenea, ne gandim si la Serbia“, a mai declarat acesta, adaugand ca subsidiara matura din Romania are structura necesara sustinerii si contributiei la dezvoltarea celei nou infiintate din Bulgaria. „Romania ar putea fi considerata un fel de nas al Bulgariei. Sunt sigur ca in urmatorii ani vom vedea ca legaturile dintre Romania si Bulgaria vor fi mult mai stranse“, a mai spus Zbylut. Principala grija a companiei pentru noua sucursala este pastrarea standardelor internationale ale serviciilor Gefco. „Clientii nu ar trebui sa simta nicio diferenta intre Gefco Bulgaria si filiala Gefco din alta tara“, a adaugat reprezentantul companiei.
Gefco vrea sa cumpere companii in Est
Desi estul Europei este inca punctul principal pe care compania se concentreaza, si alte zone urca rapid in lista de prioritati a Gefco: America de Sud (Brazilia, Argentina, Chile), dar si Rusia, Asia Centrala si Orientul Mijlociu, zone cheie, datorita potentialului de crestere foarte mare pe care il prezinta. „Pe de o parte, ne concentram pe cresterea organica, dar, totodata, in acest moment privim si spre cresterea externa, adica achizitii“, a declarat Zbylut, adaugand ca Gefco isi intoarce astfel atentia catre companii care ar putea completa portofoliul de activitati sau acoperirea geografica. „Gefco este pregatita acum sa cumpere companii, am inceput deja procesul de selectionare in acest sens“, a mai spus Zbylut, iar seful filialei din tara noastra a adaugat ca „Romania este una dintre pietele pe care vom cauta oportunitati de crestere externa. Suntem interesati de achizitionarea de companii.“
Cererea va creste, dar nu va mai fi oferta
Potrivit lui Christian Zbylut, cererea pe piata din Romania si din regiune va creste in urmatorii trei ani, ca urmare a usoarei relansari a productiei, deja vizibile in piata. „Aceasta regiune, inclusiv Romania, isi va intari rolul de cluster industrial pentru Europa, ceea ce va duce si la cresteri pe piata de logistica, cu aproximativ 10% pe an“, a spus reprezentantul Gefco pentru Europa de Est, Rusia si Asia Centrala, care a adaugat si ca, totusi, multi furnizori de logistica si companii de transport au fost puternic afectati de criza, iar unii au dat faliment. Astfel, ceea ce exista deja, dar se va resimti mai acut in urmatorii ani, este un dezechilibru intre cererea de servicii logistice si oferta disponibila pe piata, care va duce in cele din urma la cresterea preturilor. Iar un punct de echilibru va fi atins din nou abia in cativa ani, pentru ca jucatorii din segmentul de logistica vor trebui sa gaseasca fonduri necesare investitiilor in camioane noi, in extinderea suprafetelor de depozitare s.a., in conditiile in care banii nu sunt prea usor de gasit in prezent.
„Chiar daca perspectiva pe termen mediu este pozitiva, in urmatorii doi ani, capacitatea logistica va reprezenta o problema in aceasta parte a Europei. Si nu numai Romania se va confrunta cu aceasta, in Rusia este chiar mai rau de atat, pentru ca piata logistica a scazut cu mai mult de 50% intr-un an“, a mai spus Zbylut.
Iar tara noastra isi va reveni mai greu dupa lovitura crizei pentru ca toti jucatorii de pe piata logistica sunt mult mai precauti. „Gefco a intrat pe aceasta piata chiar cand boom-ul economic se lansa si nu a fost nevoie sa investim prea mult, dat fiind faptul ca existau atatia parteneri posibili, capacitate de transport, multe proiecte de construire de depozite, dar criza a venit atat de puternic si de repede, incat astazi, foarte multe companii de logistica incearca sa isi revina, dar nu toate vor reusi“, a spus seful filialei Gefco Romania. Acesta crede ca productia europeana nu se mai poate muta si mai mult inspre est, astfel ca prezenta operatorilor logistici si a transportatorilor din regiunea apuseana va ramane absolut necesara pentru exportul produselor in restul lumii, in special in Europa. „Sunt inca multe companii care nu au venit in Romania, si care se gandesc sa patrunda pe aceasta piata, astfel ca este loc de mai multe servicii in viitor care lipsesc momentan si care pot fi intalnite in vest“, a mai spus De Korver, in opinia caruia Romania are un mare avantaj fata de alte tari din zona, datorita populatiei numeroase, ceea ce o face atractiva ca piata in sine pentru companiile din afara, in timp ce in statele mici este necesara o orientare catre exporturi.
„Romania este un pic similara Poloniei, este o piata mare, si, chiar daca exista un interes industrial asupra regiunii, companiile stiu ca, daca vor intra aici, vor avea deja o piata locala stabila. Singura problema ramane cresterea puterii de cumparare a tarii, ceea ce va lua ceva timp, iar in acest sens criza nu ajuta deloc“, a mai declarat directorul Gefco Romania. Pentru anul viitor, acesta nu se asteapta la o crestere foarte mare a afacerii din Romania, estimata la 10-15%.
Infrastructura este scumpa, dar trebuie facuta
O alta problema indicata de De Korver este infrastructura insuficient dezvoltata. Acesta crede ca Guvernul trebuie sa accepte si dezvoltarea privata a autostrazilor, dand ca exemplu Franta, unde aproximativ jumatate din autostrazile existente sunt private. „De asemenea, este important si ca portul Constanta sa ajunga la acelasi nivel cu cel al competitorilor sai directi, in special Koper“, a adaugat seful Gefco din tara noastra. In Romania, strategia Gefco se refera la o relatie foarte stransa cu tarile vecine si solutii complete pentru clienti, indiferent de gradul de complexitate a acestora. „Chiar daca solutiile noastre sunt complicate, clientul nu trebuie sa vada asta. Daca exista o problema undeva, ei pot vorbi cu noi in limba romana, iar noi putem rezolva lucrurile pentru ei“, a mai declarat De Korver. Potrivit acestuia, compania trebuie sa se orienteze mai degraba catre Turcia, Rusia, Ucraina, acolo unde exista potential de crestere majora, decat spre Europa de Vest. „Astfel ca trebuie sa gasim parteneri buni sa mergem spre aceste tari. Pentru Rusia, de exemplu, exista optiunea de a gasi parteneri din Romania, Moldova, Ucraina sau Rusia, dar nu ofera toti servicii la acelasi nivel, asa ca trebuie sa ii cautam pe cei potriviti“, a mai spus De Korver.
Noul director al diviziei Gefco din Romania este de parere ca nu exista necesitatea investitiei intr-o flota in tara noastra, oferta de transport fiind destul de mare. „Daca intri pe o piata complet distrusa, atunci trebuie sa investesti in camioane proprii, dar daca ai o piata ca cea din Romania, unde sunt foarte multe oferte, atunci iei parteneri“, a declarat De Korver, adaugand insa ca transportatorii subcontractati trebuie sa respecte standardele internationale ale Gefco, motiv pentru care si camioanele acestora trebuie inclusiv sa poarte culorile companiei. In schimb, Gefco le garanteaza subcontractorilor sai o planificare a transporturilor, in asa fel incat acestia sa nu parcurga kilometri „pe gol“. „Colaboram in general cu transportatori de marime medie, pentru ca ei sunt interesati sa devina din ce in ce mai buni si sa se dezvolte“, a mai declarat De Korver.
Trei solutii pentru Ford
Pentru Romania, directorul Gefco este de parere ca, din punct de vedere al eficientei costurilor, distributia in tara trebuie realizata din doua centre. „Daca este realizata dintr-un singur punct, se parcurg prea multi kilometri si costa prea mult. Iar dintre competitorii nostri pentru distributie, noi suntem singurii care propunem aceasta solutie cu doua centre“, a explicat De Korver, mentionand si ca, pentru obtinerea contractului Ford, compania propune trei solutii diferite, utilizate deja in trei state, pentru tot atatia producatori de vehicule, si adaptate pentru specificul Romaniei. O tendinta noua in randul producatorilor este acceptarea transporturilor combinate, din dorinta de economisire si de reducere a emisiilor de CO2.
„Insa Ford nu a luat inca nicio decizie ferma referitoare la partenerii logistici, deci noi continuam sa discutam cu ei si incercam sa gasim o solutie potrivita“, a mai spus reprezentantul Gefco. Potrivit acestuia, urmatoarele investitii ale companiei vor avea ca tinta Constanta, unde Gefco are in vedere realizarea unei locatii proprii, fiind vorba despre un punct de tranzit strategic, iar un exemplu in acest sens este Koper, unde Gefco are o activitate foarte puternica. De asemenea, operatorul mai vizeaza pentru investitii si nordul tarii, pentru optimizarea distributiei, insa toate acestea depind de evolutia pietei.
Transportul feroviar, o optiune viabila pentru estul Europei
Reprezentantii Gefco sunt de parere ca transportul feroviar se va dezvolta simtitor in anii care urmeaza in Europa de Est, atat datorita distantelor dintre punctele logistice, cat si a responsabilizarii in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2. Compania a pornit in acest an o ruta de transport feroviar de containere din Franta pana la Kaluga, in Rusia, pentru PSA Peugeot Citroën. „Transportul feroviar este clar o optiune viabila in Europa de Est“, a spus Zbylut. Tot in acest an, compania a mai lansat si o strategie pentru Marea Neagra, prin care isi propune sa dobandeasca o prezenta puternica in porturile din acest bazin.
„The Black Sea Strategy“ a fost gandita ca modalitate de eficientizare a transporturilor cu destinatia Europa de Est care, in prezent, intra pe continent prin vest, prin porturi ca Rotterdam sau Hamburg, dupa care vin pe uscat catre centru si est. „Aceasta situatie nu are niciun sens pentru marfurile care vin dinspre Asia si Orientul Mijlociu. O strategie buna este sa fii prezent cat mai aproape de locul in care sunt trimise bunurile. Din acest motiv, intentionam sa ne intensificam prezenta din porturile Marii Negre, in Constanta, dar si in Turcia, Ucraina, Rusia, ceea ce este corect nu numai din punct de vedere economic, ci si logic“, a precizat Christian Zbylut, explicand totodata ca zona de est are un potential enorm datorita Rusiei, a carei industrie proprie nu poate acoperi nevoile unei piete de 130 de milioane de oameni.
„Si astfel Rusia are nevoie sa importe din tarile vecine. Acesta este motivul pentru care sunt necesare legaturi intre statele estice si Rusia si Asia Centrala“, a adaugat acesta. Obiectivul Gefco pentru regiune este mentinerea, in urmatorii 10 ani, a unei cresteri anuale cu minimum 20%. In acelasi timp, compania are si planuri de investitii pentru partea estica a continentului, urmand ca, pana in 2013, 100 de milioane de euro sa fie cheltuiti in acest scop.