Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creștere de 30% a tuturor activităților. Digitalizarea și serviciile financiare sunt avantajele competitive.

2021 a fost pentru Cefin Trucks un an foarte bun, în care cifra de afaceri a depășit 87 de milioane de euro – și a avut și o creștere eficientăși în care toate diviziile au progresat mult față de 2020, în medie cu 30%. Concret, compania a vândut 750 de camioane Ford Trucks noi, față de 553 în 2020, și 560 de camioane rulate, față de 450 în 2021, și a ajuns la încasări de 10 milioane de euro din service, față de 8 milioane în anul anterior. În opinia CEO-ului Stefano Albarosa, Cefin ar putea vinde 1.000 de camioane noi, dar este limitat de disponibilitatea scăzută a acestora, astfel că în 2022 se va concentra mai ales asupra creșterii vânzărilor de camioane rulate, datorită unui departament propriu care se ocupă de achiziții, creșterii încasărilor din service, datorită rețelei care va continua să se extindă, și asupra intrării pe piața serviciilor financiare, în calitate de broker.

Performanța din 2021 nu a fost remarcabilă numai prin comparație cu anii anteriori – cifra de afaceri a fost de patru ori mai mare decât în 2017 – ci și de la un trimestru la altul. Totuși, în 2022 vânzările de camioane noi nu vor fi, în condițiile actuale, mai mari decât în 2021, din cauza disponibilității scăzute. Astfel că Cefin se va concentra asupra modelelor specializate, vehiculelor uzate și service-ului. În același timp, se pregătește totuși și pentru noi oportunități în cazul în care producția se va debloca în a doua jumătate a anului.

Criza de camioane s-ar putea termina în al treilea trimestru

Creșterea cererii de camioane și criza de componente nu sunt deloc speculative, ci sunt reale, declară Stefano Albarosa, fondurile PNRR fiind generatoarele acestei oportunități. Tuturor producătorilor le lipsesc aceleași componente, deci și criza logistică este reală. „Dar din experiență am văzut că orice criză – a șoferilor, a motorinei, a pieselor ș.a. – se rezolvă în 6-9 luni, deci cred că din trimestrul al treilea vor fi camioane disponibile.“

În absența acestei crize de componente, cei opt producători majori de camioane din Europa ar putea livra mai mult, deoarece au fost ani în care capacitatea lor a fost cu 20-25% mai mare decât ce au fabricat în 2021.

În ceea ce privește alternativele, camioanele produse în China sigur nu sunt o opțiune, în opinia CEO-ului Cefin, deoarece logistica este dificilă, iar costurile de transport, riscurile și întârzierile sunt foarte mari. Taxele pentru importul din Asia se pot modifica, așa cum s-a întâmplat în SUA, costul transportului în containere poate crește mult, cum am văzut în 2021, și în cazul unui produs care are o marjă de profit atât de mică – deoarece industria camioanelor este una matură – nu merită să te expui unor riscuri care nu depind nici de furnizor, nici de client. În plus, nivelurile de producție din China sunt absolut uriașe, companiile mari ajung la milioane de camioane fabricate, iar cererea de pe piața europeană ar fi atât de mică procentual încât nu ar fi ele interesate să vină aici, unde și reglementările sunt diferite, ci preferă Thailanda, Japonia sau Coreea de Sud.

Pentru camioanele electrice însă, unde tehnologia este mai simplă și este standard, China ar fi o soluție, dar, chiar și așa, Stefano Albarosa crede că, atâta vreme cât piețele asiatice nu sunt saturate și chinezii pot vinde acolo, nu vor fi interesați să vină în Europa. Și, deși acum propulsia electrică este mult mai dezvoltată în China, Europa a fost mereu în prima linie în ceea ce privește tehnologia și va recupera diferența, existând deja mai mulți producători de mașini electrice decât acum câțiva ani.

Camioanele s-au scumpit cu cel puțin 20% și tendința continuă

2021 a adus, așa cum constată Stefano Albarosa, cea mai mare creștere de prețuri de când lucrează acesta pe piața camioanelor, de peste 20% față de anul anterior, „și singurul lucru care ne face să nu disperăm este că vorbim de o creștere globală, toți producătorii se confruntă cu această situație, dovadă că nu și-a crescut niciunul semnificativ cota de piață prin oferirea unui preț mai bun. Inflația reală este de 8-10%, materiile prime, care reprezintă 60% din costul unui camion, s-au scumpit foarte mult, salariile muncitorilor au crescut și ele, deși în mai mică măsură, deci creșterea de 20%, deși foarte mare – o basculantă a ajuns de la 95.000-100.000 de euro la 120.000 de euro – nu este speculativă. Și nici nu se va reveni la prețurile vechi, dimpotrivă, trebuie înglobate și scumpirile energiei, începând din octombrie 2021, câtă vreme producătorii de camioane sunt foarte mari consumatori.“

Trebuie să amintim totuși că această creștere a venit după valul de scăderi din ultimul trimestru al lui 2020 și primul trimestru din 2021, când din cauza pandemiei prețurile au atins cel mai jos nivel din 2007 încoace, de până la 70.000 de euro pentru un autotractor „dacă negociai bine“.

CEO-ul Cefin crede că până la urmă beneficiarul transportului va plăti diferența – de fapt, jumătate o plătește oricum prin inflație.

Dobânzile bancare în schimb au fost mici în 2021, iar Stefano Albarosa este de părere că vor mai crește puțin, din cauza inflației, dar că vor rămâne tot la un nivel scăzut, perioadele cu inflație mare fiind cele în care e bine să faci schimbări de strategie – cum ar fi trecerea de la închiriere la achiziție, deoarece inflația scade valoarea datoriei.

Pentru vehicule rulate încă este loc de creștere

Cefin estimează să vândă în 2022 peste 700 de camioane rulate, față de 560 în 2021, fiind în continuare foarte activ în a răscumpăra astfel de vehicule de pe piață. Achizițiile se fac mai ales din România, deoarece camioanele din Europa, din cauza disponibilității reduse de vehicule noi și rulate, sunt mai scumpe: unul de doi ani adus din Olanda costă cât unul nou din România, iar unul cu 100.000 km poate ajunge la 90.000 de euro dacă este o marcă premium.

Service-ul culege roadele extinderii din 2021

Rețeaua de service-uri proprii număra în 2020 patru centre (în București, Brașov, Deva și Arad) și a crescut în ultimul trimestru din 2021 cu încă patru (în Focșani, Galați, Ploiești și Pitești), iar în 2022 se vor adăuga alte două, dintre care unul la Constanța și unul într-o locație ce urmează să fie decisă în curând.

Încasările mai mari din 2021 nu s-au datorat extinderii rețelei, deoarece aceasta a avut loc spre final de an, ci creșterii volumului de muncă de la vechile locații.

Cefin a reintrat pe piața serviciilor de finanțare

Un alt motiv pentru care 2021 a fost un an foarte important pentru Cefin este acela că a reînceput activitatea de finanțare a vehiculelor, oferind posibilitatea de plată în rate a celor rulate și dezvoltând un portofoliu de mașini pentru închiriere, care numără în prezent 45 de unități, fiind deocamdată în fază de test.

Compania a încheiat acorduri extinse cu toate firmele de leasing auto din România, „deoarece finanțarea vânzărilor are un potențial foarte mare și vrem să repornim această activitate“. De aceea s-a investit mult în 2021 în tehnologia necesară gestionării întregului proces de aprobare a dosarului de leasing, „astfel încât să devenim în 2022 un broker de finanțare foarte eficient și, în loc să caute clienții pe cont propriu o soluție de finanțare, să facem noi asta și să găsim pentru fiecare dintre ei combinația cea mai bună, în funcție de caracteristicile sale. Integrarea de servicii, prin valoarea adăugată pe care o aduce, face vânzarea de vehicule mult mai eficientă și are un mare potențial, fiind, de altfel, strategia pe care ne-am clădit creșterea din ultimii patru ani. Vrem ca în centrul atenției să fie clientul, cu toate nevoile sale, și de aceea avem nevoie de digitalizare, astfel încât procesele să fie mai transparente și mai eficiente pentru angajați, bănci, furnizori și clienți, pentru toți cei care interacționează cu sistemele noastre, și să descoperim mai ușor problemele. Toți vom avea de câștigat din folosirea digitalizării și vom fi mai eficienți. Investim mult în digitalizare și în after-sales, pentru a crește gradul de integrare și eficiența în întreținerea flotelor. Dacă ești primul care înțelege ce vrea clientul și poți livra camioanele cât mai repede ai de câștigat în fața competiției, mai ales acum, în 2022, care este primul an, din 1992, de când lucrez în această industrie, când principala problemă este disponibilitatea vehiculelor. În alți ani producătorii ne cereau să vindem mai mult, dar acum noi ne dorim mai multe mașini.“

Sistemul informatic face ca punctul de plecare în ofertare să fie același, dar vor exista în continuare pachete personalizate, explică Stefano Albarosa, deoarece fiecare client are specificul său. Și se va ține cont de numărul de unități comandate, de gradul de echipare și de cât de complexe sunt serviciile ce însoțesc mașinile.

În continuare optimist într-un mediu în schimbare

Stefano Albarosa continuă să declare, așa cum a mai făcut-o și cu alte ocazii, că fiecare schimbare este o oportunitate pentru cei care se adaptează noilor condiții de piață. Când totul este incert poți face diferența, „de aceea ne străduim să rămânem tari pe picioare și să aducem în continuare valoare adăugată, ceea ce ne va garanta profitul“.

Și în timpul crizei economice anterioare au fost multe firme care au prosperat, amintește CEO-ul Cefin, în special cele care făceau distribuție de piese de schimb, deoarece domeniul s-a liberalizat. „În schimb pe piețele cu dezvoltare previzibilă nu sunt oportunități și e dificil să lucrezi și să prosperi.“

În 3-4 ani poate apărea un camion electric eficient

În ceea ce privește viitorul transportului și al sistemelor de propulsie, în opinia lui Stefano Albarosa, avantajele aduse de motoarele electrice nu constau numai din consumul mai mic de energie, astfel încât ele să nu mai fie o soluție dacă aceasta se scumpește. Beneficiile sunt numărul mult mai mic de componente față de un motor termic, deci faptul că nu au nevoie de întreținere perioade mari de timp, și faptul că, dacă în 7-9 ani camioanele vor fi nu numai electrice, ci și automate, se va ajunge la 300.000 km/an, deci eficiența transportului va fi mult mai mare, iar șoferul va conduce 1-2 ore pe zi și în rest va fi operator și va participa la încărcare/descărcare.

În plus, în cazul motoarelor electrice îmbunătățirea performanțelor se va putea face din soft, deci în mare parte online. Iar evoluția tehnologică la care asistăm deja va face ca, în cazul camioanelor, să se dezvolte mai rapid baterii mai ușoare, mai puternice și mai simplu de încărcat, astfel că în 3-4 ani am putea avea un camion complet electric eficient.

Cât despre electrificarea în cazul Ford Trucks, Cefin speră să aducă în România prima gunoieră cu această propulsie în trimestrul al doilea din 2022.

Dar și pentru mașini electrice va fi nevoie de piese de schimb și de reparații, deoarece numai 30-40% dintre lucrările la camioanele diesel vizează motorul, „și de aceea centrele noastre se transformă tot mai mult în centre de servicii. În prezent toate sunt autorizate pentru două mărci de camioane, dar vrem să le autorizăm pentru 4-5 mărci.“

Articole similare