Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creșterea pieței de camioane grele s-a mai temperat la final de 2023

În 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor DRPCI, 8.445 de autovehicule comerciale de peste 16 t, față de 7.307 în 2022, adică s-a înregistrat o creștere de 15,5%, sub cea de circa 20% pe care a avut-o piața în fiecare dintre cele trei trimestre anterioare. Și înmatriculările de semiremorci s-au domolit de la un trimestru la altul în 2023, comparativ cu anul anterior, astfel că după o creștere de 13% în primul au ajuns să scadă cu 3,8% după șase luni, cu 2% după 9 luni și cu 8% pe întregul an, adică de la 5.118 la 4.738 de unități.

Dintre cele 8.445 de autovehicule comerciale de peste 16 t, 8.097 sunt autotractoare, față de 6.945 în 2022. Lider de piață continuă să fie Mercedes-Benz, cu 2.089, față de 1.700 în 2022, la mare distanță de Volvo Trucks (1.420 în 2023 și 1.246 în 2022), DAF (1.186/1.049) și MAN (1.080/1.048). Sub 1.000 de unități au vândut Scania (782 de camioane în 2023 și 479 în 2022), Iveco (536/402), Renault Trucks (507/515; de altfel, RT și Ford Trucks au singurele scăderi față de anul anterior dintre producătorii europeni importanți), Ford Trucks (420/489), ATP Trucks (74/15), Astra (2) și Tatra (1, la fel ca în 2022).

Din categoria camioanelor de peste 16 t s-au înmatriculat și 348 de șasiuri noi, față de 362 în 2022. Lider de piață este Ford Trucks, cu 141 de unități (134 de gunoiere, 5 vehicule de curățat străzi/canale, 1 vehicul de recuperare și 1 pentru alte activități), față de 177 în 2022, și alături de el pe podium mai sunt Iveco, 71 (69 de gunoiere și 2 vidanje), față de 28, și Mercedes-Benz, cu 25 (11 pompe, 9 vehicule pentru alte activități, 3 vehicule pentru forare, 1 gunoieră și 1 vehicul de curățat străzi/canale), față de 34. Clasamentul continuă cu Liebherr (23 de macarale mobile și 1 macara SG99, față de 12 în 2022), MAN, cu 22 (8 pentru alte activități, 4 gunoiere, 3 vidanje, 3 pentru pompieri, 2 pompe și 2 macarale mobile), față de 27, Renault Trucks, cu 22 (10 vidanje, 4 gunoiere, 3 pentru curățat străzi/canale, 2 macarale mobile, 2 pentru alte activități și 1 vehicul pentru pompieri), față de 57, DAF, cu 15 (6 vehicule de curățat străzi/canale, 5 vidanje, 2 gunoiere și 2 pentru alte activități), față de 7, Volvo Trucks, cu 7 (3 pompe, 2 vehicule pentru curățat străzi/canale, 1 vidanjă și 1 pentru încărcături excepționale), față de 3, Faun (6 gunoiere), Scania (3 vehicule pentru curățat străzi/canale, 1 macara mobilă și 1 vehicul pentru recuperare), Sany (2 macarale mobile), Astra (1 pompă), XCMG (1 macara mobilă) și Zoomlion CIFA Europe (1 macara mobilă).

Piața de vehicule de 6-16 aproape s-a dublat față de 2022

Din categoria autovehiculelor comerciale noi de 6-16 t s-au înmatriculat anul trecut 691 de unități noi, față de 349 în 2022.

Dintre acestea, 546 sunt autotractoare – în 2022 au fost 209. Lider detașat de piață, cu o cotă de peste 60%, este Iveco, 336 de unități (159 cu temperatură controlată, 64 de prelate, 40 de basculante, 27 cu obloane rabatabile, 24 de furgoane, 7 cu cârlig ridicător, 7 pentru transport de vehicule, 4 izoterme, 3 pentru transport de butelii și 1 pentru caroserii amovibile), față de 116 în 2022. Îl urmează Isuzu, cu 84 (47 de furgoane, 34 cu temperatură controlată, 2 stropitoare și 1 cisternă), față de 21, Mitsubishi (35 cu temperatură controlată și 1 prelată), față de 1, Mercedes-Benz, cu 35 (24 de prelate, 6 basculante, 3 furgoane, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 8, Renault Trucks, cu 30 (14 furgoane, 9 pentru transport de vehicule, 4 prelate și 3 basculante), față de 21, MAN, cu 12 (5 furgoane, 4 prelate, 1 basculantă, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 29, DAF, cu 10 (6 pentru transport de butelii, 1 prelată, 1 furgon, 1 basculantă și 1 autoșasiu BX), față de 12, și Volvo Trucks (2 pentru transport de geamuri și 1 prelată).

Din această categorie de greutate s-au înmatriculat și 145 de șasiuri noi, față de 140 în 2022. Lider de piață este Mercedes-Benz, cu 58 de unități (53 pentru alte activități, 3 pentru transport de echipamente multiple, 1 gunoieră și 1 vehicul pentru curățat străzi/canale), față de 61 în 2022, urmat pe podium de Isuzu, cu 28 gunoiere și 1 pentru curățat străzi/canale, față de 7, și de Iveco, 26 (17 gunoiere, 5 vidanje, 2 pentru alte activități, 1 vehicul de recuperare și 1 autorulotă), față de 19. Renault Trucks a vândut 12 șasiuri noi de 6-16 t (7 gunoiere, 4 pentru pompieri și 1 pentru curățare străzi/canale), față de 21, DAF 6 (4 vehicule de curățat străzi/canale, 1 gunoieră și 1 pentru alte activități), față de 17, Kirchhoff 6 vehicule de curățat străzi/canale, față de 1 în 2022, Otokar 3 gunoiere, Mitsubishi 2 gunoiere, Farid 1 gunoieră, MAN 1 vehicul de curățat străzi/canale și Volvo 1 vehicul apicol

Piața de 3,5-6 t a crescut cu 25%

Din categoria autovehiculelor noi de 3,5-6 t s-au înmatriculat 164 de unități, față de 132 în 2022.

115 sunt autoutilitare (în 2022 au fost 56), categorie unde lider de piață este Iveco, 63 de unități (35 cu temperatură controlată, 15 prelate, 7 cu cârlig ridicător, 3 pentru transport de vehicule, 2 basculante și 1 cu obloane rabatabile), față de 16 în 2022. Îl urmează Mercedes-Benz, cu 18 (7 furgoane, 4 basculante, 4 pentru transport de vehicule, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 cu obloane rabatabile), față de 17, Renault, cu 11 (8 basculante, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 15, Fiat (6 prelate și 1 furgon), Volkswagen, cu 6 (3 furgoane, 1 prelată, 1 pentru transport de vehicule și 1 suprastructură deschisă), Ford, cu 5 (3 furgoane, 1 basculantă și 1 prelată), MAN (2 basculante și 1 furgon), Foton (1 furgon) și Multicar (1 rulotă).

La acestea se adaugă 49 de șasiuri de 3,5-6 t, în scădere față de cele 76 din 2022. Lider de piață este de data aceasta Iveco – liderul din 2022, Ford, cu 46 de unități, nu a vândut niciuna în 2023 – având 19 platforme de lucru la înălțime și 1 autorulotă, față de 2 șasiuri în 2022. Producătorul italian este urmat de Mercedes-Benz, cu 17 (12 blindate, 4 ambulanțe și 1 autorulotă), față de 19, Mitsubishi (4 vehicule pentru curățat străzi/canale, față de 2 șasiuri în 2022), Renault (4 pentru alte activități, față de 10 șasiuri în 2022), Euro Mobil (2 autorulote), Adria (1 autorulotă) și Hymer (1 vehicul de curățat străzi/canale).

Creșterea cea mai mică, de 8%, a avut-o segmentul cel mai ușor

În sfârșit, din categoria autovehiculelor comerciale noi cu masa totală maxim autorizată de până la 3,5 t s-au înmatriculat anul trecut 15.290 de unități, față de 14.152 în 2022, dintre care 14.714, respectiv 13.728 sunt autoutilitare.

Liderul de piață la categoria autoutilitarelor s-a schimbat, Renault, cu 4.177 de unități în 2023 și 3.200 în 2022, devansând cu mult Ford, cu 3.206, respectiv 3.214. Peste 1.000 de unități au mai vândut Iveco (1.557 în 2023 și 1.831 în 2022), Mercedes-Benz (1.117/1.171) și Volkswagen (1.044/829). Mai mult de 100 sunt în dreptul Fiat (971/761), Toyota (868/658), Peugeot (605/572), Citroën (307/448), Opel (246/310), Dacia (174/231), Isuzu (133/102) și Ssangyong (101/28). Mai mult de 10 unități au vândut Suzuki (96), MAN (37), Piaggio (18) și DFSK și Jeep (câte 10). Pe această piață mai sunt prezenți Ram (7 utilitare de până la 3,5 t), Cenntro și Dodge (câte 5), GMC, Ineos, Maxus și STX (câte 3), Cadillac, Nissan și Sommer (câte 2) și Carroceria Ameline și Jac (câte 1).

Din această categorie de greutate s-au înmatriculat 576 de șasiuri noi, față de 424 în 2022. Lider de piață este, ca și la autoutilitare, Renault (190 de unități în 2023 și 60 în 2022), urmat de Ford, liderul din 2022, cu 75/72, și Iveco (46/36). Mai mult de 10 unități au mai vândut Veicoli Blindati Nom (30 în 2023 și 14 în 2022), XGO (26/8), Volkswagen (20/30), Mercedes-Benz (18/51), Capron și Dethleffs (câte 14), Benimar, Oil & Steel și Roller Team (câte 12), Socage (10). Clasamentul se încheie cu Piaggio (8), GSR și Hymer (câte 7), Citroën, Giottiline și Peugeot (câte 6), Movex (5), Laika, McLouis și Toyota (câte 4), Challenger și Nobel Art (3), Ahorn, Autostar, Burstner, Carthago, Fiat, Globe-Traveller, Knaus, MAN, Rimor și Weinsberg (câte 2) și Adria, API CZ, CO.ME.T, Elnagh, Etrusco, Font Vendome, Forster, Isuzu, Nissan, Opel, Palfinger, Possl, Rapido și Sun Living (câte 1).

În 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 24.119 autovehicule comerciale noi și 36.138 rulate din toate cele patru categorii de greutate, și 94.281 au fost reînmatriculate, față de 20.312, 42.632, respectiv 92.758 în 2022. Iar conform calculelor noastre, care le includ în categoria autovehiculelor noi și pe cele care în statisticile DRPCI apar ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult trei luni înainte de data primei înmatriculări în România, este vorba de 24.736 de autovehicule noi în 2023 și 22.028 în 2022.

13 autoutilitare electrice de peste 16 t, 1 de 6-16, 6 de 3,5-6 t și 447 de 3,5 t

În 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România 8 camioane electrice Mercedes-Benz de peste 16 t și 5 Volvo Trucks, dar și 1 Scania nou și 1 Iveco nou de peste 16 t pe CNG, 1 Foton electric de 6 t, 6 Fiat electric de 4,25 t și numeroase autovehicule de până la 3,5 t cu propulsie alternativă.

În total sunt 447 de utilitare electrice de până la 3,5 t, dintre care Ford a vândut 129, Renault 71, Mercedes-Benz 56, Peugeot 50, Volkswagen 48, Toyota 34, Citroën 23, Fiat 12, DFSK 10, Cenntro 5 și Nissan și Maxus câte 3.

La acestea se adaugă 26 Ford de 3,5 t hibrid, 2 Toyota de 3,5 t hibrid, 1 Ram de 3,5 t hibrid, 12 Piaggio de 3,5 t pe benzină+GPL, 1 UP de 3,5 t pe benzină+GPL și 1 Iveco CNG de 3,5 t.

Piața de semiremorci a scăzut cu 8%

În 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 4.325 de semiremorci noi și 5.815 rulate, iar 11.233 au fost reînmatriculate, față de 4.550, 6.292, respectiv 12.938 în 2022. Iar conform calculelor noastre este vorba de 4.738 de semiremorci noi în 2023 și de 5.118 în 2022.

Schmitz a vândut 1.789 de semiremorci noi (971 de prelate, 404 basculante, 339 cu temperatură controlată, 28 de furgoane, 23 pentru transport de containere, 18 izoterme, 3 cu obloane rabatabile și 3 DA99 pentru transport de butelii), față de 1.563 în 2022, și este urmat de Krone, cu 1.078 (849 de prelate, 127 pentru transport de containere, 57 cu temperatură controlată, 30 de furgoane și 15 cu obloane rabatabile), față de 1.155, și de Schwarzmüller, cu 337 (244 de prelate, 73 de basculante, 8 platforme, 6 cu obloane rabatabile, 3 pentru transport de lemn, 2 pentru transport de butelii și 1 cisternă), față de 265 în 2022.

Peste 100 de unități au mai vândut Wielton, 243 (162 de basculante, 56 cu suprastructură deschisă, 10 prelate, 10 furgoane și 5 pentru transport de containere), față de 397, Mega (188 de basculante, față de 339 de semiremorci în 2022), Meiller (167/146 de basculante), Berger (132 de prelate în 2023 și 54 de semiremorci de diverse categorii în 2022) și Kässbohrer, 121 (37 DA99 pentru materiale lungi, 37 cisterne – din care 29 ADR – 18 platforme, 11 basculante, 9 prelate, 5 pentru transport de containere, 3 SK pentru încărcături excepționale și 1 pentru transport de vehicule), față de 161.

Clasamentul continuă cu Kögel, 98 (82 de prelate, 8 cu obloane rabatabile, 5 pentru transport de containere, 2 basculante și 1 cisternă), față de 313 în 2022, Stas (47 basculante și 18 DA99, față de 40 de semiremorci în 2022), D-TEC (41 pentru transport de containere, față de 53), Max Trailer 40 (35 cu podea coborâtă, 4 platforme și 1 SK, față de 29), Magyar (38 de cisterne ADR, față de 53), OMEPS (32 de cisterne, față de 17), Zaslaw (19 basculante și 13 pentru transport de lemn, față de 49), Bodex (29 de basculante și 2 DA99, față de 45), Spitzer (22 de cisterne și 1 DA99, față de 35), Fliegl 19 (13 pentru transport de containere, 2 prelate, 2 platforme, 1 basculantă și 1 pentru transport de vehicule), Santi (12 cu temperatură controlată, 3 cisterne și 2 izoterme), Kempf (16 basculante), Ardor (15 cisterne), Meusburger (15 platforme), Pezzaioli (15 pentru transport de animale), Lider Lowbed (9 pentru încărcături excepționale și 5 cu podea coborâtă), Faymonville (7 DA99, 2 cu podea coborâtă, 2 platforme și 1 SK), Sommer (12 pentru transport de animale) și Sor Iberica (10 cu temperatură controlată).

Mai puțin de 10 unități au vândut Benalu (6 basculante și 3 prelate), Asam (6 cisterne ADR și 1 pentru transport de vehicule), BC-LDS și Gofa (câte 6 cisterne ADR), Goldhofer (6 SK), Langendorf (3 pentru transport de geamuri și 3 SK), Kalepar (5 pentru transport de vehicule), Knapen (5 furgoane), Kraker (5 DA99), Seka (5 cisterne), Web Trailer (5 cu obloane rabatabile), TMT (2 cu prelată și 2 cu temperatură controlată), Broshuis (3 pentru transport de containere), Cryolor (3 cisterne ADR), Kon-Turksan Trailer (2 cu podea coborâtă și 1 pentru transport de vehicule), Lamberet (3 cu temperatură controlată), OMSP Macola (3 cisterne ADR), Alim, Gras (câte 2 basculante), Altinordu și Pronar (câte 2 pentru alte activități), Donat (2 SK), Grapar (2 izoterme), Nooteboom (2 platforme), Sahin Tanker și Stokota (câte 2 cisterne ADR), Tanker (2 cisterne, din care 1 ADR) și GVN Trailer și Wonderful (câte 2 cu podea coborâtă).

Câte 1 semiremorcă au vândut De Angelis, Janmil, Nova, Ozgul Treyler și Recker (cu podea coborâtă), Emtech, Eroglu, FGM și Vega Trailer (pentru transport de vehicule), Frumecar și Pacton (DA99), Gsodam și Pavic (pentru transport de lemn), Nursan (pentru transport de furaje), Pancar (pentru alte activități), Romex (cisternă), Tabarrini (basculantă), Turbos Hoet (cu temperatură controlată) și Veldhuizen (platformă)

La acestea se adaugă 16.719 remorci noi și 11.472 rulate la prima înmatriculare și 19.086 reînmatriculate, valori aproximativ asemănătoare cu cele din 2022: 16.018, 11.435, respectiv 18.125.

Exporturi de vehicule rulate mai mult decât duble față de 2022

În 2023 au fost radiate 186.401 vehicule, dintre care 134.751 au fost dezmembrate și 51.650 au fost exportate, față de 169.168, 144.261, respectiv 24.877 în 2022.

Dintre autovehiculele comerciale au fost radiate 17.185 de autoutilitare în 2023 și 13.886 în 2022, 1.669/1.442 de semiremorci, 837/492 de remorci, 400/557 de autobuze, 338/261 de microbuze, 253/368 de autospecializate, 149/181 de autotractoare, 113/492 de autospeciale, 75/45 de remorci speciale, 14/8 semiremorci speciale și 12/5 remorci lente.

Iar la export au mers 9.582 de autoutilitare în 2023 și 5.444 în 2022, 1.381/1.041 de semiremorci, 647/274 de remorci, 577/121 de autovehicule speciale, 192/68 de autobuze, 127/51 de microbuze, 74/92 de autotractoare, 63/22 de remorci speciale, 14/7 semiremorci speciale, 11/27 de autospecializate, 5/121 de autovehicule speciale și 3/1 remorci lente.

Articole similare