Începând cu 1 ianuarie 2025, taxele de drum pe mai multe tronsoane din rețeaua italiană de autostrăzi au fost majorate, stârnind nemulțumirea transportatorilor de mărfuri. Autostrade per l’Italia, responsabilă de administrarea a peste 2.800 km de drumuri, a implementat o creștere medie de 1,8%, justificată prin necesitatea acoperirii inflației și a continuării investițiilor și lucrărilor de întreținere.
Tronsoanele afectate includ rute esențiale pentru transportul rutier, precum A1 între Milano și Napoli, A3 între Napoli și Salerno sau A14 Bologna-Taranto. În schimb, Ministerul Transporturilor a anunțat că tarifele rămân înghețate pentru celelalte 22 de concesionari ai rețelei naționale, fapt ce a generat confuzie și critici din partea industriei.
Nemulțumirile Assotir: creșteri disproporționate pentru transportatori
Asociația transportatorilor de mărfuri, Assotir, a reacționat vehement, criticând atât majorările de taxe, cât și modul în care acestea au fost comunicate. Reprezentanții Assotir consideră că măsura afectează direct peste jumătate dintre vehiculele comerciale care circulă pe autostrăzile administrate de Autostrade per l’Italia.
Potrivit liderilor Assotir, aceste creșteri vin într-un moment deosebit de dificil pentru sectorul transporturilor, care deja se confruntă cu costuri în creștere pe multiple fronturi: de la dobânzile bancare și cheltuielile cu personalul, până la prețurile ridicate pentru vehicule și expediții. În acest context, majorările taxelor de drum devin o povară suplimentară pentru companiile de transport, reducând și mai mult marjele de profit.
Ministerul Transporturilor a fost acuzat de lipsă de transparență în comunicarea acestei măsuri. Deși a emis un comunicat care anunța înghețarea tarifelor pentru majoritatea concesionarilor, acesta includea o notă care specifica majorările aplicate de Autostrade per l’Italia. Această discrepanță a alimentat frustrarea transportatorilor, care consideră că instituțiile nu acordă suficientă atenție dificultăților economice cu care se confruntă companiile din sector.
Pe lângă impactul direct asupra costurilor operaționale, aceste creșteri au loc într-un peisaj economic deja complicat pentru industria transporturilor. După câțiva ani de stabilitate relativă, revenirea la practica tradițională de majorare a taxelor la începutul anului pune presiune suplimentară asupra companiilor, în special a celor mici și mijlocii.
În acest context, liderii Assotir solicită o reevaluare a politicii de tarifare pe autostrăzi și o mai mare deschidere la dialog cu sectorul transporturilor, pentru a găsi soluții care să atenueze impactul acestor măsuri asupra unei industrii esențiale pentru economia italiană.