Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu 20% mai multe camioane grele decât în 2020

În primul trimestru din 2021 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform statisticilor DRPCIV, 1.461 de autovehicule comerciale noi de peste 16 t, față de 1.208 în perioada similară din 2020. În ceea ce privește semiremorcile, vânzările au crescut și mai mult, cu 34% față de primul trimestru din 2020, de la 687 la 924 de unități. Pentru autovehiculele din celelalte trei categorii de greutate 2021 a adus însă un regres în cazul celor de până la 3,5 t, de la 3.691 la 3.565, și al celor de 6-16 t, de la 71 la 60 de unități, în timp ce vânzările de autovehicule comerciale noi de 3,56-6 t, care reprezintă un segment tot mai îngust de piață, au crescut de la 8 la 16 unități.

Dintre cele 1.461 de autovehicule comerciale noi cu masa totală maxim autorizată de peste 16 t, 1.402 sunt autoutilitare, față de 1.102 în primul trimestru din 2020. Lider de piața la această categorie este Mercedes-Benz, cu 286 de unități (181 cu prelată, 55 de basculante, 37 de betoniere, 4 cu obloane rabatabile, 3 furgoane, 2 pentru transport de vehicule, 1 pentru transport de lemn, 1 cisternă, 1 pentru transport de butelii și 1 pentru transport de containere), față de 160 în perioada similară din 2020, urmat la foarte mică distanță de Volvo Trucks, cu 278 (260 cu prelată, 10 basculante, 2 cu cârlig ridicător, 2 pentru transport de lemn, 2 cisterne, 1 cu temperatură controlată și 1 cu obloane rabatabile), față de 199. Podiumul este completat de DAF, cu 230 de unități (223 cu prelată, 4 basculante, 1 cu cârlig ridicător, 1 betonieră și 1 pentru transport de vehicule), față de 204 în primul trimestru din 2020, când a fost lider de piață la această categorie. Clasamentul continuă cu MAN, cu 185 (85 cu prelată, 53 de basculante, 22 de betoniere, 13 cu cârlig ridicător, 5 furgoane, 4 pentru transport de furaje, 1 cu caroserie amovibilă, 1 cisternă și 1 cu obloane rabatabile), față de 200, Scania, cu 130 (109 cu prelată, 14 basculante, 2 betoniere, 2 pentru transport de lemn, 1 cu obloane rabatabile, 1 cisternă și 1 pentru transport de furaje), față de 103, Ford, cu 126 (72 de basculante, 32 cu prelată, 18 betoniere și 4 cu cârlig ridicător), față de 97, Renault Trucks, cu 81 (65 cu prelată, 9 basculante, 4 cu cârlig ridicător, 2 cu obloane rabatabile și 1 cisternă), față de 70, Iveco, 73 (62 cu prelată, 5 cu cârlig ridicător, 4 basculante, 1 pentru transport de containere și 1 pentru transport de animale vii), față de 67, ATP Trucks, cu 12 (10 basculante și 2 betoniere), față de 2 în primul trimestru din 2020, și Tatra (1 pentru transport de lemn).

Iar restul de 59 sunt autospeciale de peste 16 t, în scădere semnificativă față de cele 106 din 2020. Lider de piață este Ford, cu 24 de unități (23 de gunoiere și 1 vidanjă), față de 39 în anul anterior, urmat de MAN, cu 10 (5 pompe, 1 vehicul de curățat străzi, 1 macara mobilă, 1 vehicul de pompieri ș.a.), față de 30, Liebherr (7 macarale mobile, la fel ca în primul trimestru din 2020), Iveco (4 gunoiere și 1 vidanjă, față de 1 autospecială în 2020), DAF (3 vidanje și 1 gunoieră, față de 3 autospeciale în 2020), Scania (2 gunoiere și 1 macara mobilă, față de 10 autospeciale), Mercedes-Benz (2 pompe, față de 5 autospeciale în 2020), Demag (1 macara mobilă), Roman (1 macara mobilă), Schwing (1 pompă) și Volvo (1 vidanjă).

Din categoria autovehiculelor comerciale de 6-16 t au fost înmatriculate în primul trimestru al acestui an 60 de unități noi, față de 71 în perioada similară din 2020. Dintre acestea, 42 sunt autoutilitare, față de 36 în anul anterior. Lider tradițional de piață, cu mult peste jumătate din total, este Iveco, 26 de autovehicule (8 cu obloane rabatabile, 6 basculante, 4 cu temperatură controlată, 3 cu cârlig ridicător, 2 pentru transport de butelii, 2 pentru transport de vehicule și 1 cu prelată), față de 20, urmat de Mercedes-Benz (2 basculante, 1 pentru transport de butelii, 1 cu obloane rabatabile și 1 cu temperatură controlată – față de 2 unități în 2020), MAN (2 basculante, 1 cu prelată și 1 cu temperatură controlată – 6 în 2020), Renault Trucks (2 furgoane și 1 pentru transport de vehicule și tot 3 în 2020), DAF (1 basculantă și 1 cu obloane rabatabile – 4 în 2020), Junge Fahrzeugbau (1 cu prelată) și Volvo (1 basculantă).

Iar din cele 18 autospeciale de 6-16 t (în 2020 au fost 35) Iveco a vândut 10 (6 gunoiere, 2 vidanje, 1 vehicul pentru curățare străzi/canale și 1 vehicul pentru apicultură), față de 15, Renault Trucks 4 (1 vidanjă, 1 vehicul pentru forare, 1 vehicul pentru pompieri și 1 platformă de lucru aeriană), față de 9, DAF 1 vehicul de curățare străzi/canale și 1 vidanjă, față de 3 în 2020, iar Mercedes-Benz 2 vehicule pentru curățare străzi/canale.

Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t au fost înmatriculate 16 unități, față de 8 în 2020. 10 sunt autoutilitare (7 în 2020), cu Iveco și aici lider de piață, cu 6 unități, toate stropitoare, față de 2 în 2020, urmat de Volkswagen, cu 3 (1 basculantă, 1 pentru transport de vehicule și 1 furgon), față de 2, și Renault, cu 1 basculantă, și tot 1 autoutilitară de 3,5-6 t și în 2020.

Iar cele 6 autospeciale de 3,5-6 t (în 2020 a fost 1, de la Iveco) se împart între Mercedes-Benz (3, din care 2 ambulanțe), Hako (2 pentru curățare străzi/canale) și Volkswagen (1 autorulotă).

În primul trimestru din 2021 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 3.565 de autovehicule comerciale noi cu masa totală maxim autorizată de până la 3,5 t, cu circa 100 mai puține decât cele 3.691 din perioada similară a lui 2020.

Dintre acestea, 3.408 sunt autoutilitare, față de 3.399 în 2020. Lider de piață este Ford, cu 705 unități (330 de furgoane, 204 suprastructuri deschise, 81 cu temperatură controlată, 33 de basculante, 27 cu prelată, 21 cu obloane rabatabile, 5 camionete pick-up, 3 izoterme și 1 pentru transport de vehicule), față de 714 în 2020. Podiumul este completat, la mare distanță, de Dacia, cu 490 de unități (452 de furgoane, 30 de camionete pick-up, 7 cu temperatură controlată și 1 izotermă), față de 578, și Iveco, 452 (148 cu prelată, 87 de furgoane, 74 cu obloane rabatabile, 61 cu temperatură controlată, 43 de basculante, 22 pentru transport de vehicule, 7 cu cârlig ridicător, 6 izoterme și 4 pentru transport de animale), față de 307.

Clasamentul continuă cu Renault (395/272 în 2020), Mercedes-Benz (332/349), Volkswagen (249/313), Fiat (230/123), Toyota (188/110), Opel (128/254). Sub 100 de unități au vândut Citroën (90), Peugeot (57), Nissan (33), Isuzu (26), Mitsubishi (14) și Ssangyong (10).

Mai puțin de 10 autoutilitare au vândut Dodge (3), Jeep și MAN (câte 2) și Ameline, Chevrolet, Plandex, Spier, și Zappdesign (câte 1).

Din cele 157 de autospeciale noi de până la 3,5 t (mult mai puține decât cele 292 din perioada similară a lui 2020), 28 sunt Citroën (toate apar în statisticile DRPCIV la categoria „alte activități“), față de niciuna în 2020, 28 sunt Iveco (23 de platforme de lucru aeriene, 2 vehicule pentru apicultură, 1 magazin, 1 vidanjă ș.a.), față de 2, și 19 sunt Ford (10 blindate, 2 vehicule accesibile scaunelor rulante, 2 electro, 1 vidanjă, 1 platformă de lucru aeriană ș.a.), față de 11. Volkswagen a vândut 12 autospeciale de 3,5 t, iar mai puțin de 10 apar în dreptul XGO (9), Benimar (8), Ahorn (6), Nobel Art (5), Mercedes-Benz și Oil & Steel (câte 4), Mobilvetta și P.LA. (câte 3), Autostar Capron, Dacia, Dethleffs, Knaus, Palfinger, Renault, Sun Living și Toyota (câte 2) și Challenger, GSR, Hymer, Movex, Notin, Opel, Piaggio, Rimor, Socage și Toth Es Fiai (câte 1). Asta în condițiile în care în primul trimestru din 2020 fruntași au fost Renault, cu 117 autospeciale de 3,5 t, și Volkswagen, cu 105.

În primul trimestru din 2021 au fost înmatriculate pentru prima dată în Româna, din toate cele patru categorii de greutate, conform datelor DRPCIV, 4.915 autovehicule comerciale noi (4.698 de autoutilitare și 217 autospeciale), și 15.210 rulate (14.591+619 autospeciale), iar 27.752 (26.790+962) au fost reînmatriculate, față de 4.840 de utilitare noi (4.428+412), 14.222 rulate (13.671+551), respectiv 21.975 reînmatriculate (21.243+732) în primul trimestru din 2020. Iar conform calculelor noastre, care le includ la categoria autovehiculelor noi și pe cele ce în statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima înmatriculare în România, dar care au data primei înmatriculări cu mai puțin de șase luni înainte de data primei înmatriculări la noi în țară, sunt 5.102 autovehicule utilitare noi (4.862 de autoutilitare și 175 de autospeciale), față de 4.996 (4.562+434) în 2020.

Înmatriculările de semiremorci au crescut cu 34%

În primele trei luni din 2021 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform datelor DRPCIV, 785 de semiremorci noi și 2.124 rulate, iar 3.445 au fost reînmatriculate, față de 544, 1.713, respectiv 2.906 în perioada similară din 2020. Iar conform calculelor noastre, ce adaugă la categoria semiremorcilor noi și pe cele care în statisticile DRPCIV apar ca fiind rulate la prima înmatriculare în țara noastră, dar au data primei înmatriculări cu mai puțin de șase luni înainte de data primei înmatriculări în România, sunt 924 de semiremorci noi, față de 687 în 2020.

Schmitz Cargobull conduce în clasament cu 404 semiremorci (213 prelate, 103 basculante, 43 cu temperatură controlată, 39 de furgoane, 4 pentru transport de containere și 2 izoterme), față de 242 în primul trimestru din 2020. Îl urmează la mare distanță Krone (150 – 121 de prelate, 16 cu temperatură controlată, 9 pentru transport de containere, 3 furgoane și 1 suprastructură deschisă – față de 109) și Schwarzmüller (72 – 35 de basculante, 21 de prelate, 11 cu obloane rabatabile, 2 pentru transport de butelii, 1 pentru transport de vehicule, 1 platformă și 1 pentru transport de lemn – față de 50).

În afara podiumului sunt Kögel (52 – 48 de prelate, 2 basculante, 1 cu obloane rabatabile și 1 cisternă – față de 31), Wielton (36 de basculante, 1 suprastructură deschisă și 1 cu podea coborâtă, față de 67 în 2020), Meiller (27 de basculante/10 în 2020), Mega (17 basculante și 2 pentru transport de lemn, față de 29 de semiremorci în 2020), Kässbohrer (16 – 10 cisterne, din care 7 ADR, 3 basculante, 2 pentru transport de containere și 1 pentru încărcături lungi DA99 – față de 52), Magyar (15 cisterne ADR, față de 5) și Broshuis (11 pentru transport de containere).

Mai puțin de 10 unități sunt în dreptul Ardor (8 cisterne), Spitzer (8 cisterne), D-TEC (7 pentru transport de containere), Bodex (3 basculante și 3 cisterne ADR), Lider Lowbed (5 SK pentru încărcături excepționale), Stas (3 DA99 și 2 basculante), OMEPS (4 cisterne), Ozgul (4 cu podea coborâtă), Zaslaw (2 basculante și 2 pentru transport de lemn), Asam (3 cisterne ADR), BC-LDS (3 cisterne ADR), Benalu (3 basculante), Max Trailer (2 cu podea coborâtă și 1 platformă), Meusburger (2 pentru transport de vehicule și 1 platformă), Pezzaioli (3 pentru transport de animale) și MHS (2 DA99 pentru încărcături lungi).

Numai o unitate au vândut Eroglu, Kalepar, Lintrailers și Vega (pentru transport de vehicule), Bertoja, Faymonville și Yalcin (cu podea coborâtă), Schrader, Stokota și VPS (cisternă ADR), Alim și Seyit Usta (pentru transport de containere), Alm Damper și Komodo (SK încărcături excepționale), Langendorf (pentru transport de geamuri), Menci (cisternă), Pavic (pentru transport de lemn), Svan (alte activități) și Talson (furgon).

La acestea se adaugă 4.775 de remorci noi și 2.649 rulate la prima înmatriculare în România și 4.649 reînmatriculate, deci mult mai multe decât cele 3.190, 1.975, respectiv 3.265 din primul trimestru al anului anterior.

Vehiculele radiate pentru export, mai multe decât cele dezmembrate

În primele trei luni din 2021 au fost radiate, conform datelor DRPCIV, 21.356 de vehicule, în ușoară scădere față de primul trimestru din 2020, când au fost 22.038. Dintre acestea, 11.762 au fost exportate, mult mai multe decât cele 8.742 din 2020, și 9.594 au fost dezmembrate, mult mai puține decât cele 13.296 din 2020. Așadar, exporturile de vehicule radiate au fost în primul trimestru din 2021 mai mari decât dezmembrările, o situație care nu apare foarte des.

Dintre vehiculele comerciale, au fost radiate 2.319 autoutilitare (2.125 în 2020), 277/341 de semiremorci, 151/46 de autovehicule speciale, 131/107 remorci, 85/69 de autospecializate, 81/69 de autotractoare, 59/79 de autobuze, 54/63 de microbuze, 30/40 de autospeciale, 14 remorci speciale, față de 7 în 2020, 2 semiremorci speciale și 1 remorcă lentă.

Iar la export au mers, dintre vehiculele comerciale, 1.188 de autoutilitare, față de 1.304 în primul trimestru din 2020, 174/282 de semiremorci, 87/46 de remorci, 39/36 de autotractoare, 31/26 de autovehicule speciale, 15/30 de autobuze, 11/33 de microbuze, 7/3 remorci speciale, 2 autospecializate, față de 4 în 2020, 2 semiremorci speciale, 1 autospecială și 1 remorcă lentă.   

Articole similare