In comparatie cu Polonia, una dintre cele mai mature piete auto din regiune, Romania inregistreaza fluctuatii mult mai mari la nivelul tranzactiilor de masini. Aceasta concluzie reiese in urma unei analize realizata de Autovit.ro pentru site-ul propriu si omologul sau din Polonia, Otomoto.pl. Astfel, in Romania numarul masinilor noi vandute in 2013 a fost de cinci ori mai mic decat in 2007, spre deosebire de Polonia, unde piata s-a situat in 2013 peste nivelul din anul 2007.
Aceasta evolutie a fost influentata in Romania de doi factori majori: politicile fiscale schimbatoare de pe piata locala si puterea de cumparare mai scazuta in Romania decat in Polonia. In tara noastra un salariu mediu pe economie este de aproximativ 400 euro net/luna, in timp ce in Polonia acesta se ridica la 680 euro net/luna.
“Incetinirea pietei auto in tara noastra a fost influentata in ultimii ani de introducerea timbrului de mediu si de majorarea impozitului pentru masinile cu peste 2.000 cmc, taxa care, spre exemplu, nu se regaseste in Polonia. Astfel, schimbarile perpetue in sistemul de taxare si puterea scazuta de cumparare a romanilor au ingreunat dinamica pietei auto si au dus inevitabil la scaderea acesteia.” spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
ANUL | ROMANIA | POLONIA |
2007 | 312.533 | 277.427 |
2008 | 285.506 | 319.190 |
2009 | 116.016 | 276.220 |
2010 | 94.441 | 315.855 |
2011 | 81.709 | 277.427 |
2012 | 66.436 | 272.719 |
2013 | 57.710 | 289.913 |
Tabel: Inmatricularile de masini noi in Romania si Polonia in ultimii sapte ani
In piata de second-hand, cele mai populare trei marci alese de romani reprezinta aproape 60% din total, in timp ce primele trei marci preferate de polonezi au doar 35% din piata. Cu privire la masinile noi, autoturismele Skoda sunt cele mai alese masini in Polonia, cu o cota de piata de 12,4%, in timp ce romanii prefera modelele Dacia in proportie de 31,8%.
La capitolul pret, din totalul vehiculelor puse la vanzare, pe Autovit.ro ponderea masinilor de peste 10.000 de euro este dubla fata de cea de pe site-ul corespondent polonez. In schimb, in Polonia numarul autoturismelor de lux scoase la vanzare cu preturi de sute de mii de euro este semnificativ mai mare decat in Romania, cel mai scump model pe otomoto.pl fiind cotat la 850.000 euro.
Polonia, o forta puternica in industria auto, numara 14 uzine de asamblare de autoturisme, camioane si autobuze cu peste 150.000 angajati. Cu toate acestea, Polonia nu are o marca nationala de masini, precum este Dacia in Romania.
Allegro Group detine in Polonia unul dintre cele mai mari site-uri de anunturi auto din Europa, otomoto.pl, a carui platforma este utilizata si de Autovit.ro. Cu 400.000 de anunturi, site-ul polonez ofera o imagine fidela a pietei.
In Romania, pe Autovit.ro, cel mai mare site de anunturi auto de la noi din tara, sunt in orice moment peste 50.000 de anunturi, dintre care jumatate pentru autoturisme.