Potrivit raportului „Quo Vadis E-commerce” realizat de Cushman & Wakefield, comerțul online va continua să fie un motor de creștere în sectorul industrial și logistic, generând oportunități semnificative pentru dezvoltatori și investitori.
România a devenit un nod logistic de referință în Europa Centrală și de Est, datorită poziției sale strategice și costurilor competitive. Principalele zone de expansiune a sectorului logistic includ zone precum București-Ilfov, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov, orașe cu infrastructuri dezvoltate și acces facil la principalele coridoare de transport.
Cei mai mari ocupanți din comerțul on-line operează aproximativ 1 milion de metri pătrați de spații industriale și logistice, inclusiv proiecte închiriate și parcuri aflate în proprietate, reprezentând 10% din stocul de astfel de spații la nivel național.
Companiile de e-commerce se află printre primii cinci ocupanți de spații logistice din România.
Creșterea pieței de e-commerce influențează și costurile asociate cu logistica și construcția. Ca urmare, costurile cu forța de muncă din sectorul logistic sunt relativ competitive în comparație cu alte țări europene, ceea ce reprezintă un avantaj pentru investitori. În ceea ce privește chiria pentru spațiile logistice, acestea depășesc 4,5 euro/ metru pătrat/ lună, în funcție de locație și de facilitățile oferite.
”Viitorul comerțului online în România este extrem de promițător. Pe măsură ce țara continuă să se integreze în piața digitală a Uniunii Europene, sectorul e-commerce oferă numeroase oportunități pentru afacerile dispuse să inoveze și să se adapteze la peisajul aflat în continuă schimbare. Companiile din domeniile logisticii, tehnologiei și retailului vor beneficia de extinderea pieței digitale, cu condiția să abordeze proactiv provocările existente și să câștige din ce în ce mai multă încredere din partea consumatorilor. Cred cu tărie că aceasta va genera oportunități semnificative pentru piața imobiliară din România.”, a precizat Damian Kolata, Head of Industrial & Logistics & Head of E-Commerce CEE Cushman & Wakefield.
Piața de e-commerce din România a ajuns la 7,7 miliarde de euro în 2024 și se preconizează că va crește cu o rată medie anuală de 7,5% până în 2029.
”România devine un hub strategic pentru distribuția regională, iar investitorii sunt tot mai interesați de această piață în plină expansiune. România se numără printre țările europene cu cea mai rapidă creștere a comerțului online, fenomen care determină o nevoie acută de infrastructură logistică modernă. Retailerii și operatorii de e-commerce își extind rețelele de distribuție pentru a răspunde cererii consumatorilor și pentru a îmbunătăți timpii de livrare.”, a explicat Ștefan Surcel, Head of Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Pandemia a accelerat tranziția către comerțul online, multe întreprinderi mutându-și activitățile în mediul digital. În 2024, numărul cumpărătorilor online s-a majorat semnificativ la 10,2 milioane de persoane, reprezentând aproximativ 55% din utilizatorii români de internet.
Piața de e-commerce din țară este estimată să atingă venituri de 47,8 miliarde de euro între 2025 și 2029. Categoriile cu cea mai rapidă creștere includ produse alimentare și de uz casnic, înfrumusețare, auto & moto și hobby-uri.
Platformele de marketplace online, precum eMag, joacă un rol important în creșterea vânzărilor online, atrăgând din ce în ce mai mulți comercianți. Dezvoltarea acestui segment de piață, în special expansiunea rapidă a operatorilor din China, va avea un impact asupra pieței europene de retail atât online, cât și din magazinele fizice. În același timp, aceste companii înregistrează cereri semnificative pentru piața logistică, operând volume de produse care necesită zeci de mii de metri pătrați.
Ponderea companiilor din România care vând online a ajuns la aproape jumătate din media UE, rata de penetrare a internetului fiind de 94%, cu mai mult de jumătate dintre români făcând cumpărături online.
Creșterea comerțului transfrontalier, în special în contextul aderării la spațiul Schengen, va stimula cererea pentru locații logistice în apropierea frontierei, în special în orașele din vestul și sudul României, așa cum Arad, Timișoara, Giurgiu sau zone metropolitane extinse a Bucureștiului.
Un alt trend care poate fi observat pe piața locală, urmând evoluțiile din piețele europene și care ar putea avea un impact asupra pieței logistice, reprezintă vânzarea de produse second-hand. Datele disponibile arată că mai mult de jumătate dintre români cumpără îmbrăcăminte second-hand, nu doar pentru a economisi bani, ci și datorită unei conștientizări crescânde a impactului asupra mediului.
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).