Lipsa de componente electronice continuă să fie unul dintre factorii perturbatori în supply chain pentru producția de vehicule, însă în următoarea perioadă presiunea va scădea, pe măsură ce volumele încep să revină și apar anunțuri de creare de noi capacități de producție în afara Asiei, a afirmat Daniel Enache, Supply Chain Global Access Range Manager Dacia, cu ocazia conferinței anuale ARILOG, eveniment care a prilejuit aniversarea a 20 de ani ai asociației
Flexibilitatea și inovația, dar în principal dorința oamenilor de a se reinventa și a-și îmbunătăți astfel procesele de performanță au reprezentat soluțiile folosite de Dacia și de Grupul Renault pentru a face față provocărilor noului context de business al ultimilor doi ani și jumătate. Acest lucru a fost evidențiat de Daniel Enache în prezentarea „O nouă normalitate în Supply Chain Automotive“, susținută la mijlocul lui mai în cadrul evenimentului „Mastering the Supply Chain Business“, organizat de ARILOG în București.
Din punct de vedere al contextului, piața auto globală a cunoscut o scădere puternică în 2020, urmată de o ușoară revenire în 2021, iar vânzările Grupului Renault au urmat o tendință similară. Nu același lucru se poate spune însă și despre profitul net, care a înregistrat o fluctuație surprinzătoare în acești doi ani și jumătate, de la 19 milioane de euro în 2019 la o pierdere de peste 8 miliarde de euro în 2020 și la un plus de 967 milioane în 2021, o revenire spectaculoasă în contextul dat, remarcată de Daniel Enache. „Cred că perioada aceasta ne-a provocat și ne-am auto-reinventat pentru a implementa cele mai bune practici, astfel încât să o traversăm cu bine.“
Într-un context care va rămâne puternic marcat de creșterea prețului materiilor prime și de criza semi-conductorilor, oficialul Dacia a explicat faptul că această lipsă de componente a reprezentat, și continuă să o facă, o provocare. Însă au existat și alte elemente, în special disponibilitatea temporară a forței de muncă în anumite perioade, „la furnizori, dar și la noi“, capacități de transport puternic perturbate, alături de creșteri de prețuri pentru materia primă, în special metal și plastic. „Cu ce am răspuns noi ca să facem față acestor presiuni din partea contextului? Cu optimizări de fluxuri. Ne-am îmbunătățit fluxul de transport, localizarea de furnizori, având această bună colaborare cu toți furnizorii noștri, atât de piese, cât și de transport, cu o organizare foarte bună a telemuncii și cu digitalizare. Practic, au fost accelerate foarte multe idei care existau înainte de această perioadă și au venit și altele noi între timp“, a explicat managerul Dacia.
Presiunea pe supply chain-ul Dacia
Daniel Enache a segmentat lanțul de aprovizionare al producătorului de la Mioveni și a explicat în ce fel au fost afectate și cum au evoluat diversele ramuri. Astfel, dacă operațiunile de inbound și outbound s-au aflat sub presiune, dezvoltarea de noi proiecte și personalul au fost segmentele în care lucrurile au mers foarte bine. „În toată această perioadă, oamenii au fost și sunt cheia. Avem parte de colegi care s-au mobilizat extraordinar, au dorit să învețe elementele de context care ne-au încorsetat, au dorit să vină cu idei, să aplice lucruri noi, să facă transformări. Pe lângă faptul că am reușit să contracarăm toate elementele negative care ar fi putut fi generate de elementele de context, este cert că am creat și performanță.“
Pentru partea de aprovizionare, centrul din România se ocupă de organizarea întregului transport internațional la nivel de Europa. În cifre, asta înseamnă aproximativ 2.400 de furnizori, 25.000 de camioane lunar, 60 de transportatori cu care lucrează și 11 centre de cross-dock în Europa. Pentru ca perturbările din ultimii doi ani și jumătate să nu zdruncine foarte tare fluxul de aprovizionare, echipele operaționale au crescut mult activitatea de digitalizare. Practic, a explicat Daniel Enache, tot ce se făcea manual și necesita o mai bună reactivitate, un anumit timp de răspuns la context, a fost tratat prin digitalizare și implementare de noi sisteme care au asigurat vizibilitatea de la un capăt la celălalt al transportului. Au fost optimizate inclusiv sistemele de încărcare în camion, alături de testarea și implementarea unor soluții de transport mai puțin utilizate înainte de această perioadă, inclusiv partajarea capacităților disponibile în anumite perioade cu furnizorii companiei. „În Franța avem în curs de desfășurare și vom începe să extindem în alte uzine un proces nou de cuplare/decuplare a remorcilor pentru a ajuta transportatorii să ruleze camioanele mai rapid. Cu furnizorii de piese am implementat depozite avansate, unde ei vin și stochează piesele, iar noi le utilizăm pe măsură ce avem nevoie. Pe viitor, toate aceste procese noi și în curs de testare vor fi generalizate la nivelul tuturor uzinelor“, a spus managerul de supply chain al companiei.
Din punct de vedere al pieselor produse și al vehiculelor, la nivel de grup sunt livrate circa 3 milioane de mașini, din care o treime pe continent și restul peste ocean. La Pitești, în afară de cele peste 300.000 de vehicule Dacia, sunt produse și o parte din piesele pe care uzinele Renault le folosesc la nivel global, ce acoperă fabricarea a alte circa 700.000 de vehicule. Ca și în inbound, gradul de digitalizare a fost crescut, concomitent cu implementarea de procese noi și trasabilitate pe tot fluxul de livrare. „În această perioadă, colegii din outbound s-au dus până la ușa clientului. Am implementat acest proces de livrare acasă la clientul final.“ La fel de neobișnuit într-o perioadă normală, în perioadele în care capacitatea era perturbată compania a apelat și la curse spot pentru a transporta vehiculele sau piesele. „Pe viitor și aici prevedem o multiplicare a acestor servicii suplimentare care apar în zona de livrare a produselor finite. Pe lângă faptul că vom duce mașini dinspre uzine spre clienți, dezvoltăm acum activități noi, fluxuri inverse, de la client la uzină. Spre exemplu, în Franța există o activitate de refactory, unde clienții care doresc să aducă un suflu nou vehiculelor o pot face.“
Nu în ultimul rând, proiectele și angajații nu au avut de suferit în contextul pandemic. Acest lucru s-a datorat faptului că în automotive proiectele de vehicule noi se lucrează pe un termen de câțiva ani în avans, dar și faptului că oamenii au fost flexibili și au dorit să-și îmbunătățească performanțele și procesele prin inovație și reinventare. Pe termen scurt, pentru proiectele aflate deja în derulare, pornind de la noile generații Logan și Sandero Stepway și până la noile modele Spring, Duster și Jogger, producătorul a aplicat aceleași strategii, cu un accent mai pronunțat pe localizarea de furnizori.
„Criza de componente se va atenua în perioada următoare!“
O atenție deosebită a fost acordată subiectului care a afectat cel mai mult sectorul auto, și nu numai, respectiv lipsa de componente electronice. Oficialul a prezentat un grafic privind cifra de afaceri din 2021 conform căruia producătorii nu își obțin cea mai mare parte a veniturilor din automotive, ci din zona tech, acolo unde sunt marjele cele mai mari. Predictibilitatea unor volume din perspectiva acestui deficit a fost destul de greu de gestionat, însă în spate există „o întreagă echipă care animă furnizorii, intermediarii, transportatorii etc., astfel încât consumatorul să nu simtă presiunea acestei lipse de componente“. În opinia sa, pornind de la o stare de fapt – pandemia Covid-19 – la situația actuală au concurat mai mulți factori, inclusiv o subevaluare a volumelor de producție în 2020 din partea producătorilor de automobile. Vestea bună, a mai spus Supply Chain Managerul Dacia, este că lucrurile se vor îmbunătăți în perioada care urmează. „Estimăm că această criză se va atenua. Treptat, volumele încep să revină spre zona de întâlnire cu cererea, sperăm să crească și capacitățile, mai ales că sunt și câteva anunțuri de construcție de noi fabrici de componente electronice în afara Asiei, în special în Europa, unde ne interesează cel mai mult.“
Pe viitor, aprovizionarea cu piese și furnizarea de produse finite, adică sectoarele de inbound și outbound, vor continua să fie perturbate, „dar, ținând cont de toate optimizările făcute și de modul în care suntem pregătiți, credem că lucrurile vor sta mult mai bine“. Pe lângă îmbunătățiri în zona operațională, Dacia și-a concentrat eforturile și în dezvoltarea de noi servicii cu valoare adăugată pentru clienții finali și a oferit programul Fast Track, prin intermediul căruia poate propune o anumită configurație, de echipare superioară, în maximum 20 de zile de la plasarea comenzii. „Practic, este vorba despre un parteneriat în care clientul renunță la posibilitatea personalizării vehiculului dorit și optează pentru acest vehicul predictibil din punct de vedere al constructorului în a fi produs“, a mai explicat Daniel Enache, care a precizat că angajamentul țintește un obiectiv de 100% și presupune o logistică foarte bine pusă la punct, în care presiunea este prezentă pe tot lanțul de aprovizionare.