Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Datele din 2023 arată lipsa îngrijorătoare de progrese în urmărirea de către UE a viziunii Zero

Progresul anevoios în ceea ce privește reducerea numărului de decese cauzate de accidente rutiere în multe țări membre ale UE a fost dezvăluit de statisticile preliminare publicate recent pentru anul 2023.

Aproximativ 20.400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în UE anul trecut, o scădere destul de insuficientă de 1% față de 2022. În ciuda unor progrese față de anul de referință 2019, puține state membre sunt pe cale să atingă obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese rutiere până în 2030, o etapă esențială în urmărirea Viziunii Zero până în 2050.

În general, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 10% în comparație cu ultimul an de referință de dinaintea pandemiei, 2019, dar tendința de scădere stagnează în mai multe state membre. Numărul de decese rutiere a scăzut mai degrabă neglijabil din 2019 în Spania, Franța și Italia, în timp ce a crescut în Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia. În schimb, în ultimii patru ani, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Ungaria și Polonia sunt, cel puțin până în prezent, pe cale să îndeplinească obiectivul de reducere cu 50% până în 2030.

Clasamentul general al ratelor de mortalitate nu s-a schimbat semnificativ, cele mai sigure drumuri fiind în continuare cele din Suedia (22 decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27/milion). Totuși, există o remaniere la coada clasamentului. Pentru prima dată după mai bine de un deceniu, Bulgaria (82/milion) a devansat de puțin România (81/milion) pentru a deveni liderul negativ cu cele mai mari rate de mortalitate în 2023. Media UE în 2023 a fost de 46 decese rutiere la un milion de locuitori.

Datele disponibile la nivelul UE pentru anul 2022 (datele detaliate pentru 2023 nu sunt încă disponibile) arată că 52% dintre decesele din traficul rutier au avut loc pe drumurile rurale, față de 38% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi, informează UE.

Tendința privind numărul de bicicliști uciși pe drumurile din UE reprezintă o preocupare serioasă: peste 2.000 de bicicliști au fost uciși în 2022. Acesta este singurul grup principal de utilizatori ai drumurilor care nu a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, în special din cauza lipsei persistente de infrastructură adecvată și a comportamentului nesigur al tuturor utilizatorilor drumurilor, cum ar fi excesul de viteză, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor.

Bărbații au reprezentat trei din patru decese rutiere (77%). Persoanele în vârstă, cu vârste de peste 65 de ani, sunt expuse unui risc mai mare, deoarece au reprezentat 29% din totalul deceselor rutiere, în timp ce reprezintă 21% din populație. În mod similar, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au reprezentat 12% din decesele rutiere, dar 7% din populație.  Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule motorizate pe două roți (motociclete și motorete) 19%, iar bicicliștii 10%. Tiparele se schimbă semnificativ în funcție de vârstă. În rândul persoanelor cu vârsta de peste 65 de ani, pietonii reprezintă 29% din decese, iar bicicliștii 17%.

sursa foto: POLICIJA.LRV.LT

Articole similare

Ad